Cubitos

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Cubitos

Bericht door Fabrice »

Racen in het land van de kubusachtigen

De Kubus Cup, dat is de race die u absoluut wilt winnen. Met de hulp van een aantal kubusvormige vrienden – dobbelstenen dus – worden racers aangestuurd op weg naar eeuwige roem en glorie. Onderweg kunnen extraatjes meegepikt worden maar alleen wie de perfecte balans vindt tussen lopen en grabbelen kan winnen.

Foto: Wouter Debisschop

Zo snel mogelijk van start tot finish lopen is nog altijd de bedoeling van een race. Daar is de Kubus Cup geen uitzondering op. Hier worden de rivalen aangedreven door een dobbelsteenmoter met een inhoud van 9 D6. Die motor sputtert wel eens tegen, de D6 kwaliteit is namelijk niet spectaculair. De motor tunen, daar komt het op aan!

Elke speler start het spel met 9 dobbelstenen. 7 daarvan tonen 1 zijde met één cent, 2 dobbelstenen bevatten een zijde met 1 cent en een zijde met 1 voet. Een beurt start met dobbelen. Elke treffer, een cent of een voet, wordt op het 'actievak' van het eigen bordje gelegd. Als in het 'actievak' 3 treffers liggen, kan de motor overhit raken. Dat gebeurt als u beslist om verder te gooien en geen treffers gooit. Zolang u treffers gooit, mag u verder dobbelen. Na elke worp mag gepast worden.

Als alle spelers passen, worden de dobbelstenen uit het 'actievak' geactiveerd waarna ze in het 'aflegvak' verdwijnen. Elke voet resulteert in een stap op de racebaan, centen worden gebruikt om nieuwe en betere dobbelstenen te kopen. Spelers met overhitte motoren, mogen het aan de supporters gaan uitleggen. Hun troostende woorden, leveren vaak een extraatje op.

Daarna start een nieuwe ronde waarbij de spelers opnieuw 9 dobbelstenen selecteren. Indien het 'kiesvak' leeg is, wordt het aangevuld met dobbelstenen uit het 'aflegvak'. Draften dus.

Bij het kopen van dobbelstenen is er keuze uit 8 dobbelstenen met uiteenlopende vaardigheden. Sommige vakken op het racecircuit bevatten bonussen. U ontvangt ze als u op zo’n vak eindigt.
Wie als eerste over de finish loopt, wint.

Foto: WGG

Chaos komt op een racecircuit wel eens voor en daar werd wat betreft spelregels en uitvoering hard op ingezet. Hoewel Cubitos een heel eenvoudig spel is, slaagde ik er na het lezen van de spelregels niet in om door het bos de bomen te zien. Er wordt net iets te veel van de hak op de tak gesprongen.

De dobbelstenen worden bewaard in kartonnen doosjes. Die moet u zelf plooien. De instructie daarvoor vereist gevorderde origamikennis. Jaja, ik overdrijf al eens graag. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat de doosjes ook nog eens super onhandig zijn. Ze zijn bijna niet te openen zonder ze te scheuren, de bodem valt er uit als er te veel dobbelstenen inzitten plus – en daar wordt ik echt niet gelukkig van – ze passen niet ordentelijk in de doos. De inlay moet er sowieso uit, tenzij u liever de helft van het spelmateriaal weggooit.

Ik snap het wel. Kubus Cup, dobbelstenen, Kubusvormige meeples, Kubusvormige doosjes... Thematisch klopt het allemaal, alleen vind ik het ontzettend jammer dat de uitvoering van dit idee ondermaats is.

Cubitos doet aan een dobbelvariant van de Kwakzalvers van Kakelenburg denken. Het mechanisme op zich vind ik niet origineel en is zo goed als volledig gepikt, maar door de andere invulling ervan ontstaat naar mijn mening wel een leuk en degelijk spel.
U moet de geluksfactor verlagen door het aantal en de soorten dobbelstenen te optimaliseren. Geluk blijft natuurlijk altijd aanwezig, de grillen van de dobbelstenen zijn niet volledig te controleren. U moet het geluk met andere woorden ook wel eens tarten. Dat is een concept waar niet alle spelers gelukkig van worden.

Elke race is er keuze uit 8 vaardigheden, vertegenwoordigd door een kleur en karakter. Per kleur zijn 7 verschillende karakters beschikbaar waarvan er slechts 1 per race nodig is. Er kan op 4 verschillende circuits geraced worden. Wat betreft variatie krijgt Cubitos een dikke pluim.

Cubitos wordt simultaan gespeeld en eens alle spelers de acties van de dobbelstenen onder de knie hebben, verloopt een potje binnen de 30 à 60 minuten. Langer moet een push-your-luck niet duren. (Ter vergelijking: de spelduur van de Kwakzalvers vind ik iets te lang.)

Cubitos is prijzig, het spelmechanisme lijkt parallel te lopen met de Kwakzalvers van Kakelenburg én de uitvoering met de kubusvormige doosjes is een slag in het water. Toch blijft het geheel overeind omdat Cubitos gewoon een goed en leuk spel is voor wie van het genre houdt.

• John D. Clair
  • Jacsui Davis, Philip Glofcheskie, Ryan Iler
  • White Goblin Games
  • 2-4 spelers vanaf 10 jaar
  • €60
Bijlagen
cubitos-spelmateriaal-web.jpg
cubitos.png
(67.93 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie