L.A.M.A. Het dobbelspel

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

L.A.M.A. Het dobbelspel

Bericht door xanthie »

Dobbelen met Lama's. Wie verzint het!

Daar zijn ze weer, die beesten, je weet wel die als het hen niet aanstaat, jou gewoon in jouw gezicht spuwen. Juist, lama’s. Bijzonder populaire dingen in de spellenwereld. Vooral de laatste jaren duiken ze in allerhande gezelschapsspellen op. Intussen weten we dat die dingen, lama’s dus, ook in soorten bestaan. Alpaca’s zijn momenteel het populairst onder hen. Zelf heb ik weinig feeling met die dingen. Ik juich niet als ik ze alweder zie opduiken in of ander spel. Pas op, ik loop er ook niet van weg. Maar goed, laat ons eens kijken wat hun rol is in L.A.M.A .het dobbelspel.

Afbeelding

In L.A.M.A het dobbelspel is het de bedoeling om al jouw kaarten te kunnen afleggen. Voor iedere kaart die je niet aflegt, krijg je namelijk minpuntenfiches. Wie de minste van die dingen heeft als een andere speler er veertig of meer verzameld heeft, wint L.A.M.A. het dobbelspel.

Het klinkt misschien raar dat je een dobbelspel wint door kaarten af te leggen. Maar goed, dat is nu eenmaal de opzet van dit spelletje. In het doosje zitten drie lama-dobbelstenen, 70 fiches (20 zwarte met een waarde van 10 en 20 witte met een waarde van 1) en 43 kaarten (7 lamakaarten en 6x de waarden 1 tem 6. 7 kaartjes hebben een zwarte lama-achterkant).

De 7 kaarten met de zwarte lama-achterkant worden als een open rij in het midden van de tafel gelegd. Dit is de lamarij. De andere kaarten worden gedekt geschud en iedere speler trekt 6 kaarten van die gedekte stapel. De spelers leggen hun 6 kaarten open voor zich neer. Niet gebruikte kaarten doen deze ronde niet mee.

Als een speler aan de beurt is (de jongste speler is startspeler) kan hij kiezen uit twee mogelijke acties, dobbelen of uitstappen. Dobbelen is de belangrijkste actie. De actieve speler neemt, als hij deze actie kiest, de drie dobbelstenen en werpt ze. Als er ten minste een dobbelsteen een waarde toont die in zijn rij ligt, heeft hij goed gedobbeld. Hij legt ten minste één van de betreffende kaartjes uit zijn rij opzij. Heeft hij meerdere kaartjes met dezelfde waarde dan mag hij per dobbelsteen maar 1 kaartje opzij leggen. Heb je meerdere dobbelstenen gegooid met een waarde die in jouw rij ligt, dan mag je meerdere kaarten afleggen.

Heb je drie lama’s gedobbeld (iedere dobbelsteen heeft twee zijden met een lama op), dan mag je een minpuntenfiche afleggen. Je mag kiezen of je er een neemt met waarde 1 of met waarde 10. Heb je geen minpuntenfiches. Pech.

Als de drie dobbelstenen geen enkele waarde vertonen van een kaart uit jouw rij, dan ben je niet zo goed bezig en moet je een kaart nemen uit de lamarij waarvan de waarde overeenkomt met een geworpen waarde. Die kaart leg je bij in jouw eigen open rij. Opgepast er is nog een slechtere situatie. Als alle drie de dobbelstenen waarden vertonen die noch in de eigen rij noch in de lamarij liggen, dan moet de actieve speler alle overgebleven kaarten uit de lamarij nemen en eindigt de ronde.

Als een speler die aan de beurt is, niet wil dobbelen, dan moet hij uitstappen. Hij draait de kaartjes uit zijn rij om en past voor de rest van de ronde.

Een ronde stopt dus als een speler alle kaarten uit de lamarij heeft moeten nemen, of als een speler al zijn kaartjes opzij gelegd heeft of als alle spelers uitgestapt zijn of er liggen geen kaarten meer in de lamarij. Als een ronde ten einde is, volgt een puntentelling. Alle spelers draaien hun gedekte kaarten terug om. Ieder kaartje geeft de speler minpunten ter waarde van het kaartje. Een kaartje met waarde 5 is dus 5 minpunten. Een lama is 10 minpunten. Heb je meerdere kaartjes met dezelfde waarde dan ontvang je maar één keer de minpunten. Twee kaartjes met waarde 4 zijn dus maar 4 minpunten. Heeft een speler de ronde beëindigd omdat hij al zijn kaarten kon afleggen, dan mag hij nu één minpuntfiche afleggen (mag ook een fiche met waarde 10 zijn).

Heeft niemand veertig of meer minpunten verzameld dan wordt een volgende ronde gestart. Voldoet een speler wel aan deze voorwaarde, dan is L.A.M.A. het dobbelspel afgelopen. De speler met de minste minpunten wint.

Afbeelding
Copyright Amigo

L.A.M.A. Het dobbelspel is de zoveelste dobbelspelvariant van een kaartspelletje. Inderdaad, beste spelvrienden, L.A.M.A. het kaartspel bestaat ook, is van dezelfde spelauteur en was er eerder dan het dobbelspel. Het basisprincipe in beide spellen is hetzelfde, je probeert zo snel mogelijk van jouw handkaarten af te geraken.

In L.A.M.A. het dobbelspel ben je afhankelijk van één worp met drie dobbelstenen om kaarten te kunnen dumpen. En dobbelen, beste mensen, is geluk hebben. En dat is nu eenmaal het grote verschil tussen het dobbelspel en het kaartspel. Ok, in het kaartspel ben je ook afhankelijk van het trekken van de juiste kaarten maar toch zit er iets meer strategisch denken in. In het dobbelspel dobbel je en heb je goed gedobbeld of heb je pech. Weinig sturing mogelijk en dat is meteen mijn grootste kritiekpunt.

Maar goed in de meeste dobbelspellen is geluk een belangrijke factor. Dat mag geen belemmering zijn om spelplezier te hebben. En laat dat nu juist het probleem zijn. Veel spelplezier ondervond ik niet bij de potjes L.A.M.A. en dat spelplezier is er, mijns inziens, wel bij het kaartspel.

Och ja, waarom de spelauteur, niemand minder dan Reiner Knizia, voor lama’s koos, is mij onduidelijk. Ongetwijfeld weet de brave man hier wel een zinnig antwoord op te geven. Ik kan mij gerust inbeelden dat zijn antwoord “Waarom niet?” zou kunnen zijn.

Bijlagen
lamadobbelspel copyright Amigo.jpg
(38.73 KiB) Nog niet gedownload
lamadobbelspel1.png
(462.13 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie