What do you meme?

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

What do you meme?

Bericht door xanthie »

To meme or not to meme

Voor de digitaal niet-onderlegden onder ons. Een meme is een internetfenomeen. Een bestaande foto, video, audiobestand, … wordt voorzien van een grappige niets ter zake doende tekst en zo gepubliceerd en doorgestuurd. Hoe sneller het zich verspreidt, hoe beter de meme gelukt is. Laat nu een of andere onverlaat van dit principe een spel gemaakt hebben.

Afbeelding

“What do you Meme?” bestaat uit 72 fotokaarten, 1 schildersezel en 363 tekstkaarten.

Het spel is kinderlijk eenvoudig. Van zodra je drie spelers bereid vindt om Meme mee te spelen, kan je aan de slag. Het aantal deelnemers is quasi onbeperkt.
Een speler wordt aangeduid als jury. De jury kiest 1 foto uit de 72 fotokaarten en plaatst die voor iedereen zichtbaar in de schildersezel. Daarna krijgen de andere spelers 7 tekstkaarten. Er zijn drie soorten tekstkaarten: de gewone, de kaarten waar hot op staat en bedoeld zijn om een 18+ versie van het spel te spelen en de freestyle-kaarten. Al naar gelang de spelersgroep speel je met of zonder de HOT-kaarten.

Iedere speler bekijkt zijn tekstkaarten en geeft één kaart gedekt aan de jury. De jury schudt de ontvangen kaarten, zodat hij niet weet van wie hij de kaarten kreeg, leest alle teksten voor en kiest daarna de volgens hem beste tekst bij de foto. De speler die deze tekst aan de jury gaf, krijgt in ruil de foto. Iedere foto is een punt waard. De speler links van de jury wordt de nieuwe jury, de andere spelers geven hun tekstkaarten terug en het spel begint terug. De nieuwe jury kiest een nieuwe foto, de andere spelers krijgen 7 nieuwe tekstkaarten. We gaan door tot een speler 20 punten behaalt.

Och ja, als iemand een free-style kaart krijgt, moet hij deze meteen tonen. Deze ronde moeten de spelers zelf teksten verzinnen bij de foto’s. De grappigste speler, volgens de jury, wint de foto.

Afbeelding
Copyright Dunnypop

Wat kan ik zeggen? Weinig. “What do you meme?” wordt aangeprezen als de adult partygame voor meme-liefhebbers. Wereldwijd zijn er blijkbaar al meer dan 2 miljoen exemplaren van verkocht. De Nederlandstalige versie werd in 2019 in Nederland genomineerd als speelgoed van het jaar. Blijkbaar bestaat er dus wel degelijk een publiek voor dit spel.

Ik behoor daar jammer genoeg niet toe. Enkel met het juiste gezelschap, op het juiste tijdstip, in de juiste stemming, als er geen andere spellen ter beschikking zijn, mag je van mij verwachten dat ik meespeel met “What do you meme?”
Geen spek voor mijn bek. Maar wie ben ik ten slotte?

Och ja, er staat nog een kleine variatie in de spelregels, namelijk je wordt aangemoedigd om vooral eigen foto’s te gebruiken. Nooit een spel geweten dat zich zo treffend uit de markt prijst. Als je namelijk eigen foto’s gebruikt en iedereen schrijft zijn eigen teksten hierbij (freestyle weet je wel), waarom zou je dan nog in godsnaam een exemplaar van “What do you Meme?” kopen?

• What do you Meme? Nederlandstalige uitgave (Megableu, 2020)
  • Auteur: Elie Ballas, Ben Kaplan en Elliot Tebele
  • Artwork: Niet gekend
  • Vanaf 3 spelers, 18+
  • 30 tot 90 minuten
  • https://www.megableu.com/nl/what-do-you-meme.php
  • Adviesprijs: 34,95 euro
Bijlagen
meme2.jpg
(34.01 KiB) Nog niet gedownload
meme1.png
(47.83 KiB) Nog niet gedownload

Labels: