Spellengek recenseert: Cascadia: Landmarks

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Spellengek recenseert: Cascadia: Landmarks

Bericht door Peter Hein »

Al direct bij het verschijnen was Cascadia een grote hit. Dankzij coronaperikelen duurde het even voor het overal goed verkrijgbaar was, maar sindsdien sloeg het bij zowel veel- als gelegenheidsspelers aan. De combinatie van thema, vormgeving en het soepele spelverloop was een schot in de roos. Een uitbreiding was dus een kwestie van tijd.

Afbeelding
(Klik op de afbeelding om verder te lezen)
Bijlagen
cascadialandmarks.jpg
(23.7 KiB) Nog niet gedownload
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Spellengek recenseert: Cascadia: Landmarks

Bericht door Pura Vida »

Leuk stuk en wat ik al dacht na lezing van de Engelse regels maak je eens temeer duidelijk: voor ervaren Cascadia spelers leuk, maar misschien wel iets té voor de spelers die minder bekend zijn met dit spel? Ik heb menig spel minder zien worden door het toevoegen van bonuskaarten, extra laagjes etc, maar sommige worden er juist beter van. Hoe is dat met Cascadia? Dat spel is geniaal in zijn eenvoud natuurlijk, dus gevaarlijk om dingen toe te voegen enzo, maar toch: wordt dit spel behalve leuk ook beter met Landmarks voor spelers die pakweg 100 potjes ver zijn?
Overigens suggereert je foto dat je de NL versie in huis hebt? Wanneer komt die eigenlijk uit? September stond me bij, maar ik zie bij WGG nu Q1 2024 staan.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Ik heb afgelopen weekend de Engelstalige editie gekocht.

Na ruim dertig potjes begon mijn enthousiasme voor Cascadia wat in te zakken. Het nieuwe was eraf en zoveel variatie heeft het spel ook niet. De uitbreiding gaf het spel voor mij een broodnodige oppepper. De landmarks zijn even wennen, want je moet de schaarse ruimte voor je dieren veel beter beheren. Met alleen het basisspel had je eigenlijk altijd wel een plekje vrij voor een dier, nu is dat veel minder zo. Ik kan wel weer even 30 potjes vooruit...
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef: Overigens suggereert je foto dat je de NL versie in huis hebt? Wanneer komt die eigenlijk uit? September stond me bij, maar ik zie bij WGG nu Q1 2024 staan.
De foto's van spelmateriaal zijn allemaal Engels. Denk dat de cover van internet komt en de foto's van materiaal zelf zijn gemaakt.
Peter Hein
Burgemeester
Contacteer:

Edwin84 schreef:
Pura Vida schreef: Overigens suggereert je foto dat je de NL versie in huis hebt? Wanneer komt die eigenlijk uit? September stond me bij, maar ik zie bij WGG nu Q1 2024 staan.
De foto's van spelmateriaal zijn allemaal Engels. Denk dat de cover van internet komt en de foto's van materiaal zelf zijn gemaakt.
En zo is het!
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Bedankt voor je review!
Als grote fan van Cascadia heel blij dat hier materiaal over de uitbreiding verschijnt.
@Pura Vida: kan me heel erg in je afwegingen vinden: het spel is bijvoorbeeld net sterk door z'n eenvoud, welk effect heeft het toevoegen van extra uitdagingen daarop?
Vind 'm niet per sé goedkoop voor een uitbreiding, al ga ik waarschijnlijk voor de bijl als de NL versie uit is - weer fijn nieuwe mogelijkheden ontdekken :)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Mijns inziens is een uitbreiding die meer variatie zonder verandering aan de regels toevoegt sowieso goed (In cascadia dus meer dierenkaarten/-regels).
Uitbreidingen die nieuwe regels/mechanieken toevoegen zijn hit or miss.
Voor deze ben ik wel benieuwd, ik heb Cascadia niet genoeg gespeeld om er op uitgekeken te zijn, maar vind het soms wel een tikje eentonig. Ik kan me voorstellen dat landmarks daar een verschil in kan maken.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Daarom ben ik fan van modulaire uitbreidingen. Dan kun je kiezen of je die complexiteit wel of niet toevoegt.
Plaats reactie