Intussen weet u dat verhalende escape titels mij weinig tot niks beroeren. Toch blijf ik halsstarrig zoeken naar die ene titel die het tegendeel bewijst.
Foto: 999 games
Een verhaalboek en een aantal kamer- en avonturenkaarten liggen aan de basis van dit avontuur. U komt (eventueel samen met 1 tot 3 vrienden) tot bewustzijn en ontdekt dat u gevangen zit. De reden daarvoor is u totaal ontgaan maar niks doen is geen optie. U moet dringend de ruimte verkennen en op zoek gaan naar uw vriend Berengar.
De locatie waar u zich bevindt, wordt voorgesteld door een kamerkaart waarop getallen staan. Deze getallen verwijzen naar paragrafen in het verhaalboek. U mag tijdens uw beurt uw pion verplaatsen of een actie uitvoeren.
Als u voor een verplaatsing kiest, leest u de bijhorende paragraaf. Op die manier ontdekt u voorwerpen, nieuwe kamers of komt u in contact met andere gevangenen. Eventueel trapt u in een valstrik wat de gezondheid niet ten goede komt.
Als u tot actie overgaat, kunt u voorwerpen met elkaar of voorwerpen met locaties combineren. Het resultaat van uw spitsvondigheden leest u wederom in het verhaalboek.
Adventure Games omvat 3 hoofdstukken. Als u die succesvol doorloopt, wordt u beloond met een eindscore.
Foto: Yakos
De drie hoofdstukken van Adventure Games heb ik doorlopen met mijn zoon (10) en dochter (11). Ikzelf stond nogal sceptisch tegenover het concept maar gaf het omwille van mijn kinderen een kans. Snel werd duidelijk dat de nadruk vooral op het verhaal en veel minder op de puzzels ligt. Die zijn zo eenvoudig dat ik niet begrijp waarom de aanbevolen leeftijd 12+ is.
In principe onderzoekt u in uw beurt een locatie en leest u in het verhaalboek de gevolgen daarvan. Na verloop van tijd schept dit een idee van wat er gaande is en kunt u daarop reageren. Samen met uw lotgenoten probeert u zich een pad naar succes te banen.
Het verhaal dwingt u keuzes te maken waardoor bepaalde verhaallijnen u onthouden worden. Zo kunt u bijvoorbeeld niet alle gevangen bevrijden en niet elke hongerige voeden. Hoewel dit voor variatie zorgt, voel ik absoluut geen noodzaak om dit avontuur opnieuw aan te gaan. Het ligt meer in mijn (onze) aard om direct na te gaan wat de andere keuze opgeleverd zou hebben. Ik blijf kampen met een overvloed aan nieuwsgierigheid waardoor dit soort spellen niet tot zijn recht komt.
Wel leuk is dat de spelers om beurt aan zet zijn. Dat zorgt voor een soort van ‘samen-gevoel’. Toch gebeurt het vaak dat één speler in de rol van verteller geduwd wordt. Naar mijn mening bepaalt deze speler hoe de anderen het spel beleven. Ik deed mijn best om alles zo theatraal mogelijk voor te lezen en om mijn kinderen daadwerkelijk te laten schrikken als het verhaal daar nood aan had. Het leverde hilarische momenten op en net dat moet het streefdoel zijn.
Mijn vrouw en ik zouden Adventure Games nooit samen spelen. Toch beleefden we enorm veel plezier aan de ontdekking van het verhaal samen met onze kinderen. Mijn zoon keek echt uit naar een volgende sessie, mijn dochter was oprecht ontgoocheld dat ze daar niet bij was. Adventure Games is wat dat betreft de meest positieve verhalende escape game uit onze verzameling.
Graag voeg ik hier de opmerking van mijn zoon aan toe.
Papa, het zou nog leuker zijn als dit een computerspelletje was. Ik moet mijn zoon dringend Shadowgate voorstellen. Dezelfde genen, nu ben ik het zeker!
Verhalend escapen – ik blijf in herhaling vallen - is niet de kracht van unplugged spellen. Adventure Games bezorgde ons verrassend genoeg toch een leuke ervaring. 15€ staat garant voor 3 uur spelbeleving. De herspeelbaarheid is klein, maar u kunt er iemand anders een plezier mee doen. U koopt alvast geen kat in een zak.
- 999 games (2019)
- Auteur: Matthew Dunstan, Phil Walker-Harding
- Artwork: Martin Hofmann
- 1-4 spelers vanaf 12 jaar
- 150 minuten
- Adviesprijs: 15€