Heb je je ooit afgevraagd wie kiwi’s eet met een schil? Of wie kan buikspruiken? Wie zijn papegaai vuile woorden leert? Wie scheten laat in het openbaar? Of beter nog wie dus met een tank kan rijden? Wel dan is Champions zonder twijfel het spel dat je moet spelen.
Iedere speler neemt een spelersbord, een uitwisbare stift, een karakterkaart en twee stemkaarten (een in elke kleur). De deelnemertegels worden zo gelijk mogelijk onder de spelers verdeeld. Geen paniek als een speler een tegel meer of minder heeft. De spelers schrijven op elke tegel een persoon (dit kan de naam van een speler zijn maar ook iedere willekeurige persoon op voorwaarde dat alle spelers deze persoon kennen) of een fictief personage (de karakterkaart kan hierbij helpen). Daarna worden de tegels gedekt geschud en in het midden van de tafel gelegd.
Eens hiermee klaar wordt het toernooi, yep in Champions spelen we een toernooi, voorbereid. De duelkaarten worden geschud en zeven willekeurige kaarten worden in drie kolommen op tafel gelegd.
Vier kaarten in kolom 1 (de kwartfinale), twee kaarten in kolom 2 (de halve finale) en één kaart in kolom 3 (de finale). Voor iedere duelkaart in de eerste kolom worden er twee willekeurige deelnemertegels gelegd. Zodat iedere deelnemertegel naast een blauwe of rode stersymbool op de duelkaart ligt. Als één of meer spelers de deelnemer niet kennen, moeten de spelers de naam uitvegen en een nieuwe verzinnen.
Voila, we kunnen er aan beginnen. Champions wordt in twee ronden gespeeld. Iedere ronde kent drie fasen. In fase 1, de voorspelling, moeten de spelers raden welke deelnemer de Kampioen van het Toernooi zal worden. Om tot een goeie voorspelling te komen, leest iedere speler de duelkaarten die bij de deelnemers liggen. Op iedere duelkaart staat een situatie. De spelers bekijken ook de duelkaarten die bij de halve finales en de finale liggen. Eens alle informatie verwerkt is door de spelers, nemen ze hun spelersbord en vullen de namen van de deelnemers in die de kwartfinales zullen winnen en dus zullen doorstoten naar de halve finale alsook de deelnemer die het toernooi zal winnen.
Als de spelers hun voorspelling klaar hebben, vegen ze alle namen uit op hun spelersbord behalve de naam van hun Kampioen. Alleen de Kampioen levert een bonus op. De spelers draaien daarna hun spelersbord om en het toernooi kan beginnen.
In fase 2, de toernooifase worden de duels één voor één afgehandeld. De spelers gebruiken hun stemkaarten (rood of blauw) om aan te geven wie volgens het duel wint en dus het best in overeenstemming is met de situatie beschreven op de duelkaart. De spelers leggen hiervoor de stemkaart gedekt voor zich neer. Als alle spelers gestemd hebben, worden de stemkaarten gelijktijdig omgedraaid. De deelnemer met de meeste stemmen wint het duel. Bij gelijkheid van stemmen bepaalt het symbool links in het midden van de duelkaart wie wint. De winnaar van het duel stoot door naar de halve finale. Zijn deelnemertegel wordt daarom in kolom twee naast de duelkaart gelegd.
Iedere speler die voor de winnaar stemde (ongeacht hun voorspelling) omcirkelt de overeenkomstige punten op zijn spelersbord. De andere spelers doorkruisen die punten.
Als de kwartfinales zijn afgehandeld worden ook de halve finale en de finale zo afgehandeld. De deelnemer die de finale wint, is de Kampioen van het toernooi.
In fase 3, de einde van de rondefase, onthullen de spelers hun voorspelling. Wie de juiste Kampioen voorspelde mag de Kampioenenbonus (drie punten) op zijn spelersbord omcirkelen. Daarna tellen alle spelers hun omcirkelde punten op hun spelersbord op en noteren hun totaal op het scoreveld van de huidige ronde.
Na de eerste ronde volgt een gelijkaardige tweede ronde door nieuwe deelnemertegels aan te maken en nieuwe duelkaarten neer te leggen.
Wie de meeste punten behaalt (je telt ronde 1 en ronde 2 op) wint Champions. Bij een gelijke stand delen de spelers de overwinning.
Copyright Repos Production
Haalt Champions dit niveau? Wel als ik de twee voornoemde spellen bovenhaal dan wil iedere groep waarmee ik die dingen speel meteen een tweede potje spelen, ja zelfs een derde. Dit vroegen mijn medespelers bij Champions niet.
Waarom niet hoor ik jullie vragen? Wel, het is allemaal nogal mechanisch. Vooreerst schrijf je zomaar acht namen van deelnemers op. Er zijn karakterkaarten die kunnen helpen om het niet te ver te zoeken, maar het blijven acht willekeurige gekozen namen. Ook de situaties (de duelkaarten) worden willekeurig gekozen. De combinatie tussen deelnemers en duelkaarten. Yep, willekeurig.
Wie wint het duel? Wel degenen met de meeste stemmen. Wat niet duidelijk is in de spelregels is of er vooraf overleg mag zijn tussen de deelnemers wie volgens hen het duel mag winnen. Het staat er ook niet in dat het niet mag. Dus enige discussie vooraf kan voor enige animo zorgen. Je kan op die manier proberen om jouw kampioen te laten winnen. Maar hoe dan ook veel animo was er niet tijdens onze potjes. Niet voor het stemmen niet na het stemmen. Alles voelde nogal mechanisch. Stemkaartje nemen, stemmen omdraaien, stemmen tellen en hup op naar het volgende duel. De uitkomst van de meeste duels waren vaak vanzelfsprekend. Sylvester Stallone zal eerder met een tank rijden dan Don Juan bijvoorbeeld. Alhoewel, onderschat Don Juan niet.
Goed, samengevat, ik word niet wild van Champions. Maar met de juiste spelersgroep, als ik heel welgezind ben, wil ik altijd wel aanschuiven bij een potje Champions. Och ja, ik denk dat Champions leuker is vanaf 6 spelers. Je weet wel, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
- Champions (Repos Production, 2023)
- Auteur: Grégoire Largey, Frank Crittin en Sébastien Pauchon
- Artwork: N/A
- 3-8 spelers vanaf 10 jaar
- 30 minuten
- https://www.asmodee.be/nl/product/champions/
- Adviesprijs: 19,99 euro