Dirk Henn klinkt u wellicht niet vreemd in de oren. Ik onthoud uit zijn repertoire vooral Shogun en Alhambra. Twee spellen die naar mijn mening ondergewaardeerd – wat score betreft - worden op boardgamegeek.
Ik ben dus wel te vinden voor een ontwerp van Drik Henn. De speldoos sprak me meteen aan. De eerste indruk zat dus goed.
Foto: spelhuis
Zoveel mogelijk punten scoren. Dat is de bedoeling in Powerline. Daarvoor moet u op een eigen spelbord hoogspanningsleidingen bouwen.
6 arbeiders staan elke ronde te popelen van ongeduld. Het moet gezegd, die arbeiders zijn erg hoffelijk. Ze staan immers netjes op een rij. Alleen als de arbeider voor hen aan het werk gezet wordt, komt een volgende arbeider in aanmerking. U moet zich dus aan die volgorde houden. Het rijtje mag wel in beide richtingen afgelopen worden.
Een arbeider kan ook niet zomaar overal tewerk gesteld worden. Neen, dat gaat niet. Elke arbeider wordt door een dobbelsteen gecontroleerd. Het aantal ogen op de dobbelsteen bepaalt welke plaatsen beschikbaar zijn.
Een hoogspanningsleiding bestaat uit een reeks getallen: 3, 5, 4, 5, 6, bijvoorbeeld. U kiest zelf via welke kant u met de bouw begint maar eenmaal dit gekozen is moet u in dezelfde richting blijven werken. Als u start met de 3, moet u daarna in volgorde de 5, 4, 5 en 6 afwerken.
Een ronde start met het gooien van 6 dobbelstenen. Daarna mag u, samen met uw tegenstrevers arbeiders op hoogspanningsleidingen plaatsen. Als u klaar bent, vervangt u de arbeiders door hoogspanningsfiches. Op die manier houdt u uw vooruitgang bij.
Niet elke dag is gelijk. Er valt al wel eens een arbeider uit of er kan niet altijd aan alle leidingen gewerkt worden. De mogelijkheden worden aangegeven door een arbeiderstabel. U moet tijdens de 15 ronden durende strijd verplicht 2 keer slechts 1 arbeider inzetten. Tel daarbij 3 keer 2, 3 keer 3, 3 keer 4, 2 keer 5 en 2 keer 6 om tot 15 te komen.
Als u een arbeider echt niet kan of wil plaatsen, mag u hem naar het eiland sturen. Daar is het fijn. Voor de arbeider tenminste want u verliest er punten mee.
Tijdens het bouwen verdient u punten voor het verbinden van energiecentrales. Na ronde 5, 10 en 15 volgt een telling waarbij 3 doelen worden gewaardeerd.
Foto: Queen Games
Het spelmateriaal en de speluitleg zijn top. Dit is in principe een roll en write, maar er wordt geen gebruik gemaakt van scoreblaadjes. Die zijn vervangen door een spelerbord en fiches. Duurzaam, dat vind ik fijn.
Ik speelde Powerline intussen 5 keer. Het aantal spelers heeft weinig invloed op het spelverloop. Er wordt vlot en simultaan gespeeld. Dat is bij 6 spelers zeker een voordeel.
Na de worp met de dobbelstenen, zoeken de spelers op welke manier ze het best hun arbeiders kunnen inzetten. Dat wordt 15 keer herhaald. Het is niet zo dat u vooruit kan plannen, vind ik. De huidige situatie optimaal benutten, dat is de zaak.
Er zijn wel heel wat beperkingen. Vooreerst mag u de volgorde waarin de arbeiders geactiveerd worden niet kiezen. Dat mag u vervolgens ook niet met de hoogspanningsleidingen doen. Tenslotte moet u zich ook aan de regels van de arbeiderstabel houden.
Dat zijn heel wat beperkingen en daar wringt mijn inziens het schoentje. Er is te weinig evenwicht tussen de beperkingen en de mogelijkheden om daar iets aan te doen. In totaal worden 90 dobbelstenen gegooid, daarvan kunt u er tijdens het spel maximaal 4 manipuleren. Dat is echt niet voldoende.
Zeker de laatste 5 ronden kunnen een test zijn voor de zenuwen. Dit komt omdat het aantal mogelijkheden elke ronde afneemt. Arbeiders één voor één op het eiland plaatsen omdat er geen uitweg is, dat frustreert.
Powerline mist mogelijkheden om dobbelstenen aan te passen en loopt daarom – mijn mening – naar het einde toe vaak vast. Dat vind ik jammer. Ik had de stille hoop dat de uitbreidingen soelaas zouden brengen, maar die hebben net het omgekeerde effect: nog meer beperkingen. In de spelregels heet dit de moeilijkheidsgraad verhogen. Dat vind ik verkeerd uitgedrukt. U bent met deze uitbreidingen gewoon nog sterker afhankelijk van wat dame Fortuna voor u in petto heeft.
Powerline is best prijzig vandaar mijn advies om dit eerst eens te testspelen.
- Ontwerp: Dirk Henn
- design: Patricia Limberger
- uitgever: White Goblin Games/Queen Games
- 1 – 6 spelers vanaf 8 jaar
- €49