Sock Monsters

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Sock Monsters

Bericht door Fabrice »

Legacy voor kids

In elk huishouden verdwijnt wel eens een sok en dat kan voor frustratie zorgen. Gelukkig zitten de huiselfen niet bij de pakken neer. Ze halen kasten en kisten overhoop op zoek naar sokken.
Omdat het ook plezant moet zijn, maken ze er een wedstrijdje van. Om het eerst 3 paar sokken verzamelen! Daarbij moeten ze uitkijken voor de 4 fel gekleurde monsters die ook verlekkerd zijn op die dingen.
Tijdens hun wedstrijd ontdekken de elfen nieuwe kamers en daarmee nieuwe mogelijkheden.
Dat is Sock Monsters, een legacy-ervaring voor onze jongste snaken.

Foto: Happy Meeple Games

Er wordt gespeeld op een raster van 6 x 6 vakjes. In de hoeken van het spelbord wordt een monsterhol gelegd. De rest van de tegels wordt gedekt op de andere velden gelegd. Op elk monsterhol wordt een monsterdobbelsteen gelegd met daarover een monster. De dobbelsteen is dan niet meer zichtbaar.

Elke speler ontvangt een elfenkaart, één sok uit de zak, een pion en 4 fiches in dezelfde kleur. Eens de pionnen centraal op het spelbord staan, kan de jacht beginnen.
Er wordt om de beurt gespeeld. Tijdens een spelbeurt beweegt eerst een monster, daarna een elf (=speler).

De actieve speler werpt de monsterdobbelsteen die bepaalt welk monster moet bewegen. Daarna wordt de monsterdobbelsteen zichtbaar gemaakt. Een gesloten oog geeft aan dat het monster slaapt, er gebeurt niks. Als het monster wakker is, kan het piepen naar een aangrenzende tegel of een sok stelen van een aangrenzende elf. Het spelbord zit zo in elkaar dat de dobbelsteen rolt tijdens het bewegen van een monster.

Een elfje beweegt 0 tot 3 vakjes. De tegel waarop het elfje stopt wordt onthuld. Trek twee sokken uit de zak als de tegel overeenkomt met uw spelerskleur. Als de tegel niet overeenkomt met de spelerskleur wordt hij direct gedekt terug gelegd. Een elfje dat grenst aan een monsterhol waarin minstens één sok ligt, kan een sok stelen in plaats van een tegel te bekijken.

De speler die als eerste 3 paar sokken verzamelt, wint en plakt een aantal sokken op de bodem van de speldoos. Dit pad met sokken loopt voorbij 4 nieuwe kamers. Elke kamer bevat nieuw spelmateriaal en extra spelregels.

Foto: Happy Meeple Games

Sock Monsters, met zijn kleurrijke doos en schattige monsters werkt als een magneet op kinderen. De kleuren doen me wat denken aan Sulley & Mike uit Monsters Inc. Prachtig, alleen hadden mijn oude ogen wat moeite om de zwarte en grijze spelersfiches te onderscheiden.
De binnenkant van de doos oogt wat mysterieus en wakkert de ontdekkingslust aan. De monsterpoppetjes zijn cool. Elfenpoppetjes in plaats van pionnen hadden de coolfactor nog verhoogd.

De spelregels zijn naar mijn mening iets te chaotisch en bevatten hier en daar een spel – of tikfout. Een gebrek aan structuur in de speluitleg verplichtte me tot een tweede lezing wat voor een spel dat kinderen vanaf 6 jaar voor ogen houdt tegenstrijdig aanvoelt.

Wat ik geniaal vind is dat de auteurs er in geslaagd zijn om een vrij abstract mechanisme leven in te blazen. Sock Monsters is een mengelmoes van memory, blokkeren en wat geluk. Een eerste kennismaking voelt nog wat aarzelend aan maar vanaf het tweede potje groeide bij mijn kinderen het verlangen om een extra kamer te ontdekken. Laat dat nu net de bedoeling van een legacy-spel zijn.

De extra kamers voorzien naast extra spelregels ook meer variatie. Bovendien merkte ik bij de kinderen een leercurve. Terwijl ze in de eerste spelletjes vooral de focus legden op de eigen vooruitgang, durfden ze in latere potjes al eens monsters zo plaatsen dat het voor mij vervelend werd om mijn doel te bereiken. Die leercurve vind ik belangrijk en zorgt ervoor dat Sock Monsters blijft boeien. Strategie groeit, geluk neemt wat af.

Nadat alle kamers zijn ontdekt, kunnen de spelers zich aan een aantal opdrachten wagen. Er is met andere woorden echt wel moeite gedaan om variatie te brengen.
Afgezien van de spelregels is Sock Monsters heel kindvriendelijk. De evolutie in de spelregels in combinatie met de ontdekkingstocht doorheen de verschillende kamers biedt hen steeds meer uitdaging. Het geeft hen bovendien iets om naar uit te kijken. De manier waarop de speldoos is opgebouwd is een extra stimulans voor die nieuwsgierigheid. Fantastisch ook dat de doos een deel van het spelbord is.

Niet elke toevoeging of regel vind ik even geslaagd maar dat lijkt me gezien het groot aantal toevoegingen en de beperktheid van het kindvriendelijk blijven meer dan normaal.
Sock Monsters is voor kinderen een geslaagde introductie tot ‘legacyland’. Mijn zoon die gek is op het mechanisme vroeg zich wel af waarom Sock met een ‘c’ geschreven wordt.

• Liesbeth Bos, Anja Dreier-Brückner
  • Irina Pechenkina
  • Happy Meeple Games (2021)
  • 2-4 spelers vanaf 6 jaar
  • 25’
  • €30
Bijlagen
sockmonstersinhoud.jpg
(48.79 KiB) Nog niet gedownload
sockmonstersdoos.jpg
(35.75 KiB) Nog niet gedownload

Labels: