The Vampires

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

The Vampires

Bericht door Fabrice »

Uniek, een spel dat niet op BGG terug te vinden is.

Manuel Rubio Gimenez doet bij mij niet direct een lichtje branden. Ik vermoed dat dit zijn eerste ontwerp is.

Foto: Jumbo

“Vampierjager”, dat is uw nieuwe titel. Een aantal bloedzuigende mythische creaturen teisteren Transsylvanië waardoor u op het appel geroepen wordt. Een kruis, dat is waar die ongure wezens bang voor zijn.
Hoewel, onguur, de gelaatsuitdrukkingen van deze vampiers zijn eerder vrolijk en lief. Het kruis wordt speltechnisch gevormd door 5 handkaarten.

Bij de start van het spel worden 4 vampiers open op tafel gelegd en krijgt u 5 handkaarten. Wie aan de beurt is, legt 1 handkaart aan een vrije zijde van een vampierkaart. De kleur van de kaart, moet aansluiten op die van de vampier. Als rond een vampier reeds 4 passende kaarten liggen, mag u deze de doodsteek geven door een wapenkaart in de overeenkomstige kleur te spelen.

Tussen de handkaarten zitten ook actiekaarten verscholen. Dat verhoogt de chaos in Transsylvanië.
Met een knoflookkaart dwingt u de volgende speler een beurt over te slaan. Als u graag handkaarten ruilt met een andere speler, moet u een spiegel op tafel gooien. Een doodkist doet een extra vampier ontwaken en als een vampier van zich afbijt (vampierbeet) worden alle kaarten er rond terug afgelegd.
Elke vampier heeft een waarde. De eerste speler die 6 of meer punten scoort, wordt voortaan gevreesd door alle vampiers uit Transsylvanië en ver daarbuiten.

Foto: Jumbo

De uitvoering van The Vampires is onberispelijk. Stevig speldoosje, uitstekende kwaliteit van de kaarten en prima artistiek werk. De vampiers zien er eerder uit alsof ze vriendjes willen worden en dat lijkt me gezien de aanbevolen leeftijd van 6 jaar een verstandige keuze. De eenvoudige spelregels lezen vlot.

The Vampires combineert een beetje timing met heel veel geluk en een stevige portie pesterij. Dat zijn 3 zaken waar ik eerder op afhaak dan enthousiast van word. Handkaarten ruilen, een volledige set krachtkaarten verwijderen, beurt overslaan, blijven spelen tot uiteindelijk de juiste kaart getrokken wordt, ik word daar zo goed als nooit blij van. Nu goed, ik geloof niet dat Jumbo met dit spel het type spelers waartoe ik behoor voor ogen heeft.

Mijn kinderen spelen wel nog eens Monopoly, Uno of Levensweg. Ik word daar weinig lyrisch van, maar ik heb geleerd om te genieten van het samen zijn. Dat is precies wat ik met The Vampires ook moet doen.
Jonge kinderen vinden die pesterijen wel hilarisch en kunnen euforisch zijn als ze een vampier verslaan ook al is daar puur geluk voor nodig.

The Vampires is wat het is, niks speciaal, niks opwindend. Ik moet me echter bewust zijn van het feit dat ik als veelspeler rotverwend ben. Spellen als Uno en Monopoly zorgen bij heel wat mensen voor leuke gezinsmomenten. Ik plaats The Vampires in hetzelfde straatje, speelbaar tot u ontdekt wat de markt nog allemaal te bieden heeft.

• Jumbo (2021)
  • Auteur: Manuel Rubio Gimenez
  • Artwork: Wedoo Studio
  • 2 -6 spelers vanaf 6 jaar
  • 20 minuten
  • Adviesprijs: €8
Bijlagen
vampieren2.jpg
The vampires_jumbo.png

Labels:
Plaats reactie