Formula

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Formula

Bericht door Fabrice »

Maakt rekenen leuk!

Formula is een educatief spel. Het is eveneens een eerste stap in spellenland van gelijk genoemde uitgever Formula Games.

Foto: Formula Games

Elke speler krijgt 7 kaarten die hij zo snel mogelijk moet wegspelen door een rekensom die open op tafel ligt aan te vullen. Daarbij moet het resultaat altijd juist zijn. 4+3 = 7 bijvoorbeeld.

Een speler mag daarbij 1, 2 of zelfs 3 kaarten neerleggen. Bovendien mag ook de symboolkaart (+, x, -, ÷) worden aangepast.
Kaarten mag u op of naast andere kaarten leggen. Een getal dat uit twee kaarten bestaat, 13 bijvoorbeeld, mag u vervangen door 1 kaart.
Als u geen soelaas vindt, in bovenstaande mogelijkheden moet u een kaart trekken. De speler die als eerste zijn laatste kaart aflegt, wint.

De vormgeving van Formula is uiterst eenvoudig. De spelregels vind ik voor zo’n eenvoudig spel nog verrassend verwarrend opgesteld.

Formula haalde in 2020 de shortlist van de Imagination Gaming Award in de categorie ‘Best Maths Game’. 2 jaar later, nu dus, komen ze met een vernieuwde uitgave. De nominatie pronkt op het speldoosje.
Of het enthousiasme over het verschijnen op de shortlist als dan niet misplaatst is, laat ik in het midden. Ik vraag me wel af hoeveel spellen er jaarlijks in deze categorie naar de hoofdprijs dingen?

Ik denk daarbij met enige nostalgie terug aan de tijd toen ik handbal speelde. Ik werd op jonge leeftijd geselecteerd voor het eerste team. Trots maakte snel plaats voor twijfel. Had ik de selectie verdiend vanwege mijn talent of kreeg ik hem in de schoot geworpen omdat ik de enige linkshandige speler was?

Formula is naar mijn mening eerder een oefening dan een spel. Ik ben er vrij zeker van dat op scholen gewerkt wordt met dergelijke systemen om de wiskunde les op te fleuren.

‘Formula maakt rekenen leuk!’ Ik pikte mijn opener van de speldoos. Als spel kon Formula mij niet overtuigen.
De vraag is natuurlijk of dit als educatief spel - op school bijvoorbeeld - beter uit de verf komt? Ik gaf mijn exemplaar mee met de wiskunde leerkracht en geef zijn bevindingen later (januari waarschijnlijk) graag mee.

De prijs, €20, vind ik vrij duur.

• Alon Nir
  • -
  • Formula Games
  • 2 – 5 spelers vanaf 6 jaar
  • €20
Bijlagen
kaarten.jpg
formula_kaarten.jpg

Labels:
Plaats reactie