Audition

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Audition

Bericht door xanthie »

Verzamel de beste muzikanten!

Stel je voor. Je bent dirigent en niet zomaar een dirigent. Neen, neen. Je bent een beroemde dirigent. En beroemde dirigenten, de soort waartoe je dus behoort, willen alleen maar werken met de beste solisten of nog beter de beste kwartetten. Voor de muziekleken onder is, een kwartet van vier steengoeie muzikanten dus. Vier violisten bijvoorbeeld of vier contrabasspelers. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan, maar ik denk dat dit niet nodig is, zelfs overbodig is. Dus laat ik er maar mee ophouden. Goed om goeie solisten of kwartetten te verzamelen, hou je best audities. Maar opgepast, er zijn kapers op de kust. Je bent namelijk niet de enige beroemde dirigent op zoek naar muzikanten. Zal je anderen de loef afsteken zodat jij het beste orkest aller tijden mag dirigeren?
Audition bestaat uit 88 muzikantenkaarten van 11 verschillende soorten: 3 kaarten met waarde 3, 4 kaarten met waarde 4 tot 13 kaarten met waarde 13. Daarnaast bevat het doosje ook nog 6 dirigentkaarten (1 per speler, je kan Audition dus met 6 spelers spelen). En nog 6 actiekaarten voor een variant.

Op basis van het aantal spelers worden een aantal muzikantenkaarten niet gebruikt. Enkel bij zes spelers zijn alle 88 kaarten in het spel. De hoogste waarde (13) wordt dus enkel bij zes spelers gebruikt.

De muzikantenkaarten worden geschud en gedekt als een trekstapel op tafel gelegd. Er wordt een rij gemaakt met de dirigentkaarten evenredig aan het aantal spelers. Bij vier spelers worden dus vier dirigentkaarten in één horizontale rij geplaatst. Huppakee we zijn klaar om te beginnen.

Audition bestaat uit een aantal ronden. De startspeler (willekeurig te kiezen, de beste violist bijvoorbeeld) begint. De andere spelers volgen met de klok mee. De speler die aan de beurt kiest één van de twee mogelijk acties. Ofwel neemt hij de bovenste kaart van de trekstapel en legt die open onder een dirigentkaart naar keuze. Ofwel neemt hij een dirigentkaart met daarbij alle eerder gelegde muzikantenkaarten.

Let wel, er mogen nooit meer dan vier muzikantenkaarten bij een dirigentkaart gelegd worden. Het is niet toegestaan om een dirigentkaart te nemen zonder muzikantenkaarten. Als je een dirigentkaart neemt, dan legt de speler de muzikantenkaarten gesorteerd per nummer open voor zich neer. Op die manier zien alle spelers welke en hoeveel kaarten hij van een nummer heeft. Als een speler een dirigentkaart genomen heeft, eindigt voor hem de ronde. Hij wacht dan tot alle spelers een dirigentkaart genomen hebben waardoor de ronde eindigt. Alle spelers leggen dan hun dirigentkaart terug in een horizontale rij op tafel en de volgende ronde start met de speler die als laatste een dirigentkaart genomen heeft.

Het spel komt ten einde als een speler de laatste kaart van de trekstapel heeft getrokken en neergelegd. De volgende spelers kunnen nu beslissen of ze al dan niet nog een dirigentkaart nemen. Als de speler die de laatste kaart heeft neergelegd terug aan de beurt komt, eindigt het spel.

Nu worden er punten geteld. Iedere solist (slechts één kaart van dat nummer) in het eigen orkest levert één punt op. Ieder kwartet (en exact een kwartet) levert vijf punten op. Alle andere mogelijkheden scoren geen punten (noch positief noch negatief). Acht kaarten van hetzelfde nummer zijn dus geen twee kwartetten, want meer dan vier kaarten van dat nummer en dus nul punten.

De punten worden opgeteld en de dirigent van het orkest met de hoogste waarde wint Audition. Bij een gelijke stand is het niet meteen duidelijk wie er wint in de spelregels. Er staat letterlijk: “Bij een gelijke stand wint dan de speler met het hoogst aantal scorende setjes van vier muzikanten met hetzelfde nummer.” Ik denk dat ze bedoelen dat dan de speler met de meeste kwartetten wint. Als ook dat gelijk is, is niet meteen duidelijk wie dan wint. Ex aquo vermoed ik. Maar laat dit de spelvreugde niet bederven.

Er zitten ook nog acht actiekaarten in het spel voor een eerste variant. Maar deze variant heb ik niet uitgetest. In een tweede variant kun je willekeurig vijf kaarten gedekt uit het spel verwijderen. Zo weet niemand hoeveel kaarten van elk nummer er echt in het spel zijn.

Afbeelding
Copyright Spot Het Spel
Robert Brouwer heeft intussen al bij verschillende uitgevers (Jumbo, Jolly Dutch Games) enkele vermakelijke kaartspelletjes op de markt gebracht. Voor 999 Games ontwierp hij eerder al Sneaky Bastard. Ook 6th Sense en Grunn (leerde ik vorig jaar op Spellenspektakel kennen) zijn me uitstekend bevallen.

De kaartspellen van Robert Brouwer hebben een hoog Piet-gehalte. Zoals al eerder aangehaald betekent dit een garantielabel voor een vlot te spelen en bijzonder leuk spelletje waarvoor niet al teveel uitleg nodig is en met een aangename korte spelduur.

Wel Audition voldoet volmondig aan deze voorwaarden. Let op, er zit behoorlijk wat geluk bij het trekken en aanleggen van de kaarten. Maar een speler die een paar potjes Audition gespeeld heeft, zal snel doorhebben hoe hij andere spelers kan dwingen om reeksen kaarten te nemen die geen punten opleveren. Of die tijdens de laatste ronden keurig opgebouwde kwartetten om zeep helpen.

Audition kan je met zes spelers spelen. Ik vrees wel dat met meer dan vier spelers het spel moeilijker te sturen valt en de willekeur gaat overheersen. Dus best speelbaar, denk ik, met drie of vier spelers.

Bijlagen
pic7614406.png
(86.14 KiB) Nog niet gedownload
audition2copyrightSpot Het Spel.jpg
audition1.jpg
(11.91 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie