DIGIT werd in 1987 gepubliceerd. De score op BGG 5.5 is niet echt iets om enthousiast over te zijn. Toch gooit Piatnik dit anno 2020 opnieuw op de markt.
Foto: W. Eric Martin
Elke speler krijgt 5 kaarten op handen. Op elke kaart staat een patroon dat uit 5 stokjes/streepjes bestaat. Een eerste kaart wordt open gedraaid om het startpatroon aan de hand van 5 stokjes te maken. Daarna proberen de spelers om de beurt een patroon van één van hun handkaarten te vormen door maximaal 1 stokje te verleggen. Als dat lukt, mag de kaart afgelegd worden. Trek een extra kaart als dat niet lukt tenzij een andere speler de kaart met het gevormde patroon aflegt. De speler die als eerste zijn handkaarten kan afleggen, wint.
Over vormgeving en speluitleg valt weinig te zeggen. De vormgeving is wat u van dit soort spellen kan verwachten, de spelregels zijn heel eenvoudig.
Het idee op zich vind ik wel wat hebben, alleen is het wel heel eenvoudig uitgewerkt. Ofwel kunt u een patroon vormen ofwel niet. Misschien vindt u – als u nog eens rustig opnieuw uw kaarten bekijkt – een patroon dat u eerst niet zag maar daar stopt de uitdaging. 5 stokjes is wat weinig, dat levert geen moeilijke puzzels op.
Met het verminderen van uw handkaarten, verminderen ook de opties en het denkproces. Om uit te spelen hebt u vooral ook wat geluk nodig.
Digit was in 87 misschien vernieuwend en hip. Ik vrees echter, hoewel ik het idee genegen ben, dat 2020 wat te hip geworden is voor DIGIT.
- Piatnik (2020)
- Auteurs:Gerhard E. Kodys
- Artwork: NA
- 1-4 spelers vanaf 8 jaar
- 15 minuten
- Adviesprijs: € 8,95