Escape boek, avontuur en puzzle

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Escape boek, avontuur en puzzle

Bericht door Fabrice »

Escape Adventures, Escape Boek en Escape Puzzle.

Wat velen niet weten, is dat ik - naast een gevierd spelauteur - ook in het escapewereldje fantastische zaken verricht. Zo ben ik trotse mede-eigenaar van The GamePost, een immer populaire faciliteit te Izegem alwaar mensen in – en outdoor kunnen ontsnappen aan de dagelijkse worstelingen die het leven met zich meebrengt.

Intussen staat op The GamePost een dikke laag stof. Covid-19 houdt de mensen thuis en de overheid zette een slot op de deur. Moeilijk te ‘escapen’ al u niet eerst mag ‘inscapen’. Ik lik mijn wonden en heb mijn oude job terug fulltime opgenomen. Mijn ei dump ik voorlopig alleen nog op het toilet en het is er geen van creatieve aard.

Tijd zat dus om eens te neuzen in nog wat escapevarianten.

Ik maakte de voorbije 14 dagen kennis met achtereenvolgens:
  • Escape Adventures: Smokkelaars en ontdekkingsreizigers.
  • Escape Boek: La Casa de Papel
  • Escape Puzzles: De heksenkeuken, De verboden Kelder en De speelgoedfabriek.

Escape Adventures (Kosmos Uitgevers)

Voor Wie? Een gezinsactiviteit waar kinderen vanaf 10 jaar kunnen aan deelnemen.
Het Verhaal? Herenig vader en zoon. Verzamel hints op verschillende locaties.
De Methode? Lezen, puzzels oplossen en op die manier te weten komen waar u verder moet lezen. Intussen kleeft u op een grote kaart steeds meer eilanden die bezocht kunnen worden. Er moet geknipt en geplakt worden.
Spelduur? Makkelijk 2 uur.

Escape Boek: La Casa de Papel (Kosmos Uitgevers)

Voor Wie? Liefhebbers van de serie en het escapegenre.
Het Verhaal? De professor stuurt u een brief. Los de raadsels op en vind een deel van de schat.
De methode? Lezen, puzzels oplossen en op die manier te weten komen waar u verder moet lezen. Elke puzzel start met het uitknippen van een kraanvogel. Leest meer als een boek.
Spelduur? Makkelijk 4 uur.

Escape Puzzle (Ravensburger)

Voor iedereen die graag een puzzel maakt en daar achteraf nog iets wil mee doen.
Het verhaal? Vind het antigif of start de machine. Eén opdracht dus.
De methode? Maak eerst de puzzel. Daarna lost u de raadsels die in de puzzel zitten op. De oplossingen van de raadsels verwijzen naar bepaalde puzzelstukjes. Daarmee kunt u de puzzel aanpassen zodat het probleem wordt opgelost.
Spelduur? Hangt af van uw puzzelkwaliteiten.

Escape Adventures leunt het meest aan bij het escape genre. U moet op zoek gaan naar verbanden en kan bij momenten zelf de richting bepalen door te kiezen naar welk eiland gevaren wordt. De stukjes tekst zijn vrij kort waardoor het lukt om met 2 of 3 spelers samen te werken.

Het Escapeboek leest meer als een echt boek waarbij de hoofdstukken door raadsels gescheiden worden. Aan het eind van een hoofdstuk stoot u op een raadsel waarvan de uitkomst de pagina van het volgend hoofdstuk aanduidt. U moet exact in de bedoelde volgorde werken anders klopt het verhaal niet. Ik vermoed dat getalenteerde schrijvers geen escape boeken schrijven. Ik vind ook dat de eentonigheid van het boek de serie geen eer aandoet. Dat elk raadsel start met het uitknippen van een kraanvogel versterkt dat gevoel. Wij startten dit avontuur met twee. Mijn vrouw haakte vanwege de grote stukken tekst vrij snel af.

De escapepuzzel is vooreerst gewoon een puzzel. Eens die in elkaar steekt, start het oplossen van de raadsels. Die zitten allemaal in de puzzel gevangen. Dit beperkt het ‘escape-gevoel’. Doet wat denken aan de breinbreker pagina uit één of ander magazine. Toch vind ik het concept wel gaaf. Helaas vind ik het maken van een puzzel niet echt plezant en dat is echt wel een voorwaarde.

Ik verkies Escape Adventures boven de andere twee. Mijn vrouw is fan van de escapepuzzel. Als u nog op uw honger zou zitten is er ook ‘Paniek in het Sprookjesbos’ Een escapeboekje voor jong en oud waarin u op zoek gaat naar de dief. Elke puzzel elimineert een verdachte. Aangezien ik hier zelf aan meegewerkt heb, vind ik het goed. Dat doet u best ook want ik ga niet zo goed met kritiek om. :wink:
Bijlagen
Diefstal in het sprookjesbosp1.jpg
20210417_110651.jpg

Labels: