Bigfoot verslikt zich in Alice (ja hoor dat meisje uit Wonderland). King Arthur gaat een robbertje vechten in Sherwood, Sinbad kijkt onwetend Medusa in de ogen...
Dat is UNMATCHED, een titanengevecht met hoofdrolspelers uit boeken, films, legendes of zelfs de préhistorie.
Foto: WGG
Kies een held en het bijhorende deck kaarten, kies een speelbord.
Zet uw held samen met zijn sidekick(s) op het speelbord.
Start het duel.
Kies om de beurt 2 acties, dit mag twee keer dezelfde actie zijn.
Beweeg: trek een kaart en verplaats uw strijders maximaal zoveel stappen als de personagekaart aangeeft.
Beraam: speel een actiekaart en voer het effect uit. Zeg vanaf nu: "ik speel een actiekaart" in plaats van "ik beraam".
Val aan: kies een doelwit en leg een aanvalskaart gedekt neer. Wie aangevallen wordt, mag een kaart ter verdediging spelen. Voer eventueel ‘DIRECT’ en ‘TIJDENS GEVECHT’ – effecten uit. Vergelijk de waarde van de kaarten en verwerk schadepunten. Voer eventueel ‘NA GEVECHT’ – effecten uit.
Versla de held van de tegenstander en win! Zo simpel kan het zijn.
Foto: Eric W. Martin
Een spel waarin tot de verbeelding sprekende creaturen met elkaar op de vuist gaan, is niet gebaat met een fletse verpakking en dito design. Dat hebben ze bij White Goblin goed begrepen. Naar mijn mening zijn het spelmateriaal en design van superieure kwaliteit. Prachtige miniaturen, artwork als in de beste comic books, kaarten van stevig karton en een stevige kartonnen doos met inlay (hallelujah)
De spelregels zijn duidelijk en eenvoudig. Ik speelde dit spel met mijn zoon van 10 en had ongeveer 2 minuten nodig om het concept uit te leggen. UNMATCHED speelt vlot en steunt op een slim bedacht concept.
Het speelbord is vrij klein waardoor de confrontatie onvermijdelijk is. Het gebruik van kaarten in plaats van dobbelstenen verlaagt de geluksfactor een beetje. De kaarten bieden ook enkele tactische mogelijkheden zonder daarin te overdrijven.
Het basismechanisme is vrij rechtdoor, gelukkig zorgen de verschillende effecten voor voldoende variatie. In principe is de variatie torenhoog aangezien elke held door een eigen uniek deck bestuurd wordt en er verschillende helden zijn. In de praktijk valt op dat bepaalde eigenschappen wederkerig zijn. Eén daarvan: ‘effecten op de kaart van je tegenstander activeren niet’, komt iets te vaak voor, vind ik. Als de tegenstander hier mee afkomt zet dit wel een domper op een gepland feestje.
Elk deck bestaat uit 30 kaarten en is dus eindig. De held verliest 2 levenspunten als u kaarten moet trekken en het deck leeg is. Naar ik verneem zijn er spelers die dat strategisch uitbuiten door het gevecht te ontwijken als ze van mening zijn dat het deck van de tegenstrever eerder uitgeput zal raken. Ik twijfel of dit wel een goede strategie is, de speelborden zijn vrij klein waardoor ik het onwaarschijnlijk acht dat dit kat-en-muisspel voldoening oplevert. De strategie botst in elk geval met het karakter van superhelden. ‘This Game is broken’, schreeuwen onze overzeese vrienden dan terwijl ze het gewoon ‘verkeerd’ spelen.
UNMATCHED slaat als titel de nagel op de kop. Na een verloren duel ben ik wel eens van mening dat mijn tegenstander met een sterker deck speelde. Daar over klagen, heeft geen zin. De titel geeft het zelf aan. Trouwens, het zou zo maar eens kunnen dat de balans vrij goed zit en dat ik gewoon een slechte verliezer ben. Er worden namelijk Tabellen bijgehouden met resultaten van verschillende duels. Zo verloor Robin Hood nog nooit van Little Red maar dolf hij telkens het onderspit tegen Achilles. Kiezen met welke held u de strijd aangaat, lijkt me een leuk meta-spelletje.
Vroeger speelde ik Magic. Een duel kon uren duren. UNMATCHED heeft niet de strategische diepgang van Magic en soortgelijke Deckbuilders maar de charme zit hem juist in die eenvoud. De toegankelijkheid is de kracht en slaat een brug tussen jong en oud. Stel u voor dat uw zoon of dochter zijn superheld ziet pronken op de doos, u verlangend in de ogen kijkt en vraagt om samen te spelen. Dat u daarop negatief moet antwoorden omdat het spel nog iets ‘te moeilijk’ is. Ontgoocheling troef. Die tijd is voorbij, met UNMATCHED haalt u het spel in huis waardoor u enthousiast ja kunt zeggen, samen kunt genieten van 20 minuten duel en daarna verbaasd de wonden likt omdat uw oogappel hier verdomd goed in is.
UNMATCHED is geen spek voor ieders bek. Mijn vrouw – de schat kijkt ook geen superhelden films (kunt u zich dat voorstellen?) - bijvoorbeeld heeft er helemaal geen binding mee. Mijn zoon en ik daarentegen plannen nu al ons volgend gevecht. Hij omdat hij gek is op het mechanisme, ik vanwege de beleving. Hij met BIGFOOT, Ik met SINBAD. Vervolgens kijk ik uit naar de set met BRUCE LEE, mijn zoon zet DEADPOOL op zijn verlanglijstje. (@WhiteGoblin: ik schrijf er met plezier een review over)
Elke set komt met een eigen speelbord en kan zonder het hoofdspel gespeeld worden. Helden en speelborden kunnen naar hartenlust gecombineerd worden. Hoe cool is dat!
Ter volledigheid: u kunt ook een duel tussen teams organiseren, 2 tegen 2. Niet doen, het spel verliest er te veel van zijn kracht door.
UNMATCHED
- Rob Daviau, Justin D. Jacobson
- Oliver Barrett
- White Goblin Games
- 2 of 4 spelers vanaf 10 jaar
- €40 volume 1, €26 extra set