The Great Split

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

The Great Split

Bericht door Fabrice »

Ik verdeel, jij kiest.

Hjalmar Hach en Lorenzo Sivla zetten zich met titels als Photosynthesis, Evergreen, Railraod Ink en The King’s Dilemma steeds meer op de kaart van ons geliefde spellenland. The Great Split zag het levenslicht in 2022. 999 Games verzorgt voor ons de Nederlandse editie.

Foto: 999 Games

The Great Split neemt ons mee naar een exclusieve gala-avond. Daar worden luxeartikelen en snuisterijen verhandeld en het toeval wil dat u daar wel interesse in hebt. U bent er echter niet alleen, tot 6 concurrenten kunnen al dat moois voor uw neus wegkapen.

Geven en nemen, is het thema van deze titel maar dan wel met de nadruk op nemen.

Bij de start krijgt u een tableau waarop u de grootte van uw collectie bijhoudt. Dit doet u in maar liefst 11 categorieën. U krijgt ook een karakterkaart. Die bepaalt de startposities van de markeerstenen en geeft op het eind van het spel een boost aan 1 of meerdere collecties.
Een centraal bord bevat extra kaarten en een overzicht van het spelverloop. De strijd duurt 6 rondes.

Bij de start van elke ronde krijgt u een aantal kaarten. Deze kaarten moet u aan de hand van een splitkaart in twee groepen verdelen. Vervolgens deponeert u alles in uw portefeuille die u daarna links doorschuift. U ontvangt dus de portefeuille van de rechterbuur.
Nadat alle portefeuilles van eigenaar veranderd zijn, kiest u één van beide groepen kaarten uit de ontvangen portefeuille. Geef de portefeuille daarna aan zijn eigenaar terug. Uw handkaarten bestaan nu uit de gekozen kaarten en degene die u terugkrijgt.

Deze kaarten worden nu afgehandeld.. Het principe is eenvoudig. Elke kaart bevat symbolen. Per symbool mag u de overeenkomstige markeersteen 1 veld vooruit plaatsen. De verdeelkaart geldt als joker.
Als een markeersteen een bonusveld bereikt, moet u deze bonus direct uitvoeren. Als alle spelers hun kaarten afgehandeld hebben, eindigt de ronde met het aanpassen van de kunstmarkt. Het komt er hier op neer dat het steeds moeilijker wordt om hoog te scoren.

Na ronde drie en ronde vijf volgt een evaluatie. Zowel kunst, als boeken als edelstenen worden één keer vooraf gescoord. Gelukkig hebt u daarbij voorkennis. De volgorde wordt op het centraal bord aangegeven.
Na 6 rondes worden boeken, kunst en edelstenen nogmaals gewaardeerd. Bovendien volgt ook nog een contracttelling voor 5 verschillende sporen. Daarin wordt de waarde van de kunstvoorwerpen vermenigvuldigd met de waarde van het contract.

Juicht als u daarna het hoogst scoort.

The Great Split ziet er fantastisch uit. De kaarten hebben een mooie glitter op de achterkant, de speelborden zijn stevig en van inkepingen voorzien waardoor de markeerstenen niet gaan schuiven. De spelregels lezen vlot en zijn duidelijk.

Het spelmechanisme is niet nieuw en doet me direct aan San Marco denken. Daar kwam ik voor het eerst in contact met het: “Ik verdeel, jij kiest - mechanisme". En, dat mechanisme bevalt me wel. The Great Split mist wel de diepgang van San Marco. Een gekozen kaart levert altijd hetzelfde voordeel op, vooruitgang op een spoor. Het grote aantal sporen zorgt er voor dat u keuzes moet maken.

Directe interactie is er niet. Elke speler probeert gewoon zo goed mogelijk te scoren. Er is geen strijd op de sporen zelf wat betreft eerste, tweede of derde plaats bijvoorbeeld. Dit kunt u een nadeel vinden, maar hier vind ik dat een voordeel. Het zorgt er voor dat er vlot gespeeld kan worden en dat is bij zeven spelers wel belangrijk vind ik.

Het thema komt helemaal niet uit de verf. The Great Split is veeleer mechanisch, droog.
The Great Split voelt aan als een eenvoudige uitwerking van het bovengenoemd mechanisme. De kracht schuilt dus vooral in het mechanisme zelf. De eenvoud zorgt ervoor dat zelfs met veel spelers vlot gespeeld kan worden. Ik vind dit een prima familiespel of vuller.

• Ontwerp: Hjalmar Hach, Lorenzo Silva
  • Vormgeving: Weberson Santiago
  • uitgever: 999 Games
  • 2-7 spelers vanaf 8 jaar
  • €50
Bijlagen
Greatsplit_bord1.png
TheGreatSplit_speelmateriaal.png
The-Great-Split_L.png

Labels: