Kwakzalvers van Kakelenburg De Alchemisten

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Kwakzalvers van Kakelenburg De Alchemisten

Bericht door Fabrice »

Na de heksen hebben nu ook alchemisten Kakelenburg ontdekt.

NOOT: Dit is een uitbreiding. Als u het basisspel ‘De Kwakzalvers van Kakelenburg’ niet bezit, bent u tijd aan het verliezen. Rep u naar de dichtstbijzijnde spellenwinkel. Maak eventueel eerst een afspraak, en schaf u dit schitterende spel aan. U zult er achteraf alleen maar blij om zijn!

Kakelenburg is hot! Gelukzoekers allerhande proberen een plaatsje in de commune te bemachtigen. Kwakzalvers en heksen gedijen er zo goed dat ook alchemisten er hun geluk willen beproeven. Net op tijd want de inwoners van Kakelenburg ontwikkelen de vreemdste aandoeningen!

Foto: 999 Games

Schichtigheid, Oorwurm, Karbonkelneus, Zeiloren, Kippenogen, Heksenbochel en Vergeetachtigheid zijn de aandoeningen waarmee de alchemisten moeten afrekenen. Bij de start van het spel worden drie patiënten voorgeleid. Elke alchemist kiest er eentje om te behandelen.

Alchemisten werken met essentie, een vloeistof gecreëerd door experimenteren met natuurlijke grondstoffen. Om te excelleren moeten alchemisten twee factoren in het oog houden. Uit onderzoek is gebleken dat essentie aan kracht wint als bij de bereiding ervan verschillende grondstoffen gebruikt worden. Dit effect wordt versterkt als de bereiding net 7 knalerwten bevat. Ook de motivatie van de Alchemist mag niet worden onderschat. Het helpt als de ketel van de concurrent ontploft.

De aandoeningen van de patiënten genezen is één ding, ervan profiteren een ander. Elk nadeel heeft zijn voordeel en dat is bij de ziektebeelden niet anders. Zo genereert Vampierisme extra koopkracht en zorgt een Oorworm ervoor dat u achteraf nog ingrediënten aan de ketel kunt toevoegen. Hoe sterker de essentie, hoe groter het voordeel.

“Goed, waar gaat het nu echt over?”, hoor ik u denken. Wel, kort samengevat is dit de ‘essentie’:
  • Bij de start van het spel kiezen de spelers één patiënt. Elke patiënt biedt zijn eigen voordeel.
  • Het spel wordt uitgebreid met een extra ‘essentie-fase’. Tijdens deze fase produceren de spelers essentie. Het aantal verschillende soorten fiches in de ketel bepaalt hoeveel essentie er gemaakt wordt. Bovendien scoort u één extra essentie als uw ketel exact 7 knalerwten bevat en als uw buren hun ketel laten ontploffen.
  • De verworven essentie kunt u – afhankelijk van de patiënt - inzetten om voordelen te ‘betalen’.

Foto: 999 Games

Ik geef jullie alvast een belangrijke nuance mee: uitbreidingen zijn mijn ding niet. Ik vind een spel leuk en als ik variatie verlang, koop ik wel een ander spel. Er is zo veel op de markt dat ik uitbreidingen puur uit gewoonte links laat liggen. Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan ben ik nieuwsgierig naar een uitbreiding. Daarvoor moet aan twee voorwaarden voldaan worden. Ten eerste moet ik het basisspel fantastisch vinden en ten tweede moet de uitbreiding voldoende verandering brengen. Het aantal echt goede uitbreidingen zijn op één hand te tellen, vind ik.

Uit bovenstaande zou moeten blijken dat de Kwakzalvers van Kakelenburg ten huize Vandenbogaerde goed scoort. Ik vind het een erg goed ‘push-your-luck’ spel omdat het ronde na ronde de mogelijkheid biedt om de geluksfactor te verkleinen. Bovendien bepaalt de beginsituatie een deel van de manier waarop u dat best doet en de variatie aan beginsituaties is enorm.

De Alchemisten vergroten beide factoren. Er is nog meer variatie en er zijn nog meer mogelijkheden om de geluksfactor te verkleinen. Toch duwt het mechanisme waarop de waarde van ‘essentie’ wordt bepaald de spelers in eenzelfde richting.
Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk verschillende soorten fiches in de ketel verschijnen.
Dat heeft ook voordelen, het zwakt de kracht van 1 soort fiches af.

Bij de start van elk spel zijn 3 patiënten en de daarbij horende voordelen beschikbaar. Vaak kiezen de spelers dezelfde patiënt. Niet alle eigenschappen zijn even sterk of nuttig. Dit wordt in sommige gevallen gecompenseerd met een voordeel bij de start van het spel, maar voldoende is dat niet. Als een patiënt echt uit de boot valt, kiezen wij een andere.

Het streefdoel tijdens een rondje Kakelenburg is natuurlijk ervoor zorgen dat de ketel helemaal gevuld wordt. Dit lukt met deze uitbreiding iets sneller waardoor ook de scores hoger oplopen. Het vermindert wel de keuzestress en dat vind ik jammer. Welke fiches moet u nog bijkopen als u na ronde 6 al met gemak de ketel vult? Wat mij betreft mogen met deze variant 1 of 2 rondes geschrapt worden.

De rattenstaarten die in Kakelenburg wat voor evenwicht zorgen, beïnvloeden het scoreverloop iets minder sterk. Wie goed uit de startblokken schiet, blijft vaak voorop. Dat is als alleen met het basisspel gespeeld wordt minder uitgesproken.

De Kwakzalvers van Kakelenburg vind ik fantastisch. Hoewel geluk vaak een bepalende factor is, is dit naar mijn mening een schoolvoorbeeld van hoe ‘push-your-luck’ in elkaar zou moeten steken. Kansberekening als basis voor succes, een ode aan wiskunde verpakt als speelgoed.
“Hé, mijnheer. Waarom moeten wij eigenlijk goed zijn in wiskunde?” “Om te winnen in Kakelenburg, kids!” Ik vraag me af of het zou helpen.

Als u net als ik de basis fantastisch vindt, dan bieden de Alchemisten verdieping. De oefening duurt dan wel wat langer, maar het is het waard. Als u ‘De Kwakzalvers van Kakelenburg’ niet genegen bent, zullen de Alchemisten daar geen verandering in brengen.

• 999 Games (2021)
  • Auteur: Wolfgang Warsch
  • Artwork: Oliver Schlemmer
  • 2 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: €25
Bijlagen
kwakzalverskakelenburgspelmateriaal.png
(153.23 KiB) Nog niet gedownload
kwakzalversalchemistendoos.png
(116.38 KiB) Nog niet gedownload

Labels: