Als je er, net als ik, van uit gaat dat pokerspelers en spellenspelers grotendeels gescheiden werelden zijn, dan is het best dapper om als uitgever een coöperatief pokerspel uit te brengen. Dat loopt het risico te veel poker voor de spellenspelers te zijn en te veel spel voor de pokerspelers. Maar het is toch gebeurd. Vorig jaar verscheen The Gang in Amerika op de markt en was daar tot mijn verbazing een doorslaand succes. Dit jaar verscheen het ook in het Nederlands.
Lees verder op: https://www.spellengek.nl/thegang/
Spellengek recenseert: The Gang
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Spellengek recenseert: The Gang
Laatst gewijzigd door Dagmar op di 30 dec 2025, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Labels:
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Spellengek recenseert: The Gang
Mooie recensie, je weet het speelplezier dat dit spel biedt goed te raken en te verwoorden.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Erwin schreef: wo 13 aug 2025, 12:54 Mooie recensie, je weet het speelplezier dat dit spel biedt goed te raken en te verwoorden.
mee eens!
ik heb m ook op de cruise gespeeld, maar kende 'm al. Daarna is ie wel ook in mijn collectie gekomen
~ Always look on the bright side of life ~

-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Dank voor jullie vriendelijke woorden en dat jullie mijn oordeel delen. Ik was verrast over hoe leuk ik dit vond.
(En voor de zekerheid: smaken verschillen dus ik verwelkom gemotiveerde tegengestelde meningen ook).
(En voor de zekerheid: smaken verschillen dus ik verwelkom gemotiveerde tegengestelde meningen ook).
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Mij beviel deze ook goed toen ik hem een half jaar terug in het Duits kon testen! Nu heb ik vroeger (puur hobbymatig) een paar avondjes gepokerd en dat hielp. Wat tijdens mijn eerste ervaring met The Gang duidelijk werd, was dat naast het aanzienlijk soepeler kunnen spelen en combinaties beter kunnen inschatten als je bekend bent met poker, het ook nogal uitmaakt of spelers echt doorzetten en volhouden als ze denken een goede hand te hebben. Als voorbeeld; één van mijn medespelers pakte vrijwel altijd “dan maar het fiche dat overbleef”, al kwam ze er later wel wat beter in. Op deze manier kwam het spel wel een stuk minder tot zijn recht, dus er lijkt een soort sociale component in te zitten. Iets wat er bij poker op een heel andere manier (met bluf) natuurlijk ook in zit, maar ook dat is niet in ieders straatje. Samenvattend; ik denk dat de samenstelling van je speelgroep erg bepalend is voor of dit spel een succes wordt, zowel qua sociale aspecten als op het gebied van pokerkennis.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Om The Gang te waarderen helpt het denk ik wel als je poker leuk vindt. Dat heeft mij nooit weten te boeien, ik vind het meer een activiteit dan een spel. Datzelfde gevoel kreeg ik bij The Gang. Mijn twee kennismakingspotjes waren dus genoeg. Maar gelukkig denkt Dagmar er anders over