Michael Menzel toverde in 2012 met de Legenden van Andor een fictieve wereld op tafel waar menig avonturier glorie zocht. Succesverhalen worden gretig van een vervolg voorzien. De voorbeelden zijn legio: dobbelvarianten, vernieuwde uitgave, Big Box, kaartvariant, zelfde spel maar ander thema, variant voor kids,..
Ook Andor schreeuwt om een vervolgverhaal. Inka en Markus Brand creëerden met Jonge Helden een avontuurlijk uitdaging voor helden vanaf zeven jaar en leenden daarvoor Michael Menzel zijn tekenpotloden en Andoriaans grondgebied.
De draak, wellicht het meest mythische wezen allertijden, doet het goed in kinderverhalen. Logisch dat er ook zo’n specimen in Andor rondfladdert. Helaas is het dier het noorden kwijt en vliegt het richting westen. Daar staat namelijk de Rietburcht neergepoot. Daar wil een draak wel eens de fik in steken en riet, dat fikt snel en goed.
Een Rietburcht die in vlammen opgaat staat niet goed op het CV van jonge helden die op zoek zijn naar eeuwige roem. Dit moet met man en macht voorkomen worden.
Bovendien zijn ook 3 wolvenwelpen in nood. Die bevinden zich in de dwergmijnen die door een wachter worden bewaakt. Alleen wie zijn opdrachten tot een goed einde brengt, verwerft toegang tot de mijnen.
De kaart van Andor is opgedeeld in velden. De Rietburcht bevindt zich linksboven terwijl de dwergmijnen rechts onderaan te vinden zijn. De helden moeten de optrekkende mist trotseren om het land te verkennen en de mijnen te vinden.
Helden kunnen zich verplaatsen en acties uitvoeren. Dit kost energie. Een held die geen energie heeft, moet slapen. Als alle helden slapen bewegen de gors (soort trol) en de draak. Zo goed als elk veld bevat een mistfiche. Die moet omgedraaid worden als een held er stopt. Mistfiches kunnen positieve of negatieve gevolgen hebben.
Echte helden maken nu en dan ambras. Zo worden heel wat gors in de pan gehakt. Daar schrikt zelfs een draak zo van dat ze een vakje naar achter deinst. U voorkomt op die manier ook dat een gor de Rietburcht bereikt. Dat zou de draak alleen maar motiveren.
Om de mijnen te verkennen zijn fakkels nodig. Die moet u op goed geluk proberen dobbelen. Als de zoektocht in de mist goud opgeleverd heeft, kunt u een aantal fakkels kopen.
Soms verbergt de mist niks dan gevaar. De draak wint aan vertrouwen en steekt een vleugeltje bij. De draak wordt aangedreven door de drakendobbelsteen en beweegt één tot drie velden richting burcht.
De helden moeten de wolvenwelpen vinden voor de draak de burcht bereikt.
Mijn zoon is tien. Ik gaf hem de opdracht Andor Jonge Helden voor te bereiden zodat we het samen konden spelen. Hij is daar zonder problemen in geslaagd. Dat bewijst dat de spelregels prima geschreven zijn of dat mijn zoon een genie is. Aan jullie om te beslissen welke kans het grootst is.
De vormgeving van Andor is kindvriendelijk en het spel speelt heel vlot. Dat heeft veel te maken met de eenvoudige opzet: beweeg naar een vakje en voer een actie uit. Die actie bestaat meestal in het omdraaien van een fiche en de gevolgen ervan toepassen. Dit concept moet worden verfraaid en dat hebben Inka en Markus gedaan.
Een aantal vakken bevatten gorren. Die kunnen verslagen worden door zwaarden te dobbelen. Elke held heeft een eigen set dobbelstenen. De ridder is het behendigst in lijf aan lijf gevechten. (Heeft meer kans om voldoende zwaarden te gooien.)
De dwerg kan via grotten sneller bewegen en heeft meer kans om fakkels te dobbelen. De boogschutter heeft het meest energie en de tovenaar kan met één geslaagde toverspreuk een gor verslaan.
Er is een markt waar fakkels te verkrijgen zijn en een baken waarop hout gelegd kan worden. Het houdt de draak op afstand.
Er zijn 10 verschillende opdrachten waarvan er tijdens het spel twee gebruikt worden. De opdrachten zijn genummerd en worden steeds moeilijker.
Om de wachter te overtuigen, moeten twee opdrachten worden volbracht. Hierin schuilt variatie maar uiteindelijk gaat u daarna steeds op zoek naar 3 wolvenwelpen (mijnfiches). Er zijn 10 mijnfiches waarvan de helft ervoor zorgt dat de draak vooruit gezet wordt (dobbelen). De volgorde waarin de mijnfiches gedraaid worden is belangrijker dan het inzicht van de helden.
De draak wordt achteruit gezet als een gor verslagen wordt of als hout op het vuur wordt gelegd. Dit lukt beter met 4 dan met 3 of 2. Bij twee of drie spelers start de draak wat verder weg van de burcht, maar dat voordeel houdt niet lang stand. Wij vinden het fijner om telkens met alle helden te spelen.
Andor, Jonge Helden is een prima spel voor kinderen en ik speel graag mee. Ik ben van mening dat succes vooral afhangt van de drakendobbelsteen. In een spel met 4 is de draak 7 vakken van de Rietburcht verwijderd. Het verschil tussen 3 en 1 is dan wel heel groot. ‘Slim’ spelen wordt door twee drieën na elkaar vlotjes tenietgedaan. Het deert me niet omdat ik vooral geniet van hoe mijn kinderen dit spelen. Het is tenslotte voor hen bedoeld.
Graag sluit ik af met de opmerking van mijn zoon. Hij heeft een punt, vind ik.
Ik had de draak en de wachter een naam gegeven.
- 999 Games (2021)
- Auteurs: Inka en Markus Brand
- Artwork: Michael Menzel
- 2-4 spelers vanaf 7 jaar
- 30 minuten
- Adviesprijs: €30