Willem Wiebeltoren

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Willem Wiebeltoren

Bericht door Spelmaecker Davy »

Een balansspel, maar dan in zakformaat. Dat is het opzet van Willem Wiebeltoren. Het klinkt intrigerend en veelbelovend. Maar jammer genoeg kon dit spel de verwachtingen niet inlossen. Van alle spellen uit de gele lijn, stelt deze teleur. Na 2 keer spelen hielden mijn kinderen het dan ook voor bekeken. Maar waar liep het mis? En bracht een allerlaatste keer spelen verandering in dat gevoel?

Afbeelding

Op de startkaart liggen 2 houten fiches. Op deze fiches legt de startspeler de eerste bouwkaart. Op de achterzijde van deze kaart staan 4 gekleurde bollen. De bovenste kaart van de trekstapel geeft weer op welke 2 bollen je nieuwe houten fiches legt. Bij dit alles moet je natuurlijk proberen de kaartstapel in balans te houden.
Van zodra één van de bouwkaarten of fiches de grond of startkaart raakt, dan verliezen de spelers. Slagen de spelers er echter in om 12 bouwkaarten te stapelen en raakt geen enkele bouwkaart de tafel, dan winnen ze.

Afbeelding

Puur op de speluitleg en het materiaal klinkt dit spel veelbelovend en vooral goed gevonden. Uiterst nieuwsgierig naar het verloop van het spel kon ik dan ook niet lang wachten en testte ik het spel voor het eerst toen mijn dochter 4 jaar oud was.
Al snel bleek dat de motoriek van mijn dochter nog niet fijn genoeg was om dit spel te spelen. De kleine houten fiches en kaarten vragen een zekere stabiele hand bij het balanceren. Het spel werd vlug weer opgeborgen.

Anderhalf jaar laten waagden we ons aan een tweede poging. Toen was mijn dochter 5 jaar en 9 maanden. Volgens de doos, is het spel speelbaar vanaf 5 jaar. Maar ook toen botsten we op hetzelfde probleem. Het zorgvuldig stapelen bleek nog iets te moeilijk en zorgde voor frustratie.
Tijdens het schrijven van deze review (opnieuw een dik jaar verder, dochter 7 jaar oud) wilden we het spel nog een allerlaatste kans geven en werd het spel nog eens uitgehaald. En gelukkig maar…

Afbeelding

Aanvankelijk had ik de intentie om dit spel de grond in te boren.
Na ons laatste partijtje, heb ik mijn mening een stukje moeten bijschaven. Wat aanvankelijk een onmogelijk spel leek, is toch te doen. De 5+ op de doos is dan misschien wel heel positief ingeschat, maar vanaf 7 jaar kan je toch al enige niveau’s hoog stapelen en komt het einddoel (12 kaarten) in zicht.

Naar mijn aanvoelen zou het spel ook iets haalbaarder zijn wanneer de houten fiches waarop gestapeld wordt, iets hoger zijn. Maar dan zou het spel ook niet meer in het kleine doosje passen en het kostenplaatje ook iets hoger zijn.

Afbeelding

Kortom, een uniek, kort en klein balanceerspel in een kaartspeldoosje. Ideaal om mee te nemen op reis. De leeftijd op de doos is iets te positief ingeschat, maar vanaf 7 jaar is het zeker mogelijk om het spel te winnen.

• Willem Wiebeltoren
• White Goblin Games
• Auteur: Reinhard Staupe
• Artwork: Oliver Freudenreich
• 5+ jaar
• 1-4 spelers
• 10 minuten
https://www.whitegoblingames.com/game/w ... ele-reeks/
• Adviesprijs: 12,95 euro
Bijlagen
PXL_20231104_120145261.jpg
PXL_20231104_120234603.jpg