Hjalmar Hach is geen groentje (haha). Van zijn hand onthoud ik naast Railroad Ink en Photosynthesis vooral Dragon Castle. Evergreen is wat een aantal kleine elementen betreft, gebaseerd op Photosynthesis maar wordt te snel als het nieuwe Photosynthesis bestempeld.
Foto: 999 Games
Bij de start van Evergreen ontvangt elke speler zowaar een eigen planeet. 6 verschillende biomen liggen er braak. Er is actie vereist en u bent degene die de mouwen opstropt.
Voor u uit de startblokken schiet, zet u een paarse markeersteen op elk groen startveld boven en onder de planeet. Het is zaak om met groen niet te overdrijven blijkbaar.
Het midden van de tafel wordt gevuld met bioomkaarten. Evenveel als er spelers zijn + 1.
De startspeler kiest als eerste één van die kaarten en maakt een combo met startspelerfiche en de meest links liggende niet gekozen bioomkaart. Vervolgens wordt het klokje rond gespeeld. De overgebleven kaart wordt in de vruchtbaarheidszone gelegd.
Daarna voert elke speler een actie en een eigenschap uit. De volgorde staat niet vast. Er zijn 4 mogelijke acties en 6 mogelijke eigenschappen.
De acties zijn vrij maar moeten op hetzelfde bioom als de gekozen kaart uitgevoerd worden. De mogelijkheden zijn: 3 kiemen plaatsen, 2 keer een groeiactie uitvoeren, 1 kiem en 1 groeiactie uitvoeren of de bioomkaart simpelweg negeren en eender waar 1 kiem plaatsen of 1 groeiactie uitvoeren.
De eigenschap staat vast (staat op de kaart) maar mag overal uitgevoerd worden. Plaats eerst de markeersteen van die eigenschap één veld naar rechts (de eigenschap wordt sterker) en voor die dan uit. Er zijn 6 mogelijkheden:
Kiem plaatsen, kiem door lage boom vervangen, lage boom door hoge boom vervangen, struik planten, meer aanleggen of ontkiemen.
Evergreen duurt 4 seizoenen waarbij het eerste seizoen 5 rondes duurt en het laatste 2 (raar hé) na elk seizoen volgt een telling. 2 punten voor hoge bomen die van zonlicht genieten en 1 punt voor lage bomen die een straaltje meepikken. Tel daarbij het aantal bomen en struiken in uw grootste bos. Na elk seizoen wordt de zon verplaatst. Het zonlicht komt dus elk seizoen uit een andere richting. Bomen die in de schaduw van een andere boom staan, voegen niks aan de score toe.
Evergreen verloopt in totaal over 14 rondes (5 + 4 +3 + 2) Dat betekent dat er maximaal 14 kaarten in de vruchtbaarheidszone liggen. Bioomkaarten bevatten namelijk ook vruchtbaarheids - of droogte symbolen. In de vruchtbaarheidszone worden de bioomkaarten per soort op elkaar gelegd. Het aantal vruchtbaarheidssymbolen bepaalt de waarde van elke grote boom in dat bioom op het eind van seizoen 4. Een kaart met een droogte symbool neutraliseert de onderliggende kaart.
Foto: Henk Rolleman
Ziet evergreen er mooi uit? Deze vraag kan ik niet met een pasklaar antwoord bedenken. Het spelerbord met de houten figuurtjes ziet er prachtig uit. Het artwork en de symboliek vind ik ten opzichte daarvan heel eenvoudig. Misschien is dat wel de bedoeling, zo ligt de focus zowel figuurlijk als letterlijk op de vergroening van de planeet. Dat zou dan een geniaal concept zijn. Eenvoudig of minimalistisch, de grens is dun.
De kwaliteit van de kaarten is niet top maar de doos bevat een handige kartonnen indeling waardoor het spel opbergen een waar plezier is.
De spelregels lezen vlot en in geen tijd is de 'speeltijd' begonnen. De beurten volgen elkaar snel op. De adviestijd 45’ is zeker haalbaar. Dikke vingers of wat problemen met de klein motorische vaardigheden zorgen wel eens voor ongewilde boskap maar dat is eerder grappig dan vervelend.
Het doel is duidelijk en ook de manier om dit te bereiken hoeft geen extra uitleg. De zon belicht het geheel vanaf 4 verschillende kanten in een voorspelbare volgorde. Dat levert een leuke puzzel op waarbij alles valt of staat met de bioomkaarten. 42 stuks waarvan er 7 het symbool uitdroging dragen. Dit ook altijd in combinatie met de eigenschap ‘ontkiemen’.
Ontkiemen is niet hetzelfde als een kiem plaatsen. De eigenschap ontkiemen levert gewoon punten op. 1 punt de eerste keer, 2 punten de tweede keer en 4 punten vanaf de derde keer. Dat is peanuts in vergelijking met wat u voor de andere eigenschappen kunt rapen.
Spelers kiezen deze kaart vooral om een kaart in de vruchtbaarheidszone te beschermen wat in dat geval een verstandige keuze is. Als er geen kaarten van hetzelfde bioom in de vruchtbaarheidszone liggen, wordt zo’n droogte kaart zo goed als nooit gekozen.
Waarom is dat belangrijk hoor ik u denken?
Wel, volgt u even de redenering mee.
Bij twee spelers is de kans dat een droogtekaart (ongeveer 3 keer 1 op 6) verschijnt aanzienlijk kleiner dan bij 4 spelers (ongeveer 5 keer 1 op 6). Dat betekent dat de vruchtbaarheidszone bij 2 spelers sneller interessante kaarten bevat die beschermd moeten worden. Bij vier spelers gebeurt het dat er na 10 beurten nog geen enkele kaart in die zone ligt.
Moraal van het verhaal?
Evergreen vind ik een fantastisch 2 speler spel. Naarmate het spelersaantal stijgt, vermindert het dilemma tussen kiezen voor grote vruchtbaarheid of kiezen voor eigen ontwikkeling. Naarmate het spelersaantal stijgt, hebt u ook minder invloed op de vruchtbaarheidszone en het spelgebeuren. Evergreen is ook vrij solitair maar inschatten wat de andere spelers graag willen is wel belangrijk. Een spelmechanisme dat naar mijn mening ook het best rendeert bij twee spelers. Daardoor vind ik Evergreen een zwakke vierspeler. Een spel met vier heeft nood aan extra of andere bioomkaarten.
Opmerking: met drie heb ik deze titel nog niet gespeeld. Waarschijnlijk hangt dit ergens tussen de twee.
- Ontwerp: Hjalmar Hach
- Vormgeving: Wenyi Geng
- uitgever: 999 Games
- 2-4 spelers vanaf 8 jaar
- €50