Elawa

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Elawa

Bericht door xanthie »

Wie wordt het beste stamhoofd?

Daar zijn ze weer. Zijn ze weer op zoek naar het beste stamhoofd of Chieftain als je dat liever hoort. Mag je je weer in het zweet werken om de beste stam aller tijden uit te bouwen. Yep, je kan weer grondstoffen bij elkaar scharrelen in de hoop dat je daarmee de juiste personen, hutten, gereedschap ofte opslagruimten naar jouw stam lokt. De juiste hoor ik jullie denken. Wie of wat zijn dat dan eigenlijk. Awel, diegenen die de meeste punten opbrengen natuurlijk. Elawa, hoe verzinnen ze het, kan beginnen.

Afbeelding

Elawa bestaat uit vier stamhoofdkaarten, tachtig grondstoftegels (24 bessen, 20 vlees, 16 vuurstenen, 12 huiden en 8 beenderen), één vuurtegel en zestig stamkaarten (23 prehistorische mensen, 14 opslag, 14 hutten en 9 gereedschappen).

De vuurtegel wordt in het midden van de tafel gelegd. De stamkaarten worden gedekt geschud en er worden zes stapels van tien kaarten gemaakt. De stapels worden met de bovenste kaart zichtbaar in een cirkel rond het vuur gelegd. Er worden tevens zes stapels van telkens vijf grondstoftegels gemaakt. Voor iedere stapel stamkaarten wordt een stapel met grondstoftegels gelegd. Ook hier is de bovenste tegel zichtbaar.

Met de overige grondstoftegels (afhankelijk van het aantal spelers, bijvoorbeeld tien tegels bij vier spelers) wordt een gedekte stapel gemaakt die bovenop de vuurtegel gelegd wordt. De overblijvende grondstoftegels worden gedekt als algemene voorraad naast het speelveld gelegd.

Iedere speler ontvangt een stamhoofdkaart. Spelers kiezen of ze de normale of de geavanceerde kant van de stamhoofdkaarten gebruiken. De spelers die de stamhoofdkaart heeft met het laagste nummer wordt startspeler.

Elawa wordt in verschillende ronden gespeeld. In een spelronde voert iedere speler de volgende vier stappen uit:

• De speler neemt een stamkaart en de bijhorende grondstoffen.
• Hij speelt stamkaarten uit zijn hand.
• Hij gebruikt zijn opslagkaarten.
• En hij managet zijn grondstoffen.

De speler begint dus zijn beurt met één van de zes openliggende stamkaarten te kiezen. Het getal rechts onderaan de kaart geeft aan hoeveel grondstoftegels hij mag nemen. Zijn eerste grondstoftegel neemt hij van de eerstvolgende stapel (met de wijzers van de klok mee) vertrekkende vanuit de stapel met stamkaarten waaruit hij er één gekozen heeft. De volgende tegel neemt hij vanop de volgende stapel en zo voort tot hij exact het aantal tegels genomen heeft die de gekozen stamkaart aangeeft.

De grondstoftegels worden op zijn stamhoofdkaart gelegd. Dit zijn zijn beschikbare grondstoffen. De gekozen kaart neemt hij in zijn hand. Als een van de zes grondstofstapels leeg raakt, neemt de speler een extra grondstoftegel van de centrale stapel op de vuurtegel. Pas daarna wordt een nieuwe stapel van vijf grondstoftegels gemaakt uit de tegels die in de centrale voorraad liggen. Als de voorraad leeg is, worden de afgelegde grondstoftegels geschud om een nieuwe voorraad te vormen.

Als de centrale stapel leeg is, dan komen we in de eindfase van het spel. Als een stapel met stamkaarten leeg is, gebeurt er niets.

Als tweede stap speelt een speler een onbeperkt aantal stamkaart uit zijn hand. Hij mag tevens een onbeperkt aantal stamkaarten in zijn hand houden. Om een kaart te kunnen spelen en dus voor zich neer te kunnen leggen, moet hij de grondstoftegels die op de kaart zijn afgebeeld in zijn bezit hebben en afleggen vanuit zijn beschikbare voorraad. Beenderen zijn jokers en kunnen voor iedere grondstofsoort gebruikt worden. Sommige kaarten hebben daarnaast een speciaal symbool. Om die kaarten te kunnen spelen moet de speler een stamkaart uit zijn hand afleggen. Iedere correct gespeelde kaart levert punten op aan het einde van het spel.

Sommige kaarten hebben linksonder een symbool staan. Sommige van die symbolen genereren een effect als de kaart gespeeld wordt (bijvoorbeeld een extra stamkaart of een extra grondstoftegel nemen).

Als derde stap kan een speler grondstoftegels opslaan op een van zijn gespeelde opslagstamkaarten. Deze grondstoffen blijven daar liggen tot het einde van het spel en leveren dan punten op. Je kan per beurt maximaal één grondstoftegel per opslagkaart opslaan. Ook hier kunnen beenderen als joker ingezet worden.

Tot slot kan een speler zijn beschikbare grondstoftegels managen. Een speler kan namelijk niet meer grondstoftegels meenemen naar een volgende ronde dan er beschikbare plaatsen zijn op zijn stamhoofdkaart (vier op de normale kant, drie op de geavanceerde kant van de kaart). Overtollige grondstoftegels worden afgelegd.

Met stap vier eindigt de beurt van de actieve speler en is de volgende speler aan de beurt. Het spel eindigt dus als de laatste grondstoftegel van de centrale stapel op de vuurtegel wordt weggenomen. De lopende ronde wordt nog ten einde gespeeld zodat iedere speler evenveel beurten heeft gehad.

De punten worden geteld op de gespeelde stamkaarten. De speler met de meeste punten wint Elawa.

Och ja, als de stamhoofdkaarten met de geavanceerde kant gebruikt, krijgt ieder stamhoofd een uniek voordeel. Bijvoorbeeld een stamhoofd kan een stapel overslaan als hij een grondstoftegel neemt die ook op zijn gekozen kaart staat. Een ander stamhoofd mag een willekeurige grondstoftegel extra kiezen als de gekozen kaart aangeeft dat hij slechts een grondstoftegel mag nemen. In de potjes die ik speelde hebben we altijd geopteerde voor de normale kant en dus nooit gebruik gemaakt van de geavanceerde zijde.

Afbeelding
Copyright Yann Droumaguet

Elawa, uitgegeven door de Franse uitgever Bombyx (bekend vooral door Takenoko), wordt in België en Nederland verdeeld door Asmodee. Voorlopig bestaat er enkel een versie met Engelse en Franse spelregels. Hoewel beide spelauteurs voor mij persoonlijk nobele onbekenden zijn, maar wie ben ik, heeft vooral Corentin Lebrat al behoorlijk wat ervaring. Trek 12 is waarschijnlijk zijn best gekende spel. Johannes Goupy heeft minder ervaring maar bracht onlangs samen met Bruno Cathala Orichalchum, in het Nederlands uitgegeven door HOT Games, uit.

Elawa is naast Faraway het tweede spel dat beide auteurs samen maakten. En ik moet zeggen Elawa heeft me aangenaam verrast. Een klein compact doosje, eenvoudige en duidelijke spelregels, snel uit te leggen, speelt vlot en toch voldoende, voor mij toch, diepgang. Een potje duurt ook niet extreem lang en je hebt meestal zin om meteen nog een tweede potje te spelen.

De Engelse of Franse regels hoeven geen probleem te zijn. Hierboven vind je al een goeie Nederlandse samenvatting van de regels waarmee je aan de slag kan als je het Engels of het Frans niet voldoende machtig bent.

Veelspelers zullen de geluksfactor van het op juiste moment beschikbaar komen van de juiste kaarten en grondstoffen vervloeken. Ook het feit dat je op korte termijn moet denken en handelen zullen ze minder appreciëren. Maar dit is een perfect familiespel. Ik vind het leuk en ik raad u aan om Elawa te spelen. Het zou me niet verbazen, mochten jullie net zoals ik en mijn medespelers, aangenaam verrast zijn.

Bijlagen
elawa2copyrightYannDroumaguet.jpg
(106.92 KiB) Nog niet gedownload
elawa1.jpg
(177.59 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie