Geven en Nemen

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Geven en Nemen

Bericht door Fabrice »

Roll & Write op een zelf samengesteld tableau

Roll en Write is voor het ogenblik echt wel één van de meest succesvolle mechanismen. Het lijkt haast onmogelijk om nog voldoende te variëren binnen dit genre. Ulrich Blum & Jens Merkl waagden toch een poging en bedachten een dobbelspel waarin de spelers zelf bepalen hoe hun speelvel samengesteld wordt.

Foto: 999 Games

Bij de start van het spel ontvangt elke speler 2 bonuskaarten en 2 scorekaarten. Daarvan mag hij er 3 open voor zich op tafel leggen. Bonuskaarten genereren extra acties terwijl scorekaarten noodzakelijk zijn om punten te verzamelen. Elke kaart toont in de vorm van opdrachtvelden de voorwaarden waaraan voldaan moet worden actief te worden.

In uw beurt gooit u de 5 verschillend gekleurde dobbelstenen op tafel. U mag het resultaat aanwenden om ofwel een kaart uit de markt te kopen (3 of 4 dobbelstenen met dezelfde waarde) of om alle opdrachtvelden van een kaart uit het eigen speelveld af te vinken. U begrijpt dat daarvoor wel een portie geluk nodig is. De kans is groot dat u een aantal dobbelstenen opnieuw wilt gooien. Driewerf hoera, de regels laten het toe. Enig nadeel is dat de andere spelers uit het resultaat van de nieuwe worp een dobbelsteen naar keuze mogen gebruiken om een eigen opdrachtveld aan te kruisen.

Is pech uw deel en kunt u zelfs na drie worpen geen zinvolle zaken ondernemen, dan mag u bij wijze van troostprijs toch 2 dobbelstenen selecteren om 2 eigen opdrachtvelden naar keuze aan te vinken. Als u ook daar geen mogelijkheden ziet, mag u de bovenste kaart van ofwel de scorestapel ofwel de bonusstapel bekijken. Deze mag u aan het eigen speelveld toevoegen.

Het spel eindigt met een volledige ronde nadat een speler een negende kaart in zijn speelveld legt.
Elke speler telt de waardes van zijn scorekaarten op zodat de winnaar gevierd kan worden.

Foto: Dagmar

’Je zult moeten GEVEN en NEMEN’ vind ik niet echt sexy klinken. ‘Geven of nemen’ dekt misschien ook iets meer de lading. Goed, het doet niet ter zake. Spelregels en spelmateriaal zijn in orde. De kaarten zijn gelamineerd waardoor er met bordstiften op gekrabbeld kan worden. Na afloop even wrijven met een proper doekje en het spel ziet er terug als nieuw uit. De kaarten beginnen daardoor na enkele spelletjes wel aan elkaar te klitten.

Het spelidee vind ik alvast fantastisch. Wat mij wat ontgoochelt, is het mechanisme waarmee opdrachtvelden afgevinkt worden. In principe wordt een slechte worp twee keer afgestraft: de actieve speler kan niks doen terwijl de andere spelers een beloning krijgen.

Bij de start van het spel zijn alle opdrachtvelden blanco waardoor de startspeler zo goed als zeker niet in staat zal zijn om alle opdrachtvelden van een kaart af te vinken. Hij start dus met het geven van geschenken. De ‘troostprijsregel’ vind ik lullig. Als u na drie worpen geen volledige kaart hebt kunnen afvinken, mag u toch 2 opdracht velden afvinken. Plots mag het dan toch. Het voelt wat geforceerd aan. De regel dat u een kaart in één keer moet kunnen afvinken tijdens de eerste twee worpen vind ik vreemd en kunstmatig.

Bonuskaarten zorgen ervoor dat het resultaat van de worp kan worden aangepast, dat de kleur van een dobbelsteen of kaart kan veranderd worden of dat kaarten uit de markt goedkoper worden. Ze bevatten 4 of 5 opdrachtvelden.
Scorekaarten leveren elk op hun manier punten op als ze afgevinkt zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld scorekaarten die punten opleveren voor aangrenzende kaarten, voor kaarten in een bepaalde kleur, voor rijen en kolommen in dezelfde kleur, voor verschillende soorten bonuskaarten,…

Het zoeken naar lucratieve combo’s rekening houdend met de kans op slagen daarvan vind ik super. Het levert op als u opties creëert voor elke dobbelsteenwaarde. Een speelveld dat volledig met vijven of zessen moet worden gevuld, lijkt me weinig interessant. Natuurlijk moet u wat geluk hebben met het aanbod in de markt.

Geven en Nemen komt bij twee spelers minst goed uit de verf vind ik. Het rechtstreekse duel zorgt ervoor dat de geluksfactor wat groter is. Bij twee spelers is het ook zinvol om snel naar 9 kaarten te streven als u aan de leiding staat. Wat dat betreft is een spel met 4 meer in evenwicht, ik mis dan wel wat tempo.

Geven en Nemen heeft in zijn fundamenten een leuk idee, de gehele constructie vertoont naar mijn mening toch wat barsten. Degelijk zonder meer.

• Ulrich Blum, Jens Merkl
  • Leon Schiffer
  • 999 Games
  • 1-4 spelers vanaf 8 jaar
  • €15
Bijlagen
gevenennemenkaarten.jpg
(55.72 KiB) Nog niet gedownload
gevenennemendoos.jpg
(60.15 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie