Dobbel Vouwen

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Dobbel Vouwen

Bericht door Fabrice »

Meeliften op de dobbelmanie.

Dobbel vouwen, dat is dobbelen en vouwen. Een ontwerp van de bedenker van Carcassonne die daarvoor de handen in elkaar slaat met Ralph Querfurth, hij staat Inka en Mark al eens bij tijdens het bedenken van nog maar eens een exit-avontuur. Als dat geen vonken zal geven!

Foto: 999 Games

Dobbel vouwen start met het uitdelen van een vel papier en stiftjes. Op het vel papier staan een aantal doelsymbolen. Die moeten de spelers met elkaar verbinden. 4 van de 5 doelen bevinden zich echter aan de andere kant van het vel. Om die te bereiken moeten hoeken worden omgevouwen. Daarvoor moeten smileys aangekruist worden. De spelers kiezen daarbij zelf of ze een grote (1 extra smiley) of een kleine hoek willen vouwen. De grote hoek vouwen duurt wat langer maar levert een permanente bonus op.

De actieve speler gooit in zijn beurt beide dobbelstenen en gebruikt er één van. De andere spelers mogen de overgebleven dobbelsteen gebruiken.
Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalt hoeveel kruisen een speler moet plaatsen. Dit moet altijd in een rechte lijn vanaf een start – of eindpunt. Als daarbij een veld met bonuscijfer aangekruist wordt, mag de bonus direct genuttigd worden.

Winnen doet u door als eerste de vijf doelsymbolen met kruisen te verbinden.

Foto: 999 Games

Een blok met vellen, 4 (wegwerp)stiftjes en 2 dobbelstenen. Daar een kwalitatieve indruk op kleven, lijkt me zinloos. Het is wat het is.
De spelregels zijn duidelijk en er kan snel gespeeld worden wat ook de bedoeling is van dit soort spellen.

Het idee vind ik wel iets hebben. Helaas vermoed ik dat Klaus en Ralph niet al te veel tijd aan dit spel besteed hebben. Dobbel Vouwen verveelt echt wel snel. Dat moeten de auteurs ook gemerkt hebben want de blok met vellen bevat 4 ‘levels’. Het basisprincipe blijft daarbij gelijk maar er worden telkens wat toeters en bellen toegevoegd. Helaas kunnen die het saaie feestje nauwelijks opfleuren.
Gebrek aan variatie en mogelijkheden liggen naar mijn mening aan de basis van de te snelle repetitieve indruk.

Een eerste minpunt is het aantal dobbelstenen: TWEE. Veel keuzestress levert dat niet op. Bovendien is het verschil in aantal ogen/combinaties op de dobbelstenen te klein. Het is in 99% van de gevallen echt wel duidelijk wat de beste optie is.

De hoekbonussen, die voor alle levels dezelfde zijn, bieden weinig soelaas. +1 voor de witte dobbelsteen/ idem voor de zwarte dobbelsteen/de zwarte dobbelsteen kiezen ook al heeft de actieve speler die gekozen/idem voor de witte dobbelsteen. Dit resulteert na enkele worpen in een situatie waarin alle spelers telkens uit beide dobbelstenen mogen kiezen. De hoekbonussen versterken als het ware het monotone aspect van deze titel, mijn tweede klacht.

Als laatste merk ik op dat alle levels vertrekken vanuit een zelfde standpunt. Een vierkant met 4 identieke hoeken waar alleen de locatie van de symbolen eens anders is. Wat mij betreft een gemiste kans.

In principe moet Dobbel Vouwen een soort race zijn. Dit komt door het gebrek aan mogelijkheden niet echt uit de verf. Wij merkten bij het derde potje reeds dat we allemaal dezelfde methode toepasten. Degene die bij de start, als de bonusvelden nog niet actief zijn, het snelst uit de blokken schiet, wint zo goed als altijd.

Dobbel Vouwen kan ook solitair gespeeld worden, geen idee waarom u dat zou doen.
Op zoek naar een eenvoudig dobbelspelletje voor het gezin? Kies dan maar Keer op Keer.

• Ralph Querfurth, Klaus-Jürgen Wrede
  • Leon Schiffer
  • 999 Games
  • 1 – 4 spelers vanaf 8 jaar
  • €15.99
Bijlagen
DobbelVouwen-spel.png
(238.86 KiB) Nog niet gedownload
dobbel vouwen doos.jpg
(40.68 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie