Lord Leuber schreef:
Na wat negatieve geluiden over Magic wil ik toch ook een positief geluid toevoegen.
...
Voor mij ook juist een van de grote attracties van een CCG/TCG: de toernooien en metagame. Het is de vraag of een nieuw spel als Lorcana dat ook gaat ontwikkelen, of dat het inderdaad meer een familiespel blijft. Magic heeft natuurlijk wel 30 jaar voorsprong bij de opbouw daarvan, en ik heb in de tussentijd genoeg CCG’s zien komen en gaan. Ik geloof dat alleen YuGiOh een toernooi setting heeft die bij Magic in de buurt komt, Pokemon misschien ook, maar volgens mij wordt dat net wat meer verzameld dan gespeeld (kan ernaast zitten).
...
Flesh and Blood is nog een andere ccg met een behoorlijke toernooi setting die goed blijft groeien.
Voor Lorcana zie ik in de lokale spellenwinkel vooral interesse van ouders met kinderen, of spelers die het spelen omdat de vriendin dat ook ziet zitten om te spelen, spelers die een casual niet al te intimiderende cardgame willen spelen en zelfs enkele die hard ccg liefhebbers die voorlopig met interesse op de kar zijn gesprongen. Er was ook een behoorlijke opkomst voor de pre release en het eerste wekelijkse event.
Persoonlijk als veelspeler van lcg's en ccg's vind ik het spelmechanisme maar matig. Ik ben dan ook meer op zoek naar uitdaging en originaliteit in dit type games (flesh and blood, netrunner, vampire tes ccg, star wars decipher etc.) en Lorcana is wel eens fun om te spelen, maar het geeft mij niet de voldoening die ik voel na het spelen van een flesh and blood of netrunner match-up of de strategische theorycrafting errond.
Ik speelde ook een demo van Star wars unlimited dat in 2024 uitkomt en dit heeft sterke gelijkenissen met Lorcana. (kaarten gedekt spelen als resource, flow/timing van aanvallen vs het race element (30 punten van basis afhalen-20 lore punten scoren)). Dat zijn dan twee populaire ip's die in elkaars vaarwater kunnen gaan zitten.
LSS, het bedrijf achter Flesh and Blood wordt gerund door behoorlijk passionele ccg liefhebbers en dat voel je ook bij de organisatie en ontwikkeling van het spel. Er werden zoals in elke ccg missers gemaakt, maar die werden naar behoren opgelost (printing van first edition vs unlimited editions bvb) en het systeem van Living legend werkt behoorlijk goed als een hero de meta gaat domineren deze snel kan verdwijnen in de hall of fame als deze punten opstapelt door tornooien te winnen. De prijzen van kaarten in dit spel worden in grote mate bepaald of ze goed zijn in competitive play.
De vraag is hoe een Ravensburger of een Asmodee (ffg) tornooien weer gaan aanpakken. Vooral die laatste heeft al vele malen gefaald om dit goed te doen uitdraaien (keyforge, destiny, lcg's...) anderzijds door al dat falen hebben ze misschien nu wel een plan om beter te slagen. Ik heb ook minder vertrouwen in een Ravensburger dat deze even goed gaat anticiperen als een LSS op de missers die zich gaan voordoen.
Het wordt in ieder geval interessant om te zien hoe de markt zal evolueren als Lorcana op 1 september op cardmarket verschijnt.