Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Het hing al een tijdje in de lucht, maar vandaag werd het officieel gemaakt: het Spellenspektakel komt naar België. Op 22 en 23 oktober kan je in Flanders Expo in Gent genieten van een Belgische versie van de succesbeurs.
In het najaar van 2021 deed het verhaal de ronde: de zeer succesvolle fantasybeurs FACTS had mogelijkheden voor groei. Het goed georganiseerde Spellenspektakel zou daar perfect bij passen. Er werd gepolst naar interesse bij uitgevers.
Die interesse was blijkbaar groot genoeg voor het Spellenspektakel om mee te gaan in het verhaal, want vandaag werd de samenwerking officieel aangekondigd.
Het nieuws is fantastisch voor spelers uit België die de kans krijgen om zich twee dagen onder te dompelen in een speelbeurs. Het bezoek kan meteen gecombineerd worden met alles wat FACTS te bieden heeft.
Nog een beurs in België. Jullie boffen wel daar. 2 grote beurzen in oktober en november (SPEL) achter elkaar. Ik vraag mij wel een beetje af of die 2 beurzen niet een beetje in elkaars vaarwater komen te liggen. In iedergeval is het voor de bezoeker makkelijker om een beurs over te slaan als je niet kan bijv.. De diehard bordspellenfans gaan wellicht alle beurzen af ook al zal er dan na 3 beurzen (als ik SpellenSpektakel in Nederland in het najaar ook mee tel) niet veel nieuws meer te ontdekken zijn. Ik denk dat daarvoor 1 van de 3 beurzen al genoeg is.
Spiel, Spellenspektakel én Spel op 2 maanden tijd? Dat lijkt me inderdaad toch wel wat overkill... Spellenspektakel is wel aan de andere kant van Vlaanderen dan Spel dus geografisch misschien nog niet zo slecht.
Maar wat een luxe ja
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
The Iced One schreef:
Spiel, Spellenspektakel én Spel op 2 maanden tijd? Dat lijkt me inderdaad toch wel wat overkill... Spellenspektakel is wel aan de andere kant van Vlaanderen dan Spel dus geografisch misschien nog niet zo slecht.
Maar wat een luxe ja
'De andere kant' snap ik niet helemaal. De beurslocaties van Spel en dit Vlaamse Spellenspektakel liggen toch maar zo'n 50 km van elkaar?
Ik vermoed dat FACTS en Spellenspektakel in een samenwerking een mooie win-win situatie zien.
FACTS groeit al jaren en haalt intussen bezoekersaantallen die vlot boven de 40000 liggen. Als je daar nog wat extra spelliefhebbers kan bij halen, dan is er weer wat groei mogelijk.
Voor Spellenspektakel is er veel potentieel omdat de beurs niet van nul moet opgebouwd worden. Er is sowieso een ruim publiek dus kunnen ze vlot een aantrekkelijk aanbod brengen voor uitgevers waardoor het spellenpubliek ook weer kan aangetrokken worden. Of het betaalbaar zal worden voor standhouders om er een extra beurs bij te nemen, zullen we nog moeten afwachten.
(Misschien nog even aanvullen: enkele jaren geleden stuurde ik enkele keren een demonstrateur voor bordspellen naar FACTS. Zij zorgden voor speluitleg bij twee winkels die er ook wat demotafels hadden. De bezoekers van FACTS stonden zeker open voor bordspelloen. Bovendien vonden ze de prijzen voor een goed bordspel niet hoog in vergelijking met de andere dingen die ze op de beurs kochten (een originele fantasytekening, een foto met een bekende ster, een kostuum, miniaturen,...). Ik vermoed dat het dus wel eens zou kunnen dat de klassieke FACTS-bezoekers best tevreden zijn met wat extra bordspellen op 'hun' beurs.)
The Iced One schreef:
Maar wat een luxe ja
'De andere kant' snap ik niet helemaal. De beurslocaties van Spel en dit Vlaamse Spellenspektakel liggen toch maar zo'n 50 km van elkaar?
Daar heb je wel een punt, in mijn hoofd lag dat toch verder uit elkaar
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
The Iced One schreef:
Maar wat een luxe ja
Daar heb je wel een punt, in mijn hoofd lag dat toch verder uit elkaar
Begrijpelijk als je in deze tijden van hoge brandstofkosten milieuvriendelijk met de fiets naar de beurzen rijdt
Wij gaan het in elk geval proberen op Facts dit jaar. Ik denk dat het wel kan werken. En zelfs dan, als ik als uitgever moest kiezen tussen Facts en Spel kies ik altijd voor de beurs waar we zelf mogen verkopen.