Unmatched, in ons gezin is het een dingetje hoor. Mijn zoon en ik kunnen er wel even over doorgaan. White Goblin verdeelt de Engelstalige versies in de Nederlanden en biedt ook een aantal Nederlandse uigaves aan.
Wat ik van ‘Gevecht der Legendes deel 1’ vind, leest u hier:
https://www.bordspelmania.eu/recensente ... ed#p309025
In het Nederlands zijn ‘Gevecht der Legendes deel 2’ en ‘Houdini vs Geest’ de jongste telgen. Ik ben nogal sceptisch wat uitbreidingen betreft maar voor Unmatched doe ik graag nog eens een poging.
Bieden deze uitgaves meerwaarde? Welke uitgave moet een leek als eerste aankopen? Zijn karakters uit verschillende thema’s competitief?
Ik beantwoord deze vragen graag voor u.
Foto:Fabrice Vandenbogaerde
Bieden Gevecht der legendes 2 en Houdini vs De Geest meerwaarde?
Deze vraag beantwoorden wij volmondig met JA!
Achilles, Bloody Mary, De geest en Houdini, prikkelen mijn verbeelding wel.
Yennenga en Sun Wukong lieten het na mijn belletje te rinkelen. Dat vind ik niet erg want de zoektocht op Wikipedia was dermate interessant dat het mijn verlangen om deze strijders te ontdekken verhoogde.
Foto: Charlie Theel
Gevecht der legendes deel 2 bouwt verder op het heel eenvoudige spelmechanisme van zijn voorganger. Er zijn, wat spelregels betreft twee extraatjes:
- Het spelbord bevat hoger gelegen terrein. Een aanval vanop hoger gelegen terrein het +1 kracht. (Het spelbord is dubbelzijdig maar alleen de vormgeving is wat anders.)
- Bonusaanvallen maken 2 aanvallen met 1 actie mogelijk. Bonusaanvallen worden door
NA GEVECHT acties getriggerd en volgen dus ook de NA GEVECHT regels.
Foto: Jim Gamer
Houdini vs Geest voorziet eveneens wat kruiding:
- Het spelbord bevat geheime gangen.
- Houdini bevat kaarten met een boost-bonus. Deze bonus wordt geactiveerd als de kaart als boost gebruikt wordt.
Welke uitgave koopt u best eerst?
Mijn zoon beantwoordde de vraag als volgt: “Ik wil ze allemaal en het geeft niet als de taal Engels is”.
Die mening is wat onderhevig aan het ik-gericht zijn wat typisch voor zijn leeftijd is. Ikzelf ben al wat gaarder en eerder altruïst en IK WIL ZE ALLEMAAL!
Ik weet het. Hier kan een nieuwsgierig lezer weinig mee aanvangen. Het ding is dat de fundamenten van Unmatched echt eenvoudig zijn. Puur theoretisch zijn deze titels iets ingewikkelder maar dan nog blijft het geheel kinderlijk eenvoudig. Deel 2 bevat speltechnisch wat extraatjes, deel 1 vind ik wat speciale eigenschappen betreft iets sterker. Het verschil is in elk geval erg klein. Zo miniem dat ik u niet kan helpen.
Zijn de karkakters competitief?
Ja hoor. Dat zijn ze. Kijk zelf maar eens :
https://boardgamegeek.com/geeklist/2729 ... s-tracking
en zelf dan, het is gewoon leuk om de karakters te wisselen en een rematch te spelen. Wie eerst 'overpowered' voor de dag kwam kan zomaar in de pan gehakt worden.
Unmatched is niet voor iedereen weggelegd. Mijn vrouw bijvoorbeeld kan het draaien met de ogen niet laten als mijn zoon en ik erover losgaan. Maar, als u het genre genegen bent, dan is Unmatched gewoon HEERLIJK!
Bovendien is deze productie superieur tot in de détails. De miniaturen zien er fantastisch uit, het grafisch werk is adembenemend, de kaarten glijden als zachte viltjes door de handen, de uitvoering van de spelregels, wauw.
Unmatched is meer dan een spel, het is een beleving. Mijn zoon nodigt elke woensdag vrienden uit om Unmatched samen met zijn papa te spelen. Dat is in deze haastige schermbelangrijke tijd echt niet evident.
P.S. Nintendo biedt een digitale versie aan. Dat is fijn als u graag online-tegenstanders in de pan hakt. U mist dan wel een deel beleving: de kaarten die door de handen glijden, de blik in de ogen van de andere spelers, het verplaatsen van uw miniatuur – zachtjes als u vlucht en hard als u wilt aanvallen - , …
- Ontwerp: Rob Daviau, Justin D. Jacobson
- Vormgeving: Oliver Barret
- uitgever: White Goblin Games
- 2 – 4 spelers vanaf 10 jaar
- deel 2 €44, Houdini €30