La Casa de Papel Het Spel

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

La Casa de Papel Het Spel

Bericht door Fabrice »

De serie of het spel?

La Casa de Papel het spel is gebaseerd op één van de meest succesvolle series van het moment. Dat levert alvast een 10 voor verkoopstrategie op.

Foto: Henk Rolleman

Aan de hand van willekeurig verdeelde personagekaarten worden twee teams gemaakt. De overvallers proberen zoveel mogelijk geld te drukken, de gijzelaars doen hun best om die plannen te dwarsbomen.

Elke speler krijgt 5 actiekaarten waarvan ze er per ronde 1 gedekt op tafel leggen. Er zijn twee verschillende soorten: geldkaarten en sabotagekaarten. In elke ronde kiest de groepsleider welke spelers tot de drukmachines worden toegelaten. Van deze spelers worden de kaarten geschud en daarna open op tafel gelegd. De hoeveelheid gedrukt geld stijgt bij een meerderheid aan geldkaarten en daalt bij een meerderheid aan sabotagekaarten. De volgende speler wordt groepsleider en een nieuwe ronde start.

De identiteit van de spelers blijft geheim tot op het eind van het spel. Tijdens het spel mogen de spelers de groepsleider proberen te beïnvloeden door (valse) informatie over hun actiekaart te geven. Het aantal te kiezen actiekaarten is afhankelijk van het aantal spelers. Elk type actiekaarten heeft ook bonuskaarten waardoor de hoeveelheid gedrukt geld nog sneller kan stijgen of dalen.

Na 5 rondes stopt het spel. Als er voldoende (afhankelijk van het aantal spelers) geld gedrukt is, winnen de bankrovers. De gijzelaars trekken aan het langste eind als dat niet gelukt is.

Foto: Henk Rolleman

La Casa de Papel bestaat uit 65 kaarten, een spelbordje en een pion. De afbeeldingen op de personagekaarten gelijken treffend op de tronies van de acteurs uit de serie. De geld – en sabotagekaarten zijn eenvoudig wat vormgeving betreft. De witte stip op de rode pion verwijst naar alom bekende masker. De kwaliteit is goed.

De spelregels zijn eenvoudig. Het spel speelt vlot. Het doet me wat denken aan een sterk vereenvoudigde versie van The Resistance (De Mol). Zo sterk vereenvoudigd dat ik 14+ als aanbevolen leeftijd niet begrijp. Naar mijn mening is dit een spel voor kinderen vanaf 10 tot en met 15 jaar of voor groepen met minder ervaren spelers.
Als u niet tot deze categorieën behoort zal u snel uitgekeken zijn op dit spel. U hebt ofwel een geldkaart ofwel een sabotagekaart en daarover kun u al dan niet de waarheid spreken. Dat is zowat het volledige concept. Zeker bij 4 spelers valt dat mager uit.

Ontwerper en artist zijn net als de professor bij de start van de serie niet gekend. Dat is wel een mooie link. De serie veroverde in geen tijd heel wat harten wat ik dit spel niet zie doen. Ik vind dit wel een kindvriendelijke introductie tot rollenspellen. Helaas doet de aanduiding op de speldoos vermoeden dat Jumbo een ander publiek voor ogen heeft. Dat vind ik een 'miscast'.

• Jumbo (2021)
  • Auteur: N/A
  • Artwork: N/A
  • 4 -8 spelers vanaf 14 jaar
  • 15 minuten
  • Adviesprijs: €15

Labels: