Spel-o-Polis 2026 - jullie ervaringen

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spel-o-Polis 2026 - jullie ervaringen

Bericht door Bart »

Een grijze Valentijnsdag in Sint-Niklaas: om 10u opende Spel-o-Polis 2026 zijn deuren.

Zoals altijd veel speeltafels en in de ochtend relatief rustig. Dus… ruimte om te spelen.

Was je op Spel-o-Polis? Dan horen we graag jouw ervaringen en indrukken. En met welke spellen, nieuw of tweedehands jullie naar huis trokken.

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Re: Spel-o-Polis 2026 - jullie ervaringen

Bericht door siepie »

Voor het derde jaar op rij zijn wij afgezakt naar Sint-Niklaas. Ik moet zeggen dat dit ondertussen mijn favo beurs is geworden. We hebben dit jaar 9 spellen weten te spelen/proberen, dat is net zoveel als de voorgaande 2 keer bijelkaar! Dus dat was een hele productieve dag :D

We begonnen gelijk goed, bij White Goblin met Navoria. We speelden 1 rondje omdat we heel graag wilden ervaren hoe het speelt met 2. En dat was zeer positief.

Het tweede spel wat we om dezelfde reden wilden proberen was Critter Kitchen en dit viel de andere kant op. Al tijdens de uitleg wist ik dat dit niet mijn spel zou zijn. Het blind eerst kaarten leggen om de positie van je werkers te bepalen, dat vind ik zoiets als bieden. En dan vond ik het te willekeurig met de ingrediënten verzamelen en dat dan herhalend.

We deden er nog eentje bij White Goblin voor de lunch: Wispwood. Ik zie de laatste tijd deze heel veel voorbij komen, dus wilde weleens weten wat voor een spel het is. Je gaat 3 keer een grid maken, van 4x4, dan 5x5 en als laatste 6x6. Sommige tegels blijven liggen, de bomen haal je steeds weg, elke ronde scoor je punten. Ik vond deze leuk, alleen veel elementen erin die we in andere spellen al hebben. Dus dit spel zullen we zelf niet kopen.

Bij de studenten spellenclub speelden we Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot. Onze eerste kennismaking met Unmatched. Ik zie wel waarom mensen dit een leuke serie vinden. Het deed mij wel wat denken aan King Tokyo Duel. Ik ben wel nieuwsgierig nog naar andere versies.

We wilden natuurlijk romantisch doen op deze speciale dag en kans maken op een overnachting in een B&B :angel:
Dus we speelden Tic Tac Trek. Eigenlijk totaal onverwacht, het tafeltje was vrij en deed mee in de actie. We dachten kom maar weer op met die pincetten....denkende aan andere spellen uit deze reeks, maar niets van dat. En dus werden we blij verrast. Dit is boter, kaas en eieren maar dan net anders. Ik denk dat we deze wel een keer ergens meepakken.

Het tweede spel wat we voor de Valentijn actie speelde was Agent Avenue. Puur vanwege de actie en dat er een plekje vrij was. Want deze speelden we al op Spel in november. Toen beviel het ons niet, en ook nu was het weer geen succes.

Wel heel leuk was, wederom bij White Goblin: Geisha's Road. Ik had deze wel al voorbij zien komen en genoteerd om eens te proberen, maar had geen idee hoe het speelde. Het was verrassend anders, ieder 4 acties en dan zien of je de meerderheid aan soort van slagen hebt, zo niet dan tel je de punten en doe je nog een ronde. Aan het einde van de tweede ronde is er dan een winnaar of door die meerderheid of aantal punten. DIt is er eentje die je wel nog vaker moet spelen om alles goed door te hebben qua tactiek enzo.

Omdat we er toch waren en er al veel over gehoord hadden, besloten we Bomb Busters eens te proberen. Leuk spel voor de juiste groep en gelegenheid denk ik.

Als laatste, we wilden al bijna naar huis gaan, maar liepen nog een rondje....Obsession. Dit spel nu al zo vaak voorbij zien komen en zoveel lovende reacties erover en niet eentje die je snel op een beurs ziet. De uitlegger was echt een grote fan, zijn enthousiasme was nodig, want ik was al behoorlijk moe. We hebben een paar rondjes gespeeld, er was ook geen tijd genoeg geweest om het hele spel nog te spelen. Ik heb wel een redelijk beeld nu en ik zie wel waarom men zo enthousiast hierover is. Is er eentje die ik wel op mijn wishlist zet.

We zijn niet in de tweedehands geweest dit keer. Wel wat aankopen gedaan bij Adriaensen:
Navoria, dat kon niet missen na de test. Creature Comfort, omdat hij daar voor een leuke prijs aangeboden werd, we hebben deze al eens op een beurs gespeeld. Clank Catacombs, ook omdat we hier al veel over gehoord hebben, en hier lag hij ook voor een mooie prijs. De doorslag was een gesprek met iemand op de beurs en die was hier zo positief over en dat was net het zetje :lol:

Nog even wat benzine getankt natuurlijk en moe maar voldaan weer richting huis. Veel gespeeld en leuke ontmoetingen ook vandaag met mensen die we al kenden of mensen die we alleen online nog maar kenden. Ai...weer Bart niet gedag gezegd :oops:

Een groot compliment aan de organisatie en alle vrijwilligers. We komen volgend jaar graag weer terug!
Afbeelding
Bieke179
Rooster Booster

Bericht door Bieke179 »

Het zag er lang naar uit dat we dit jaar zouden moeten overslaan maar het is onze favo beurs en het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus in alle vroegte vanuit Limburg richting Sint-Niklaas gereden. Het verplaatsen van de tweedehandsmarkt gaf al direct meer ademruimte in de inkomhal, goede zet.

We liepen eerst langs Distilled want we hebben recent Luthier gespeeld en kregen toen te horen dat dit in hetzelfde genre zou zitten qua uitdaging. De uitleg was duidelijk, onze interesse gewekt maar het spel lag niet (meer?) bij Adriaensen dus deze staat nu op de wish list.

Vervolgens schoven we aan bij de tafel van Pompeii waar we een duidelijke speluitleg kregen maar het spel had voor ons niet de juiste look & feel. Het bord was druk, het spelersbordje om je grondstoffen te beheren zo mogelijk nog drukker en dat maakte het voor ons een vermoeiend spel terwijl de regels helemaal niet moeilijk zijn en het lekker kan wegspelen zo grondstofjes verzamelen, upgraden, mee aan de stad bouwen.

Dan even een kort spelletje tussendoor Kruidgewas. De artwork vond ik erg tof, het simpel kaartje draaien, setjes verzamelen en op het juiste moment claimen (of 'potten' om in de terminologie te blijven) was wat eenvoudig. Ondertussen wel Fall zien liggen op een tafel iets verder en gezien ik erg van Cascadia hou, wilde ik dit graag proberen. De speluitlegger noemde het een redelijk agressief spel, we dachten in eerste instantie nou nou dat zal wel meevallen. Maar hij had gelijk, al snel waren we verzeild in een potje 'hoe zit ik de ander het meest dwars'. Ik vond het tof maar de wederhelft minder en dan gaat het te weinig op tafel komen om te kopen. Helaas.

Na de lunch -even een shout out naar de fantastische vrijwilligers van de catering, allemaal even vlot en vriendelijk- liepen we langs Duel om Cardia. De wederhelft was kritisch maar schoof toch aan omdat ik bleef aandringen. Wat hadden we een lol met dit duel. We liepen dus linea recta naar Adriaensen om het aan te schaffen (en kregen van de vriendelijke speluitlegster nog enkele promokaarten mee).

Nog even langs de tweedehandsmarkt gegaan, waar nog heel wat pareltjes lagen maar ik moest me aan een budget houden dus enkel Nucleum en Galileo Project gingen mee. Het was ondertussen (nog maar) 14u maar we hadden afgesproken deze dag niet enkel voor de spelhobby te gebruiken dus de beurs veel te vroeg verlaten om via SKM en Ikea weer terug naar Limburg te rijden.
Grote dankjewel aan de organisatie en tot volgend jaar!
<< The pursuit of approval usually ends in disaster >>
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Spel-o_polis_2026 (1xk).jpg
Een gezellig onderonsje, nog voor de beurs officieel openging.

Spel-o_polis_2026 (3xbk).jpg
Spel-o_polis_2026 (5xk).jpg
Een ruim beursaanbod in de winkel van spellenspeciaalzaak Adriaensen, terwijl Carl zelf dromerig de zaal in kijkt.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Spel-o_polis_2026 (8k).jpg
Spel-o-Polis op Valentijn: de organisatoren koppelden dit aan extra aandacht voor spellen voor twee mét wedstrijd.

Spel-o_polis_2026 (10k).jpg
Spel-o-Polis (47k).jpg
Spel-o-Polis (48k).jpg
Enkele van de vele spellen voor twee: Het Witte Kasteel: Duel (999 Games) en Toy Battle (Asmodee)

Spel-o_polis_2026 (29bk).jpg
Bij White Goblin Games ontving Filip de deelnemers gastvrij met bubbels of fruitsap voor een spelletje Lone Wolves. Filip had zich voor deze speciale gelegenheid feestelijk uitgedost.

Spel-o-Polis (49xk).jpg
In de late namiddag werd het winnend koppel bekendgemaakt: voorzitter van de Bokkesprong, Pascal, overhandigt de winnaars een bon voor een spellen-B&B inclusief diner. De winnaars lachen tevreden.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

De voormiddag kwam rustig op gang. Enkele andere lokale activiteiten en Valentijn zaten daar misschien voor iets tussen. De vroege vogels konden zonder veel moeite aanschuiven aan (de meeste) speltafels. Bij de verschillende uitgevers stonden enthousiaste demonstratoren klaar om hen de spellen uit te leggen.

Spel-o_polis_2026 (4xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (6xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (7xk).jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Spel-o_polis_2026 (21xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (33bk).jpg
In de foyer met zijn grote lichtinval was het overduidelijk dat vanaf 's middags de zon door het grijze wolkendek gebroken was. In de namiddag kwamen bezoekers vlot naar de beurs, zodat ook deze speltafels snel gevuld raakten.

Spel-o_polis_2026 (22xk).jpg
Vrijwilligers aan de tombola- en uitleenstand.

De 2de handsstand (geen foto) was dit jaar verhuisd naar de kleine zaal. Beter geplaatst, minder druk aan de ingang en daardoor extra ademruimte in de foyer.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Ook in de kleine zaal, waar verschillende verenigingen een divers gamma aan spellen toonden, zaten in de namiddag alle tafels vol.

Spel-o_polis_2026 (36bk).jpg
Spel-o_polis_2026 (41k).jpg
Spel-o_polis_2026 (38xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (34xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (35xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (40k).jpg
Demonstratie van de winnaars van de Gouden Ludo 2025

Spel-o_polis_2026 (37xk).jpg
"To boldly go where no man has gone before." Dit kamp was opnieuw de uitvalsbasis voor ruimtevaarders en -exploratie.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Enkele kleinere uitgevers / spelontwerpers op de beursvloer.

Spel-o_polis_2026 (44bk).jpg
Dappernest Games met Hack en buurman Philippe Scheinok met Mind Cycling.

Spel-o_polis_2026 (25xk).jpg
Triggo met Woddle.

Spel-o_polis_2026 (43bk).jpg
Fairground en Playfull Panda Games met Arthropods

Spellentafels van de meer bekende uitgevers

Spel-o_polis_2026 (23xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (26k).jpg
Spel-o_polis_2026 (42bk).jpg
Spel-o_polis_2026 (27xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (30bk).jpg
Spel-o_polis_2026 (31xk).jpg
Spel-o_polis_2026 (45bk).jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Spel-o_polis_2026 (11xk).jpg
Piet en Bart worstelen zich door een eerste spelletje Het Witte Kasteel: Duel. Net zoals bij het origineel heeft dit spel voor mij twee of drie rondjes nodig om de mogelijkheden te bevatten.

Spel-o_polis_2026 (13k).jpg
Na een overwinning in Carnatu, waar we zowel overdag als 's nachts ingrediënten voor een druïdedrankje verzamelden, moest ik me te zeer concentreren voor de selfie...

Spel-o_polis_2026 (20xk).jpg
Dewan, een tip van Erwin, die ons graag wou vergezellen rond het spelbord. Dewan is snel uitgelegd en speelt vlot in 30 tot 40 minuten. Spelers verzamelen terreinkaarten die ze gebruiken om met hun kampen terreinen te claimen en punten te verzamelen. Na afloop van het spel is het op de foto duidelijk dat Erwin nog in stilte aan het nagenieten is van zijn overwinning, Piet is al volop het spel aan het loggen en ik heb opnieuw moeite met de selfie (of was het toch omwille van de nederlaag?).

Spel-o-Polis (46k).jpg
Sneller dan verwacht was de strijd in Toy Battle gestreden. Piet was duidelijk in zijn nopjes. En ik was blij dat deze selfie vlotter lukte.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Deze spellen konden mij het afgelopen jaar het meest verrassen:

Spel-o_polis_2026 (32k).jpg
Voor mij de ontdekking van vorig najaar: Lokaas van Time Fades Away

Spel-o_polis_2026 (28xk).jpg
Samen met deze van dit voorjaar: Dewan van Space Cowboys/Asmodee.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

(Voor foto's bij het verhaal verwijs ik naar de plaatjes die Bart hierboven publiceerde.)

Zoals al van bij de eerste editie, stond Spel-o-Polis breed gearceerd in mijn agenda. Het is een beurs die ik niet wil missen. Een geweldig team denkt op realistische en bescheiden manier na over een geweldige spellendag waar iedereen volop kan genieten. En of dat opnieuw gelukt is.

Aangezien ik op beurzen zorg voor het materiaal van een uitgever, ben ik doorgaans vroeg aanwezig. We vertrokken om 7u30 met Filip en Davy die uitlegden voor White Goblin Games. Bij aankomst is het even wat sleuren met materiaal zodat de medewerkers de stand kunnen opbouwen. Voor mij is het een goed moment om rustig te gaan aanschuiven bij de tweedehandsstand om een pakketje spellen binnen te brengen. Ik stond in de rij bij Roy (van het team dat de beurs organiseert). Hij gaf aan dat de voorverkoop van tickets wat was blijven steken waardoor de verwachting was dat de bezoekerscijfers wat zouden teruglopen. Een wedstrijd veldrijden en de opening van een nieuw zwembad in dezelfde stad, carnaval in de regio wat verderop en in het zuiden van Nederland, Valentijn,... het zijn factoren die ervoor kunnen zorgen dat er wat bezoekers afhaken.
Bij opening bleef het op de beursvloer lange tijd rustig. Je kreeg volop de kans om de spellen te spelen die je zelf wilde spelen. Vrije tafels genoeg. Maar ook als je gewoon wilde ontdekken: geen enkel probleem. Het aanbod aan fonkelnieuwe titels was groot genoeg. Zo zagen we Dewan, Cascadia Junior, Het Witte Kasteel van Himeji: Het Duel,Carmuta, Toy Battle ,... vers van de pers.

We speelden Het Witte Kasteel van Himeji: Het Duel. Dit spel lijkt goed op het origineel. Dat laatste speelde ik maar twee keer. Daarbij duurde het wel even voor alle regels helemaal duidelijk waren. Ook bij deze duel-variant was dit zo: ik had even tijd nodig om helemaal mee te zijn. Maar eens ik wakker geworden was, ontdekte ik een knap spel voor twee.
Punt van commentaar: heb je dit nodig als het grote spel ook perfect speelt met twee?

Carmuta van Repos is een klein en vlot spel. In een speelbeurt mag je telkens twee acties doen. Die kunnen zijn: een kaart nemen, een kaart uitspelen bij jouw verzameling, runen nemen of runen draaien. De runen hebben telkens een dag en een nachtzijde. Om kaarten te kunnen uitspelen moet je de juiste runen hebben.
Dit spel is een aanradertje voor wie op zoek is naar een leuk, kort en goedkoop spelletje met voldoende keuzestress. De spelers hinderen elkaar een klein beetje en het gaat er vooral over om de juiste combo's te maken zodat je optimaal punten scoort.

Dewan is een nieuw spel bij Space Cowboys. In het spel probeer je kampen op de goede plaatsen op te zetten zodat je opdrachtkaarten kan uitvoeren. Scoren doe je met die opdrachten, maar evengoed met afzonderlijke gebieden waar je minstens twee kampen hebt en met de vlammetjes.
Een heel mooi spel dat we in minder dan een half uur speelden maar dat toch de indruk geeft dat je een groot spel op tafel had. Erwin hakte ons vakkundig in de pan. Een volgende keer let ik beter op wat ik doe.

Toy Battle is een 2-spelersspel van Repos. In het spel moet je proberen om een route in te nemen vanaf jouw kasteel tot het kasteel van de tegenspeler. Daarbij hebben de speelstukken die je inzet een verschillende kracht. Door deze twee elementen voelt het spel wat aan als Stratego.
Toy Battle is zeker de moeite om eens te proberen. Vrienden van ons kochten het spel onmiddellijk. Mij sprak het echter minder aan omdat ik niet zo hou van gehinderd worden wanneer ik iets aan het opbouwen ben. Maar dat is precies de kern van dit spel.

Tussen het spelen door hadden we veel leuke ontmoetingen. Zo maakten we leuke babbels met Erwin (bordspeler), Marijke (Asmodee), Bob (Time Fades Away), Carl (Adriaensen Speciaalzaak), Bastiaan (Nox Spellenzolder), Roy, Pascal en Sander (Spel-o-Polis) en nog veel meer.
Opvallend: de uitleg van de vier spellen die we speelden (3x Asmodee en 1x 999) was telkens absoluut top. Ofwel heb ik geluk ofwel wordt de vakkennis van de speluitleggers almaar beter.

Spel-o-Polis heeft zich in vijf jaar tijd een plaats weten te veroveren tussen de vele beurzen en beursjes in de lage landen. Het enthousiasme en de inzet van het geweldige team zorgt er telkens voor dat bezoekers zich hier thuis voelen. Ik heb zelf ook wel sympathie voor de locatie. Het idee om de demozalen rond 18 uur te sluiten en dan nog even door te gaan in de grote inkomhal, werkt perfect.
Ik zie al uit naar de volgende editie. 13 februari 2027 heb ik nu al vrijgehouden.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

De organisatie laat weten dat Spel-o-Polis dit jaar 1500 bezoekers mocht verwelkomen. Een mooi resultaat.
(Ik heb de indruk dat de zalen toelaten om nog wat te groeien.)
BordSpelGids
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: youtuber
Contacteer:

Bericht door BordSpelGids »

Wij waren dit weekend ook aanwezig op spel-o-polis. Voor ons was het de eerste keer.
Ik vond de beurs enorm leuk moet ikzelf zeggen. er waren ook genoeg tafels naar mijn gevoel voor de spellen uit te proberen.
Tijdens de beurs ben ik ook gaan kijken naar de 2dehands hoek of er iets interessants tussen lag.
Maar ben helaas met lege handen terug vertrokken. Gelukkig heb ik op de beurs zelf nog een aantal spellen kunnen testen en mee genomen.

Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
Plaats reactie