Nederland en België op de beurs
De Spielwarenmesse ontvangt dit jaar uitgevers uit 68 landen. Nederland komt op de vijfde plaats volgens het aantal uitgevers dat op de beurs staat. 122 zijn het er. België komt daar heel ver achter met 37 standhouders.
Ook binnen de spellenwereld vonden we een pak uitgevers uit de Lage Landen.
Jolly Dutch (NL)
Het team van Jolly Dutch werkt hard aan de uitbreiding van hun afzetmarkt. Daarvoor is een stand op de Spielwarenmesse goed: nieuwe internationale partners zoeken. Wat nieuws van hun kamp:
- Er komt een nieuwe versie van Chartered: The Golden Age. De kleine elementen die van Kramer waren, zijn er uit gehaald en een pak elementen uit een geplande uitbreiding zijn in de nieuwe doos opgenomen. Het eerste kadert in de radicale keuze om 100% te werken met Nederlandse en Belgische spelauteurs.
- Het nieuwe kaartspel in de Jolly Club-lijn is klaar, maar het wordt pas begin maart bezorgd aan de leden. Ik mag er hier dus nog niets over verklappen, behalve dat ik het best aangenaam vond. Keuzes maken, een gokje wagen en een beetje tellen welke kaarten al uit het spel zijn.
- Bij de laatste wedstrijd om kaartspelontwerpen binnen te halen, kwamen 27 inzendingen binnen. Daarvan waren er 3 of 4 zo goed als afgewerkt als spelconcept. 6 of 7 ideeën moesten nog bijgewerkt worden om een rijp spelconcept te worden. De andere inzendingen zijn niet bruikbaar.
Dit lijkt mij een heel mooi aantal.
Sit Down (BE)
Na een succesvolle kickstartercampagne is
Redwood klaar. Het spel komt in de loop van februari in de reguliere handel. Iets om naar uit te zien voor de liefhebbers van natuurfoto’s.
999 Games (NL)
De gekende en populaire uitgever bracht de voorbije jaren enkele gesmaakte eigen titels uit. Opdracht voor het team om die internationaal op de markt te krijgen. Bert gaf de uitleg.
Met Pick-a-Pen is de Duitse markt alvast helemaal ingenomen. Amigo verzorgt die editie en verkocht er in de eerste maand al de helft van de bestelde oplage. Dat belooft.
Voor Queensland zijn de internationale partners minder happig. Het feit dat het spel in hoge mate lijkt op Carcassonne is vaak een struikelblok. Maar ook hier zullen er ongetwijfeld een aantal partnerschappen ontstaan.
Er zit nog een nieuwe titel in de pijplijn. Het enige wat ik wil vertellen is dat het spel van Colovini is. En het spelprincipe ziet er wel fijn uit. Waarschijnlijk meer over deze titel in het najaar.
Een mens zou denken: hier is iets te vieren. Dus, taart! Maar neen. De drukke agenda van de 999’ers zal er wel voor iets tussengezeten hebben. Weet je, Bert, we eten een stukje als er meer dan 100000 exemplaren van Pick-a-Pen verkocht zijn.
MNKY Entertainment (NL)
Het gaat hard bij deze Zuid-Hollandse uitgever. Na twee jaar is de catalogus al behoorlijk uitgebreid geworden. Wednesday is zo goed als klaar. Aan The Secret Relics of Wizards wordt de laatste hand gelegd, zodat het spel zeker ook in 2024 in jouw speciaalzaak beschikbaar zal zijn.
De stand op de Spielwarenmessen laat zien waar dit jonge bedrijf voor staat: ambitieus en degelijk.
Megableu (BE)
Hier vond ik geen moment waarop de mensen vrij waren. De agenda zat blijkbaar goed gevuld.
Koninklijke Jumbo en
Goliath (NL)
Deze twee Nederlandse bedrijven pakten groot uit op de beurs. En bij grote stands kom je er vaak alleen in als je vooraf een afspraak gemaakt hebt. Nu vind ik niet dat ik zo belangrijk ben dat ik even een afspraak tussendoor wil versieren. Zeker als ik er dan nog bij moet vertellen dat het is om hun taart te proeven voor jullie.
HOT Games (NL)
Zowat iedereen die een beetje vertrouwd is met het kleine spellenwereldje zal intussen HOT Games wel kennen. Stefan Telgenkamp leidde het team en had woensdag een heel drukke dag. Op donderdag was er tijd voor een praatje.
HOT neemt hier een stand om de winkeliers die ze nog niet bereikten te leren kennen en om wat internationale contacten op te doen. Dit is natuurlijk met een zeer brede catalogus aan producten, waarbij de bordspellen maar een klein deeltje vormen. Toch wat nieuws:
- Door de drukte met De Wandelende Torens bleef er de voorbije maanden nauwelijks tijd voor promo. Maar volgende week komt er een nieuw spel aan; wie de catalogus al raadpleegde in 2023 weet waar het over gaat. Ik laat de promo over aan HOT, maar het belooft goed te worden.
- In het najaar staat er nog een grote titel gepland. Daarover kan ik kwijt dat het een spel is van Peter Prinz. Die man heeft nog niet veel fout gedaan in zijn leven. Dat geeft de mens hoop.
Tucker’s Fun Factory (Boosterbox) (NL)
Machteld nam uitgebreid de tijd om mij alle nieuwtjes aan te prijzen. Een goede strategie want de potentiële klant denkt: ‘Hier staat volk: hier moet iets te ontdekken zijn.’ Een beetje zoals wij doorgaans een restaurantje kiezen.
Binnen ons segment wordt de laatste hand gelegd aan Locus, een flip & write van eigen bodem. Stan van Rooijen ontwikkelde dit spelletje dat wel iets heeft van Clever, maar dan met kaarten die gedraaid worden. Tijdens een speelbeurt kiest elke speler een kaart. De figuur wordt op het eigen scoreblad ingevuld. Je probeert hierbij om zo optimaal mogelijk het raster te vullen zodat je punten of bonussen verdient. Bij het einde van het spel worden alle punten geteld die je behaalde met rijen, kolommen of zones te vullen.
Dit najaar bij jouw spellenboer voor zo’n €17.
Een beetje buiten het segment waar wij mee bezig zijn: kwartetten met een extraatje. Tucker’s plant een hele reeks kwartetspellen die gebaseerd zijn op de boeken Geboren in… Mijn eerste 18 jaar. Er wordt gestart met de spellen voor mensen van 30, 40, 50, 55, 60 en 70 jaar, telkens in een Nederlandse en een Vlaamse editie. Het kwartet wordt gevuld met weetjes en feiten uit jouw 18 eerste levensjaren. Onmogelijk dat je die allemaal kent, maar je leert bij.
Verder pakt Tucker’s Fun ook uit met een reeks kleine puzzeltjes van kunstwerken of steden. In elk van de puzzels zitten 10 stukje die het profiel tonen van een bezienswaardigheid of een bijzonderheid van de stad of het kunstwerk. Mooi voor wie houdt van speciale puzzels.
FlexiQ (BE)
Een jonge uitgever uit België brengt sinds 2022 spellen uit met als missie: mensen sterker maken door het aanpassingsvermogen te verbeteren. Intussen zitten er al enkele interessante titels in het portfolio.
Peter werkt met één van zijn zonen in het jonge bedrijf. De andere zoon neemt een weekje vrij op het werk om mee te komen naar de beurs om een handje toe te steken.
Dit jaar verschijnt Raptor Race, een tactisch renspel waarbij je probeert jouw drie dino’s (die de anderen niet kennen) vooraan te laten eindigen.
Wellicht ook nog dit jaar brengt FlexiQ ons een spel waar we een heksenbrouwsel maken. Met slijm en paddenogen en zo. Allemaal heerlijke ingrediënten. Voor deze titel moet er nog heel wat gebeuren. Later meer daarover. Daarnaast wordt nog gewerkt aan Armada, een spel waarbij elke speler een vloot beheert. De vloten vallen elkaar aan of proberen zo goed mogelijk te ontkomen. Het is nog onduidelijk of dit spel voor 2024 of 2025 is.
Identity Games (NL) en
Intrafin (BE)
Ook hier vond ik geen vrij moment voor de medewerkers. Een praatje zat er dus niet in. Ik vergat zelfs een foto te maken van de stand van Intrafin.