Juicy Fruit

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Juicy Fruit

Bericht door xanthie »

Fruit, fruit, massa’s fruit

Om een of andere reden ben je erin geslaagd om een paradijslijk eiland te kopen. Daar aangekomen blijkt overleven toch niet zo eenvoudig als eerst gedacht. Er zit niets anders op dan fruit te telen om een centje bij te verdienen. Gelukkig voor jou groeien de bananen, de limoenen, de granaatappels, de sinaasappels en de mangistans er alsof het niets is. Nu nog schepen vinden die die lekkernijen willen opkopen en verschepen naar andere oorden. Och ja, voor je het weet ben je jouw eiland aan het volbouwen met ondernemingen die jouw fruitteelt makkelijker en winstgevender maken en vraag je jezelf af waarom je in godsnaam eigenlijk dat paradijslijk eiland opkocht.

Afbeelding

In Juicy Fruit verzamel je punten door fruit te leveren aan schepen of door ondernemingsfiches te claimen. Bepaalde van die fiches genereren extra punten op het einde van het spel. De speler met de meeste punten wint.

De doos van Juicy Fruit zit vol met kleurrijk spelmateriaal. Er is een centraal scoretableau dat samen met het ondernemingentableau in het midden van de speltafel wordt gelegd. Hoewel er aangeraden wordt om de eerste spellen zonder de variant met de juicefabriek te spelen, zien we geen enkele reden om dit niet meteen te doen. Dus we leggen het scoretableau met de zijde met de juicefabriek naar boven. De 100 vruchten (in vijf soorten, we hebben bananen, limoenen, granaatappels, sinaasappels en mangistans) worden als algemene voorraad op tafel gelegd. De zes locatietegels komen naast het ondernemingentableau te liggen.

De 24 ondernemingsfiches worden gedekt geschud. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal van die fiches open op de wachtvelden van het ondernemingentableau gelegd. Dit zullen de ondernemingen zijn die de spelers tijdens het spel kunnen claimen. Overgebleven fiches worden terug in de doos gelegd. Als we ook de juicefabriek gebruiken, wordt ook de fiche “limonadekraam” gebruikt. Zonder de fabriek heeft deze fiche geen betekenis.

De 13 ijsfiches (yep we maken ook ijs op ons paradijslijk eiland) sorteren we op waarde en leggen we op het overeenstemmende ijsveld op het ondernemingentableau. De 4 milkshakefiches leggen we als stapel op het milkshakeveld. De licentiefiche komt op het veld van het licentiespoor te liggen dat het aantal spelers aangeeft. Het licentiespoor bevindt zich rechts op het ondernemingentableau en telt als rondenteller. Als de licentiefiche op het veld met een kruis terecht komt, is Juicy Fruit ten einde.

Tot slot krijgt iedere speler een eigen eilandtableau. Yep, iedere speler beschikt over zijn eigen paradijslijk eiland. Hij kiest een ansichtkaart in een bepaalde kleur en neemt de spelersschijf in diezelfde kleur. Hij plaatst zijn spelersschijf op het veld 0 op het scoretableau. Daarna neemt de speler de 5 verzamelaarsfiches in zijn kleur. Hij schudt deze fiches gedekt en legt ze op één van zijn vijf eilandvelden met een vijver. Als je met de juicefabriek speelt, legt de speler nu 2 spelersschijven op een lege cirkel in de starttank van de fabriek. De spelersschijven fungeren nu als fabrieksschijven.

Er zijn in totaal 50 scheepfiches in het spel. 25 hebben een oranje achterkant, 25 een groene. Er zijn twee buidels. De 25 fiches met een oranje achterkant gaan in de ene buidel, de 25 met een groene achterkant in de andere. Iedere speler trekt 6 scheepsfiches uit elke buidel (12 in totaal dus) en legt deze op zijn eilandtableau volgens de richtlijnen in de spelregels. Aan iedere zijde van het eilandtableau liggen nu drie schepen.

De spelers die als laatste een vrucht gegeten heeft (en een tomaat blijkt ook een vrucht te zijn) wordt startspeler voor het hele spel. Die speler draait, om dit aan te geven, zijn ansichtkaart om. Voilà, we zijn klaar om Juicy Fruit te spelen.

Juicy Fruit telt een onbepaald aantal ronden. Zoals hierboven gezegd stopt het spel als de licentiefiche de X van het licentiespoor bereikt. Een speler voert in zijn beurt de volgende stappen uit:

Stap 1, hij verschuift één van zijn verzamelaarsfiches een aantal lege velden en neemt zoveel vruchten van de soort afgebeeld op de fiche als hij stappen heeft kunnen verplaatsen. Ofwel verplaatst hij één van zijn mobiele ondernemingsfiches en gebruikt hij de speciale eigenschap ervan.

Stap 1 zorgt ervoor dat de speler aan voldoende fruit geraakt om stap 2 te kunnen uitvoeren. Het mechanisme van het verschuiven zit hem erin om verticaal of horizontaal zoveel mogelijk lege velden te overbruggen. Is het eiland te druk (teveel ondernemingen gebouwd, te weinig schepen laten vertrekken) dan is het bijzonder moeilijk om voldoende fruit te produceren. Per leeg veld dat de fiche bewogen wordt, krijg je dus een exemplaar van het afgebeelde fruit. Door ondernemingsfiches te verschuiven gebruik je hun speciale eigenschappen. Bepaalde van die ondernemingsfiches genereren ook fruit, vaak te kiezen uit twee soorten. Ondernemingsfiches die fruit genereren, leveren meestal 1 extra stuk fruit op in vergelijking met de gewone verzamelaarsfiches.

Dankzij de ijswagenfiche (een andere ondernemingsfiche) kan je ijsjes of milkshakes produceren. Ijsjes en milkshakes leveren onmiddellijk punten op.

In stap 2 kan de speler fruit leveren aan één van zijn schepen. Iedere scheepsfiches toont een order (lees fruitsoorten en het aantal daarvan). Als de speler het gevraagde fruit van het order kan leveren, vaart het schip uit. Dit levert de speler punten op en er komt extra plaats op het eiland vrij.

Ofwel claimt een speler in stap 2 een ondernemingsfiche. Afhankelijk van de positie van die fiche op het ondernemingentableau betaalt ook hier de speler het gevraagde fruit. Als hij een ondernemingsfiche claimt, krijgt hij meteen punten (afhankelijk van de plaats op de ondernemingentableau). Meteen schuift ook de licentiefiche één plaats naar beneden op het licentiespoor. Afhankelijk van het aantal spelers stopt Juicy Fruit als de spelers een aantal ondernemingen hebben geclaimd (14 bij 4 spelers).

Geclaimde ondernemingsfiches worden op het eilandtableau gelegd. Afhankelijk van het type fiche krijgt een speler meteen punten (locatiefiches en vervangende fiches) of krijgt hij punten op het einde van het spel (kraamfiches) of krijgt hij extra fruit in stap 1 (mobiele ondernemingsfiches). Let wel, iedere ondernemingsfiche neemt plaats in beslag en zorgt er misschien voor dat het verkrijgen van fruit in stap 1 moeizamer wordt.

Als een speler in stap 2 geen van beide zaken wil of kan doen, mag hij ook gewoon niets doen. Zeker in het begin van het spel wordt stap 2 vaak overgeslagen.

Als je met de juicefabriek speelt, is er ook nog een derde stap in de spelersbeurt. Optioneel kan een speler nu zijn fabrieksschijven in de juicefabriek verschuiven. Hiervoor betaalt hij de nodige fruitkosten. In de juicefabriek zijn er soms onmiddellijk punten te verdienen. Hoe verder je doordringt in de fabriek hoe groter de puntenwinst. Wie de ondernemingsfiche “Limonadekraam” geclaimd heeft, kan, afhankelijk van zijn positie in de fabriek, op het einde van het spel ook punten scoren.

Als de licentiefiche het X bereikt op het licentiespoor stopt Juicy Fruit. De huidige ronde wordt nog afgemaakt zodat alle spelers even veel beurten hebben gehad.

Enkel de punten voor de kraamfiches worden nu nog geteld. Resterende vruchten leveren geen punten meer op. Wie de meeste heeft, wint. Bij een gelijke stand is de speler van de gelijkscorende spelers die het laatst aan de beurt was de winnaar.

Afbeelding
Copyright Victor Kobilke

Juicy Fruit oogt heel uitnodigend om te spelen. De 100 kleurrijke houten vruchten maken je meteen blij. De spelregels zijn goed en overzichtelijk opgesteld. Juicy Fruit zit eenvoudig in elkaar, je legt het dan ook in een paar minuten uit en iedereen is meteen mee. Enkel het opzetten van het spel neemt wat tijd in beslag.

In de spelregels raadt men aan om eerst het spel te leren kennen en dan pas met de juicefabriek te spelen. De regels zijn echter zo eenvoudig, ook die van de juicefabriek, dat je die het best meteen gebruikt. De juicefabriek zorgt namelijk voor een goed alternatief als er door omstandigheden minder ijsfabrieken dan het aantal spelers te claimen zijn. Ondernemingsfiches komen namelijk willekeurig getrokken in het spel. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal ondernemingsfiches (zeker met 2 of 3 spelers) niet gebruikt. Als hierdoor het aantal ijsfabrieken beperkt aanwezig zijn, hebben spelers die er één hebben kunnen claimen een groot voordeel. De juicefabriek zorgt ervoor dat dat voordeel niet overheersend is en dat Juicy Fruit beter in balans is.

Ondanks zijn eenvoud zit Juicy Fruit heel vernuftig in elkaar. Eenvoudig te spelen dus, maar niet makkelijk te winnen. Als speler moet je goed overwegen welke stap je het best zet. Zal ik eerst volop fruit verzamelen om zoveel mogelijk schepen te laten vertrekken? Ik verzamel zo punten en maak plaats vrij om ondernemingen te kunnen bouwen. Maar als ik te lang wacht om die ondernemingen te claimen, is een andere speler er al mee weg. En bepaalde van die ondernemingen leveren meteen veel punten op. Maar ze nemen ook wel veel plaats in beslag. Door ze te vroeg aan te schaffen, beperk ik dan weer mijn productie van fruit. Dus veel om over na te denken.

En dat is misschien het enige puntje van kritiek. Behalve het wegkapen van een ondernemingsfiche voor de neus van een medespeler zit er weinig spelersinteractie in Juicy Fruit. Iedereen is op zijn eigen eilandje bezig. Maar echt storend vond ik dit niet toen ik Juicy Fruit speelde.

Kortom, Juicy Fruit is een aardig spelletje dat ik met plezier speel. Het speelt vlot en snel en meer heeft een mens niet nodig om een aangenaam speeluurtje te hebben. Och ja, er zijn ook speciale regels om Juicy Fruit solo te spelen. Intussen weten jullie dat de bordspelmaniarecensenten niet meteen solospelers zijn. Ik heb me dus niet aan de soloversie gewaagd, maar voor wie dit wil, het kan dus.

Och ja, voor diegenen die net als ik niet wisten wat een mangistan is. Het is een paarse bes met zoetzuur vruchtvlees.

Bijlagen
juicy fruit2 copyright Viktor Kobilke.jpg
juicyfruit1.jpg
(54.51 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door xanthie op wo 02 nov 2022, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Juicy Fruit

Bericht door roubosga »

Leuk geschreven.
Inderdaad een leuk spelletje voor af en toe een uurtje plezier.
Deze blijft voorlopig in mijn verzameling.

En die Mangistan? Ik kende die ook niet, maar ik zou het best eens willen proeven.
Afbeelding
Plaats reactie