Splitter is een eenvoudige rol & write. Het ontwerp van Stefan Nikolic deed me aan Knister en Knaster denken. Even dacht ik dat ook dit ontwerpen van Stefan Nikolic zijn. Niks is minder waar, Splitter is Stefan zijn eerste ontwerp. Eerst leren wandelen daarna lopen, moet hij gedacht hebben.
Foto: WGG
Splitter wordt gespeeld met twee gewone dobbelstenen en een scoreblad dat symmetrisch is. Een spel bestaat uit 22 rondes of worpen. Elke worp moet door alle spelers op het scoreblad worden genoteerd. Daarbij moeten beide getallen symmetrisch ten opzichte van het midden genoteerd worden. Een getal links, een getal rechts.
Het is de bedoeling dat de getallen zo worden ingevuld dat ze groepen vormen. Het principe is eenvoudig. Een groep van zes ‘zessen’ levert zes punten op, een groep van 5 ‘vijven’ levert 5 punten op. Dit gaat zo door tot en met de één. Elke geïsoleerde 1 levert dus ook één punt op. Pittig détail, alleen groepen die uit precies voldoende getallen bestaan, worden gescoord. Een groep van zeven ‘zessen’ staat daardoor meestal alleen garant voor een portie ontgoocheling.
Het scoreblad bevat 2 sterren. Een ster verdubbelt de score van de groep waartoe die behoort. Een variant bevat naast 2 sterren ook 3 hartjes. Als alle hartjes hetzelfde getal bevatten mag u 5 punten aan uw totaal toevoegen.
Foto: Free The Meeple
Hoewel ik van mening ben dat het speldoosje er eigenlijk wel hip uitziet, oogt het geheel niet echt spectaculair. De inhoud van het doosje is evenzeer eenvoudig. 2 blauwe dobbelstenen, 4 potloodjes (voor 12 spelers) en 2 scoreblokken (A en B) vullen de leegte.
Splitter speelt vlot en is uitermate kindvriendelijk. Ik vermoed dat ik daarmee doorheen de positieve eigenschappen ben. Het ‘spiegelidee’ maakte me nieuwsgierig maar loste de verwachting niet in, integendeel.
Splitter biedt weinig tot geen speelruimte. Alle vakken moeten ingevuld, elke worp moet volledig worden genoteerd, op geen enkel moment kunt u opnieuw gooien of het resultaat aanpassen. Bovendien is het duidelijk dat een groep van 6 met ster noodzakelijk is als u aanspraak op de overwinning wilt maken. Om daarin te slagen, bent u volledig afhankelijk van de grillen van de dobbelstenen. Bij de start kunt u wel een poging doen om slim te spelen, maar uiteindelijk zijn de laatste 5 worpen zo goed als altijd doorslaggevend.
22 worpen lang voeren de spelers bijna machinaal dezelfde acties uit. De spelvreugde verdwijnt daardoor vrij vlot. Herspeelbaar? Niet echt, vind ik. Frustrerend, dat wel. Ik mis bonusvelden, variatie, invloed op het resultaat van de dobbelstenen.
In mijn spellenkast steken heel wat dobbelspelletjes. Splitter speelt vlot en heeft eigenlijk geen instapdrempel, het spiegelidee biedt variatie . Toch overtuigen deze argumenten mij niet. Ik moet mij tijdens het spelen in de eerste plaats amuseren en dat doe ik met Splitter niet. Het toch op tafel leggen omdat het kort en eenvoudig vind ik absurd.
Wie op zoek is naar een korte, laagdrempelige roll & write zal naar mijn mening meer plezier beleven aan Quixx of Qwinto, eventueel ook Knaster.
- Stefan Nikolic
- Oliver Freudenreich
- White Goblin Games
- 1 – 12 spelers vanaf 8 jaar
- €12.5