Lost Cities is onder de tweespelers een klassieker. Deze titel waarop Verborgen Paden gebaseerd is, blaast dit jaar maar liefst 27 kaarsjes uit. Lost Cities “To Go” kreeg de naam “Verborgen Paden”in de Nederlandse uitgave die 7 jaar op zich liet wachten. Het oorspronkelijke idee was om fans van het origineel een reisversie te bezorgen.
Foto: 999 Games
In Lost Cities Verborgen Paden probeert u de meest waardevolle expedities op poten te zetten. Dat doet u door tegels zo neer te leggen dat de waarde ervan oploopt.
Het principe is heel eenvoudig. Alle tegels worden gedekt in het midden van de tafel gelegd. In uw beurt mag u één tegel open draaien. Deze tegel kunt u gebruiken om een expeditie te starten of uit te breiden. U mag in elk van de 5 kleuren maximaal 1 expeditie bezitten. Als de tegel u niet bevalt, mag u hem bewaren in uw logboek waar plaats is voor maximaal 2 tegels of gewoon open laten liggen.
U kunt er logischerwijs ook voor kiezen om een open tegel of een tegel van het eigen logboek te trekken. Legt u een 2, 3 of 4 in een expeditie, dan mag u direct nog een tegel aan diezelfde expeditie toevoegen.
In elke kleur zijn er 15 expeditietegels. De waarden ervan lopen op vanaf 2 tot en met 10. Verder zijn er per kleur ook 3 onderzoekstegels. U kunt er een expeditie mee starten om de waarde ervan te verdubbelen, verdrievoudigen of zelfs verviervoudigen.
In het doosje schuilen ook 4 stormtegels. Als zo’n tegel open gedraaid wordt, mag u een zichtbare tegel samen met de stormtegel afleggen.
Het spel eindigt na de beurt waarin de laatste tegel open gedraaid werd. Per expeditie worden de waarden van de tegels opgeteld. Van dat totaal trekt u de standaard kost voor een expeditie, namelijk 20, af. Een score van 28 resulteert daardoor in 8 punten, een score van 14 in -6 punten. Die score wordt daarna afhankelijk van het aantal onderzoekstegels eventueel vermenigvuldigd met 2, 3 of 4. Een expeditie die uit minstens 8 tegels bestaat, levert u een bonus van 20 punten op.
Foto: Start2game
Het kartonnen doosje (formaat A5) is voldoende ruim om het spelmateriaal in op te bergen. Aan de hand van wat meegeleverd karton kunt u een inlay in elkaar knutselen. De meerwaarde hiervan ontgaat me volledig. Ik gooide mijn knutselwerk alvast in de prullenbak en schuif de tegels gewoon rechtstreeks van de tafel in de doos. Snel en handig.
De spelregels zijn duidelijk, het spelmateriaal is degelijk. Het spelmechanisme is zo eenvoudig dat u nieuwe spelers binnen de 2 minuutjes aan het werk kunt zetten. 15 minuten later is de winnaar bekend.
In vergelijking met Lost Cities is deze versie een stuk gemener. Open tegels zijn voor iedereen zichtbaar waardoor er weinig verrassingseffect is. Ik mis hier de spanning van het origineel waarbij elke speler start met 8 handkaarten die voor de tegenspeler onbekend zijn.
De open tegels zorgen vaak voor negatief spel en daar ben ik niet echt fan van. Stel er ligt een groene 10 open. Ikzelf heb geen groene expeditie, mijn tegenspeler wel. Hoewel ik zelf met de groene 10 niks kan aanvangen, is het logisch dat ik die tegel toch op mijn logboek probeer te leggen. Hetzelfde geldt als een speler start met 2 of 3 onderzoekstegels. Dan neem ik zoveel mogelijk tegels uit die kleur ook al levert mij dat negatieve punten op. De negatieve score van mijn tegenspeler wordt immers vermenigvuldigd met 3 of 4.
De stormtegels voegen toe aan die manier van spelen en verhogen daarmee ook de geluksfactor die al torenhoog is.
Lost Cities Verborgen Paden mist naar mijn mening de kleine finesses van het origineel. Niet omdat het origineel start met 8 handkaarten maar ook omdat u daarin afgelegde kaarten achteraf eventueel zelf opnieuw kan trekken. Dat resulteert in een spel waarin naar eigen vooruitgang gestreefd wordt en waarin goede timing cruciaal is.
Verborgen Paden lijkt eerder het dwarsbomen van de tegenspeler te belonen en geluk speelt een cruciale rol. Ideaal als u daar fan van bent. Ik ben dat niet maar troost me met de gedachte dat het spelmateriaal mij perfect in staat stelt de originele spelregels te hanteren en wat dat betreft is €13 dan een koopje.
Foto: bgg
- 999 Games (2025)
- Auteur: Reiner Knizia
- Artwork: Klemens Franz, Dennis Lohausen
- 2 spelers vanaf 8 jaar
- 20 minuten
- Adviesprijs: €13