Wolven

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Wolven

Bericht door Fabrice »

The Wolfpack

Niet van Patrick Lefevere deze keer, wel van Ashwin Kamath en Clarence Simpson. Laatst genoemd duo doet geen belletje rinkelen, maar dat zegt niks.

Foto: 999 Games

Een roedel wolven zo goed mogelijk over het landschap verspreiden. Dat is de strijd die u in wolven voert. Elke speler bezit 6 landschapstegels. Die zijn dubbelzijdig en worden gebruikt om acties te 'betalen'. Na het spelen van een actie moet u de landschapstegel(s) omdraaien. De achterkant toont een ander soort landschap.

Dat geldt niet voor de stamtegel. Die toont twee keer hetzelfde landschap. Elke roedel bezit daarmee dominantie over één soort landschap.
Een roedel wolven bezit 3 eigenschappen die tijdens het spel verbeteren: roedelverspreiding (hoeveel wolven u in één beurt mag verplaatsen), snelheid (afstand per wolf) en huilbereik.
In uw beurt kiest u 2 acties. Elke actie vergt het omdraaien van 1 of meerdere landschapstegels. De landschapssoort van die tegel(s) moet(en) overeenkomen met het landschap waar de actie eindigt of uitgevoerd wordt.

De mogelijke acties zijn:
  • Verplaatsen: draai 1 landschapstegel om en verplaats wolven.
  • Schuilplaats bouwen: draai twee landschapstegels om.
    Schuilplaats opwaarderen: draai twee landschapstegels om en vervang een schuilplaats door een hol.
  • Huilen: draai twee landschapstegels om en vervang een eenzame wolf door een eigen wolf.
  • Domineren: draai drie landschapstegels om en vervang een wolf van een andere speler door een eigen wolf.
  • Jagen: gebeurt automatisch wanneer drie wolven een prooi omsingelen.
    Op een veld mogen maximaal 2 speelstukken taan. Er is ook een hiërarchie waaraan wolven zich houden.
Alle speelstukken of fiches die van het spelbord verdwijnen worden op het maanbord gelegd. Als daarbij bepaalde velden bereikt worden, volgt een tussentelling.
Spelers proberen gebieden te domineren door er meest wolven en een hol te bezitten. Daarnaast ontvangen ze punten voor het plaatsen van schuilplaatsen, holen en wolven. Ook het verorberen van verschillende soorten wild is winstgevend.

Het spel eindigt na de derde telling. Hoe meer speelstukken er van het centraal bord verdwijnen, hoe sneller die in zicht komt.

Foto: 999 Games

Wat vind ik van Wolven? Daar heb ik nu eens niet echt een pasklaar antwoord op. Wolven ziet er fantastisch uit, de spelregels gelden als voorbeeld in spellenland en het spelsysteem is echt uniek. Toch had ik het tijdens het spelen lastig om er bij te blijven. De situatie verandert steeds waardoor wachttijden oplopen. Bonusfiches zorgen voor onevenwichtige spelbeurten en bij 4 of 5 spelers heb ik echt de indruk dat we elkaar wat in de weg liepen. Wat dat betreft is de startspeler wel in het voordeel. Ook het bijhouden van wat wel en nog niet afgehandeld is, vermoeilijkt naarmate het spel vordert.
Goed, aan onze tafel zijn de meningen verdeeld. De helft is pro, de ander helft twijfelt. Een twijfelaar heet dat dan. Wolven is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar en werd door 12 uitgeverijen op de schappen gezet. En, ik begrijp waarom. Het spelsysteem is, evenals het thema uniek. Alleen, het is mijn ding niet.

Foto:999 Games
  • Ontwerp: Ashwin Kamath, Vlarence Simpson
  • Vormgeving: Pauliina Linjama
  • uitgever: 999 Games
  • 2-5 spelers vanaf 14 jaar
  • €55
Bijlagen
Wolven_sfeerfoto.png
Wolven_speelsituatie.png
Wolven_L-ShvJ-NSP.png

Labels:
Plaats reactie