Flexiq-spellen zijn ontworpen om het aanpassingsvermogen van kinderen en volwassenen te vergroten. De focus ligt op 6 vaardigheden. Die versterken uw cognitieve flexibiliteit zodat u ook in de steeds veranderende wereld het volle potentieel kan aanspreken.
Ik steel de woorden uit Piet zijn mond die op zijn beurt Asmodee de bek openbrak. Als verkooppraatje gooit het hoge ogen. Maar zit er ook vlees aan het bot?
Foto: FlexiQ games
Focus en herfocus, verbindingen maken, van perspectief wisselen, meerdere opties overwegen, werkgeheugen trainen, probleemoplossend denken.
Dit zijn ze, de 6 vaardigheden die met elk flexiq-spel getraind kunnen worden. Daarbij staan spelplezier en herspeelbaarheid centraal.
Ik mocht aan de hand van Orbito, één van de zeven titels uit het gamma, die vaardigheden testen.
Elke speller start het spel met 8 knikkers. Als u na een duw op de Orbito-knop 4 eigen knikkers (elke speler heeft zijn eigen kleur natuurlijk) op een lijn ziet, wint u het spel. 4 op een rij dus.
In uw beurt, mag u eerst een knikker van de andere speler horizontaal of verticaal verplaatsen. Vervolgens moet u zelf een knikker op het spelbord leggen. Uw beurt eindigt met een duw op de orbito-knop.
De orbito-knop, daar draait het om. Het spelbord bestaat uit 4 centrale velden met 12 velden daaromheen. Een duw op de magische knop verplaatst elke knikker 1 veld in tegenwijzerzin. De centrale knikkers doen er 4 beurten over om terug in startpositie te liggen, de buitenste 12.
Foto: FlexiQ games
FlexiQ games is – voor zover ik weet – een nieuwe speler op de markt. Mijn ervaring met nieuwe uitgevers is niet altijd even positief maar Flexiq levert wel kwaliteit. Speldoos, spelmateriaal, spelregels, helemaal niks op aan te merken. Hun website (https://flexiqgames.com) ziet er trouwens ook piekfijn uit wat mij doet vermoeden dat er serieus nagedacht werd over het concept.
Orbito is een 4 op een rij-variant. De spelregels zijn dan per definitie eenvoudig, speelt vlot en is in een wip voorbij.
Het spel winnen? Dat is een ander paar mouwen. Het steeds veranderende spelbord biedt echt uitdaging en vergt inzicht. Vooruit denken is belangrijk.
Intussen heb ik Orbito zo’n twintig keer achter de kiezen. Ongeveer 20% daarvan eindigde gelijk. Dat is helemaal niet erg want binnen 5’ is een partijtje afgewerkt, u speelt gewoon opnieuw tot er een winnaar is.
Of ik nu in het dagelijkse leven efficiënter voor de dag kom, durf ik betwijfelen. Wel ben ik ervan overtuigd dat Orbito bepaalde vaardigheden stimuleert en dat er een leercurve is. Ik ben fervent vier op een rij-liefhebber. Orbito vind ik een boeiende en leuke variant waar zowel jong als oud mee aan de slag kunnen.
Natuurlijk ben ik nu ook nieuwsgierig naar de andere titels.
- Ontwerp: ?
- Vormgeving: ?
- uitgever:FlexiQ games/
- 2 spelers vanaf 7 jaar
- €24.95