Clever tot de 3de macht

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Clever tot de 3de macht

Bericht door Fabrice »

Tot de derde macht! Wat is er mis met een goede triple?

Clever is in spellenland een begrip. Intussen staat de teller op 3 basisspellen en een viertal varianten. In ons taalgebied heet de reeks: Clever – Dobbel zo Clever – Clever tot de 3de macht. Een vrije vertaling van het Duitse: Ganz Schön Clever – Doppelt So Clever – Clever Hoch Drei. Onze Engelse vrienden vertalen dit naar: That’s Pretty Clever! - Twice as Clever! - Clever Cubed, de Pulitzerprijs zullen ze er alvast niet mee winnen. Geef mij maar de benadering van Devir Games: Optimus – Optimus 2 – Optimus 3. Hier dekt de titel de lading.

Foto: Marcello Bertocchi

Clever tot de 3de macht kopieert het spelmechanisme van zijn voorgangers. Bij wijze van eerbetoon verwijs ik graag naar de beschrijving van Piet Lavens. Dit goedlachs trappisten minnend individu uit Deerlijk toverde beknopte en duidelijke spelregels uit zijn pen. In zijn ijver bedacht hij Schmidt met een extra ‘i’, maar dat bedekken we graag met de mantel der liefde.

Clever tot de derde macht is vanzelfsprekend gewoon een variatie op wat al bekend is. Opnieuw proberen de spelers optimaal (optimus, weet u nog?) te profiteren van de dobbelsteenworp en gaan ze op zoek naar het meest lucratieve speelpatroon.

De variatie zit in de manier waarop aangekruist en gescoord wordt. Als die variatie gering is, ontstaat een uitdaging. Als er al eens gek gedaan wordt, ontstaat een volgende generatie. Bij wijze van duidelijkheid worden een aantal dobbelstenen dan van een nieuw kleurtje voorzien. Hier betreft het turquoise en bruin.
Wie de grens tussen uitdaging en variatie bepaalt, is me niet helemaal duidelijk. Het doet er ook niet toe vind ik.

Clever tot de derde macht introduceert ook een nieuwe bonus waarbij u het resultaat van de gekozen dobbelsteen mag aanpassen. Hoogst waarschijnlijk ontdekte de ontwerper gaandeweg dat deze variatie iets meer van geluk afhankelijk is. Iets te vaak heb ik het gevoel dat ik met een worp niks kan aanvangen. Net iets meer dan me lief is, biedt een kleur te weinig opties. Dit geldt nog meer naar het einde toe.

Clever tot de 3de macht is de eerste uit de reeks waarvan ik soms eens terug moet grijpen naar de spelregels. Mag ik eender welk resultaat aanpassen of alleen de dobbelsteen die ik kies? Welke dobbelstenen krijg ik extra als ik turquoise kies? Dit is namelijk afhankelijk van het feit of u actief of passief speelt. En wat als u dan een dobbelsteen aanpast?

Clever speel ik het liefst met 2. Op de doos staat :”Alle spelers spelen tegelijkertijd. Niemand hoeft lang te wachten!” Dat klopt niet vind ik. In een spel met 4 kan de wachttijd wel oplopen.
In de solovariant speelt u afwisselend actief en passief. Dat voelt een beetje als een bordspel met twee kleuren spelen aan. Als u een gebrek aan speelvrienden ervaart, download u best de app.

Het blijft leuk om strategieën te bepalen en highscores na te streven. Dit is wat Clever zo intrigerend maakt. Het neemt niet weg dat deze variant in ons gezin het zwakst scoort. Wij zijn fan van Dobbel zo Clever – Challenge 1 en de bonus waarbij een afgelegde dobbelsteen teruggehaald mag worden. Daarna komt Clever. Clever tot de 3de macht sluit het rijtje af. Online speurwerk leert mij dat niet iedereen het met deze volgorde eens is. De consensus is wel eenduidig: Clever is en blijft een leuk dobbelspel en elke variant of uitdaging heeft zijn fans.

• 999 Games (2021)
  • Auteur: Wolfgang Warsch
  • Artwork: Leon Schiffer
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: €15
Bijlagen
clever scoreblad.jpg
clever3.jpg

Labels:
Plaats reactie