Monster Mash is mijn tweede FlexiQ treffen. Deze uitgever probeert bestaande spelmechanismen van een twist te voorzien met als bedoeling de spelers extra uit te dagen. Monster Mash haalde de mosterd bij Jungle Speed.
Foto: FlexiQGames
Monster Mash bevat 60 monsterkaarten en 1 Squishy monster. Het Squishy monster wordt centraal gelegd. Daarrond worden drie monsterkaarten gelegd. Dit zijn de monsterstapels. De overige kaarten worden gelijk onder de spelers verdeeld.
Om de beurt draait een speler een kaart open op één van de monsterstapels. Als één van de stapels leeg is, moet de kaart daar gelegd worden. Er mag nooit twee keer na mekaar een monster op dezelfde stapel gelegd worden.
Er zijn drie gevallen waarbij de spelers zo snel mogelijk op het Squishy monster moeten meppen. De speler die daar als eerste in slaagt, mag een monsterstapel aan een tegenspeler schenken. Wie fout mept, moet zelf de drie monsterstapels oprapen.
Het meppen start wanneer drie monsters in dezelfde kleur verschijnen, wanneer drie kaarten dezelfde achtergrond vertonen of wanneer 3 keer hetzelfde monstertype verschijnt. In het laatste geval mag de winnaar alle stapels verdelen.
Het spel bevat ook 12 meerkleurige monsters. Als twee van die beestjes op aparte stapels verschijnen wordt één stapel uit het spel verwijderd.
Foto: FlexiQGames
Monster Mash ziet er heel mooi en kindvriendelijk uit. Het Squishy monstertje valt duidelijk in de smaak maar is net iets te fors om in de doos te passen. De spelregels zijn duidelijk, eenvoudig en snel uitgelegd.
Het spelmechanisme is niet origineel maar dat lijkt me in het segment van reactiesnelheid ook heel moeilijk. De twist bestaat erin dat uzelf de stapel kiest waar u een monster oplegt, dat vinden wij een fijn element. Het geeft iets meer controle.
Het is goed dat bij het verschijnen van twee gekleurde monsters een stapel verdwijnt, dat zorgt ervoor dat de speeltijd aangenaam kort blijft.
Het meppen zelf zorgde bij ons voor hilarische momenten maar ik vrees dat er vodden kunnen van komen. Mijn vrouw eindigde met een blauwe pink, mijn zoon met een bloedrode hand. Ik mep nogal hard blijkbaar. Wij hebben het opgelost door ‘een mepregel’ af te spreken. U kunt er ook voor opteren om het monstertje te grijpen bijvoorbeeld.
Monster Mash is fijn voor wie van eenvoudige ‘reactiesnelheidspelletjes’ (Is dat een bestaand woord?) houdt. Als u dit soort spelletjes maar niks vindt, zal Monster Mash u niet bekeren.
- Ontwerp: ?
- Vormgeving: ?
- uitgever: FlexiQGames
- 2 – 6 spelers vanaf 6 jaar
- €16