My City

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

My City

Bericht door Fabrice »

Vijgen na Pasen, maar toch.

My City, dat is oud nieuws. Reiner Knizia kaapte met deze titel heel wat prijzen weg. Ik nam de doos de voorbije 3 jaar tientallen keer in mijn handen maar steeds legde ik ze terug. Legacy spellen zijn namelijk niet mijn ding. Zo’n maand geleden ben ik dan toch gezwicht. Reiner Knizia, dat is niet de minste natuurlijk.

Foto: 999 Games

Het mechanisme

Bij de start van dit avontuur krijgt elke speler een eigen speelbord. Daarop staat een landschap dat uit gras, bos, rotsen en een rivier bestaat. Elke speler krijgt ook een set gebouwen. Denk hierbij aan Tetris-achtige vormen in 3 verschillende kleuren.
Voor elk gebouw is er een overeenkomstige kaart. De kaarten worden bij de start van een ronde geschud en één voor één open gedraaid. De spelers moeten het zichtbare gebouw op hun speelbord leggen.

Een eerste gebouw moet aan de rivier grenzen, elk volgend gebouw moet aan een vorig gebouw grenzen. Zo éénvoudig is My City.

Legacy

My City bestaat uit 8 hoofdstukken. Een hoofdstuk bestaat uit 3 spellen. Na elk spel mag de winnaar ontwikkelingen aankruisen. De verliezer krijgt meestal iets ter compensatie. De speler die na 24 spellen het meeste ontwikkelingen heeft aangekruist wint.

Het speelbord van de spelers ziet er op die manier na een tijdje echt wel verschillend uit. Elk hoofdstuk verandert iets klein aan de spelregels of voegt iets toe waardoor het behalen van punten net iets anders verloopt. Meer kan ik er niet over vertellen, een legacy-spel dat moet u namelijk zelf ontdekken.

Foto: 999 Games

Reiner Knizia, Michael Menzel, 999 Games dat maakt samen jaren ervaring en bewezen klasse. My City oogt fantastisch, het spelmateriaal is van prima kwaliteit (ook de stickers) en de spelregels zijn duidelijk.

In principe moeten de spelers hun gebouwen zo goed mogelijk op hun speelbord passen en daarbij zo goed mogelijk aan de voorwaarden proberen te voldoen. In hoofdstuk 1 is dat bijvoorbeeld: stenen bedekken, bomen zichtbaar laten en gebouwen in dezelfde kleur bij elkaar leggen.

Dat principe is eenvoudig maar wij vinden het o zo leuk om te doen. De veranderingen tijdens elk hoofdstuk zorgen voor voldoende afwisseling waardoor de puzzel leggen nooit gaat vervelen. Bovendien zorgt Reiner Knizia er vanaf hoofdstuk 4 voor dat u ook wat toekomstgericht moet denken. De keuze voor directe punten is dan niet meer vanzelfsprekend wat fijn is.

Wij speelden My City met 4 en meestal 2 spelletjes op rij. Onze kids stonden daarbij wat op de rem want mijn vrouw en ik hadden wel zin in enkele marathonsessies. Dat neemt niet weg dat de kinderen zich goed hebben geamuseerd, maar er bestaat ook zoiets als sociale media en gamen. Daar tegenop botsen is een vooraf verloren strijd.

Op die manier werd mijn geduld wel op de proef gesteld. Ik wilde niks vooraf lezen wat mijn nieuwsgierigheid echt wel aanwakkerde.
Stoppen na 24 spellen voelde als afscheid nemen. Jammer dat het voorbij is. Voor wie er niet genoeg van kan krijgen, prijkt op de achterkant van elk speelbord een standaard landschap. Als u de basisregels gebruikt, kunt u daar afkicken.
Eerlijk is eerlijk, bij ons is de spanning er nu een beetje af. Toch, met ons gezin 24 keer hetzelfde (alhoewel) spel spelen, dat gebeurt echt niet vaak.

My City vind ik een FANTASTISCH spel. Momenteel kunt u voor minder dan 30€ een exemplaar bemachtigen. Doen als u dat nog niet gedaan hebt!

• Ontwerp: Reiner Knizia
  • Vormgeving: Michael Menzel
  • uitgever: 999 Games
  • 2 – 4 spelers vanaf 10 jaar
  • €30
Bijlagen
My_City-spel.png
(142.53 KiB) Nog niet gedownload
My_City-L_2.png
(390.51 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie