La Casa de Papel Escape Game

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

La Casa de Papel Escape Game

Bericht door Fabrice »

Escape Game over de ontsnapping van de eeuw!

La Casa de Papel zal u wel bekend zijn. In de serie gaan de bandieten er met 2,4 miljard vandoor. Terwijl slagen ze er ook in het Spaanse volk voor zich te winnen. Prachtige serie, vind ik. Helaas zorgt succes er te vaak voor dat de melkkoe van stal gehaald wordt. Het huidige seizoen zit vol overdaad en komt net daardoor slap en zielloos over.
Het maakt niet uit, gelukzoekers springen gretig op de kar en pikken gulzig hun graantje mee. De Casa de Papel escape rooms zijn niet meer op één hand te tellen en ook in spellenland sijpelen de eerste titels binnen.

Foto: Jumbo

Leg de plattegrond en de personagekaarten op tafel. Leg de stappenkaarten (raadsels) volgens nummer gedekt op tafel, doe hetzelfde met de hulpkaarten. Scan de QR-code, start het spel.
Als u de 14 raadsels oplost, slaagt de ontsnapping.

Foto: Jumbo

La Casa de Papel Escape Game wordt door Jumbo uitgegeven en is daardoor bijna vanzelfsprekend van goede kwaliteit: stevig doosje, duidelijke grote kaarten, mooie vormging, goed geschreven spelregels. De begeleidende app werkt prima en maakt het begeleidend boekje overbodig.

Het spel bevat 14 raadsels die min of meer iets met het thema te maken hebben. Er zijn 3 tips per raadsel beschikbaar en als u vast zit, kunt u ook de oplossing raadplegen. Het merendeel van de raadsels kon ik vrij vlot oplossen, bij een drietal raadsels had ik tips nodig. Het laatste raadsel kon ik niet oplossen en ook na het zien van de oplossing snap ik het niet. Dat voelt extra jammer aan omdat het net het laatste raadsel is.

De oplossing van de raadsels is telkens een code van 4 cijfers. Dat lijkt eentonig maar er zit genoeg variatie in de manier waarop die code gevonden moet worden. De raadsels zijn vrij standaard, hoewel het geheel goed in elkaar steekt, ontbreekt de waauw-factor. Het moment waarop u denkt: “Dat is goed gevonden, leuke twist.” Komt niet.

Het thema, wat in principe de kracht van dit spel zou moeten zijn, komt niet uit de verf vind ik. De bindteksten tussen de raadsels zijn te flauw en geven mij op geen enkel moment het gevoel dat ik 2,4 miljard aan het stelen bent terwijl de politie me op de hielen zit.

La Casa de Papel is serieel: lees raadsel 1, los het op, voer de code in, lees raadsel 2, enz…
Daardoor raad ik aan om maximaal met 4 personen te spelen. Indien er 8 mensen aan tafel zitten, vrees ik dat er een aantal niet aan de bak zullen komen.

La Case de Papel Escape Game is een aaneenschakeling van raadsels. Het thema biedt weinig meerwaarde. Toch heb ik mij er een uurtje of twee mee geamuseerd. Als u van raadsels houdt, zult u dat ook doen.

Noot: U kunt het spel achteraf nog doorgeven. Intussen is ook La Casa de Papel Escape Game 2 verkrijgbaar.
  • Nicolas Trenti
  • Nicolas Trenti
  • Jumbo
  • 1 - 8 spelers vanaf 14 jaar
  • €16
Bijlagen
inhoud_casadepapel.jpg
casadepapel_doos.jpg

Labels: