Veronderstel dat jouw favoriete hobby stilzwijgend wandelen in ver afgelegen landen is. Je trekt door het ene prachtige landschap na het andere. Je verzamelt ongelooflijk fantastische indrukken. Je ontmoet onderweg medewandelaars. Jullie willen natuurlijk die indrukken uitwisselen. Maar hoe doe je dat dan als jullie allemaal stilzwijgend wandelen als hobby hebben? Wel dat vraag ik me nu echt eens af. Hopelijk biedt Silencio een antwoord op mijn vragen.
Silencio is een coöperatief spel waarin de spelers als team samenwerken, maar zoals de titel van het spel doet vermoeden, niet met elkaar mogen praten.
Het doosje van Silencio bevat 48 reiskaarten in vier kleuren (met waarden 2 tem 13), één startspelerkaart, één kaart Grote Runensteen, vier kaarten Kleine Runesteen en vier overzichtskaarten. Daarnaast tref je in het doosje ook nog één taveernekaart voor de variant.
Iedere reiskaart heeft een verlichte helft en een donkere helft (boven- of onderkant van de kaart).Zoals je verder zal merken is dit belangrijk als je een kaart speelt.
De Grote Runensteen en de vier Kleine Runestenen worden in een verticale rij met de verlichte kant naar boven op tafel gelegd. De Kleine Runestenen hebben waarde 1 en hebben elk een andere kleur; De vier kleuren stemmen overeen met de vier kleuren van de reiskaarten. Ongeacht het aantal spelers worden alle vier de kleuren van de reiskaarten in het spel gebracht. Het aantal spelers bepaalt enkel welke waarden van iedere kaart gebruikt worden. Enkel bij vier spelers zijn alle reiskaarten in het spel.
Iedere speler krijgt zes (2 of 3 spelers) of vijf (4 spelers) reiskaarten in de hand. De rest van de gebruikte reiskaarten vormen een trekstapel. Er worden vanop de trekstapel een aantal reiskaarten (zoveel als er spelers zijn) omgedraaid. Deze open kaarten vormen het orakel. De startspelerkaart wordt naast het orakel geplaatst en iedere speler krijgt één overzichtskaart.
Belangrijke regel is dat geen enkele speler iets mag zeggen over welke reiskaarten hij in zijn hand heeft. Ook over de al gespeelde kaarten moet er gezwegen worden. Silencio weet je wel.
Stilzwijgend wordt er een startspeler aangeduid. Die speler neemt de startspelerkaart en begint Silencio. Och ja, lukt het niet om stilzwijgend een startspeler aan te duiden, dan eindigt Silencio meteen en hebben de spelers het klereding al verloren.
De startspeler geeft een van zijn handkaarten door aan de speler die links van hem zit (met de klok mee dus). Deze speler bekijkt deze kaart en geeft dan op zijn beurt een handkaart door aan de volgende spelers. Als de startspeler terug een kaart ontvangt, begint Silencio echt.
In zijn beurt speelt een speler één handkaart uit. Hij legt deze kaart in de rij van de Kleine Runesteen met dezelfde kleur. De waarde van de nieuw gespeelde reiskaart moet hoger zijn dan die van de kaart ervoor in de rij. Als een speler een reiskaart speelt, activeert hij het lichte of het donkere effect van die kaart.
De speler activeert het lichte effect als de waarde van zijn reiskaart niet meteen volgt op de waarde van de kaart ervoor. Hij speelt zijn reiskaart dan met de lichte kant naar boven. Hij bepaalt (en hij alleen) of hij het effect van de lichte kant wil gebruiken. Hij mag dus het effect verzaken als hij dat wilt.
De speler activeert het donkere effect als de waarde van zijn gespeelde reiskaart direct op de waarde van de kaart ervoor volgt en zijn gespeelde kaart niet zijn laatste handkaart was. Hij speelt dan zijn kaart met de donkere kant naar boven en nu moet hij het effect van deze kaart uitvoeren. Als er door het toepassen van het effect beslissingen moeten genomen worden dan beslist hij alleen en mogen de anderen niets zeggen.
Als een speler zijn laatste handkaart met de donkere kant naar boven speelt, dan vervalt het effect van de kaart. Als zijn laatste handkaart met de lichte kant naar boven wordt gespeeld, mag de speler kiezen of hij het effect uitvoert.
Als een speler aan de beurt is en hij geen handkaart meer kan spelen of er geen meer heeft, dan moet hij passen. Kan niemand nog een handkaart spelen dan is het spel afgelopen. Het aantal overgebleven handkaarten wordt opgeteld. Hoe minder hoe beter. Nul handkaarten over is het perfecte spel. En daar gaan we natuurlijk voor.
Wat zijn nu de effecten? Wel daarvoor dient het handig overzichtskaartje. De lichte en donkere effecten verschillen van elkaar en worden met een symbool op de reiskaart aangeduid. De lichte effecten zijn bijvoorbeeld, als een volgende reiskaart een donker effect activeert dan gebeurt dat niet of neem de laatste kaart van één van de andere drie rijen in de hand of leg één handkaart open voor je neer of kies een speler (stilzwijgend natuurlijk) om kaarten te ruilen of ruil met het orakel, enz.
Donkere effecten zijn activeert de volgende reiskaart een licht effect dan gebeurt dit niet of geef een orakelkaart aan een andere speler (het orakel wordt daarna weer aangevuld met een kaart van de trekstapel) of de volgende kaart moet een groene kaart zijn.
Er is ook nog een kosteloos extra effect dat een speler in zijn beurt mag gebruiken. Zolang een runesteen (groot of klein ) verlicht op tafel ligt, mag een speler die aan het begin of aan het einde van zijn beurt nemen. Neemt hij de Grote Runesteen dan voert hij een van de vier afgebeelde effecten uit. Neemt hij een Kleine Runesteen dan voert hij meteen het afgebeelde effect uit. Daarna draait hij de Runesteen om en legt hij die terug op zijn plaats. De runesteen is nu gedoofd en kan dus niet meer gebruikt worden. In zijn beurt mag een speler maar één runesteen gebruiken.
Er zijn twee varianten mogelijk. Een eerste variant maakt het spel iets eenvoudiger door de Taveernekaart in het spel te brengen. Van zodra spelers het derde donkere effect hebben geactiveerd komt deze kaart in het spel. Nu kan iedere speler deze kaart aan het begin of einde van zijn beurt nemen. Door de kaart te nemen mag die speler een van drie mogelijke uitspraken doen:
“Ik heb X handkaarten die ik niet kan spelen” of “ Ik heb van kleur Y uitsluitend hoge kaarten” of “ Graag niet kleur Z spelen”. Eens een speler de Taveernekaart gebruikt heeft, wordt deze omgedraaid op tafel gelegd. Van zodra er weer drie nieuwe donkere effecten zijn geactiveerd, kan de kaart terug gebruikt worden.
Een tweede variant maakt het spel moeilijker door alle of een deel van de vijf runestenen met de gedoofde kant naar boven op tafel te leggen. Die kunnen dan tijdens het spel niet gebruikt worden.
Och ja, niet vergeten, Silencio speel je stilzwijgend.
Copyright W. Eric Martin
Ik hou wel van een coöperatief kaartspelletje waar je probeert om zonder overleg jouw handkaarten uit te spelen, denk maar aan The Game of The Mind. Ik weet het, niet iedereen vindt The Mind fantastisch maar ik dus wel. Ik denk dat ik nu bij een deel van jullie de wenkbrauwen hoor fronsen.
Goed, Silencio is een strategischer variant op beide voornoemde spellen. De uitleg van het spel, vooral de kaarteffecten moeten voor iedereen duidelijk zijn, duurt vaak langer dan het spel. Een potje kan heel snel voorbij zijn. Gelukkig maar, want het spel vereist eigenlijk dat het in stilte wordt gespeeld. Voor de gezelligheid en de leuke conversaties hoef je dus Silencio niet te spelen.
Zeker in de eerste potjes zorgt dit soms voor verwarring als spelers de effecten niet correct toepassen. Het stilzwijgen moet dan eigenlijk doorbroken worden en dan is het niet duidelijk of het spel dan eindigt of niet.
Doordat er niets mag gezegd worden, komt geluk vaak om de hoek kijken. Iedere speler weet natuurlijk dat je niet veel waarden mag overslaan als je een kaart in een rij aanlegt, maar soms kan je niet anders en dan weet je dat je ongewild jouw medespelers in de problemen brengt. Geluk speelt dus wel degelijk een rol en dat is soms storend. Het enige voordeel is dat jouw medespelers je niet openlijk kunnen verwensen. Stilzwijgend, weet je wel. Maar lichaamstaal en mimiek zeggen vaak meer dan duizend woorden.
Hoe dan ook, Silencio is leuk als tussendoortje of om een spelavond rustig af te sluiten. Maar dat is het dan ook.
- Silencio (999 Games, 2023)
- Auteur: César Gomez Bernardino
- Artwork: Sébastien Caiveau
- 2-4 spelers vanaf 12 jaar
- 15 minuten
- https://www.999games.nl/product/silencio/8720289470159
- Adviesprijs: 11,99 euro