Lamsboutjes vs schaapjes op het droge
Arme schaapjes proberen hun weide te bereiken. Twee uitgehongerde wolven dwalen rond op het lapje grond dat de schapen van hun weide scheidt. Zijn de schaapjes slinks genoeg om de wolven te ontwijken en veilig en wel de weide te bereiken of peuzelen de wolven aan sappige lamsboutjes?
Je hebt het al door. Dit is een coöperatief spel, waarbij de spelers elk om beurt een schaap vooruit laten stappen (of springen). Schapen die ongehavend de weide betreden, kunnen op beide oren slapen. Schaapjes die het pad kruisen van een wolf eindigen op de BBQ.
Wanneer er meer schapen in de weide zijn dan er opgepeuzeld werden, dan winnen de spelers.
In je beurt gooi je een dobbelsteen. Deze bepaalt of je enkel de grote wolf 2 velden vooruit plaatst op het ‘wolvenspoor’ of enkel beide wolven 1 veldje, gooi je een schaap dan mag je betreffende kleur vooruit plaatsen.
Schapen zetten ofwel één stapje vooruit ofwel springen ze over andere ‘dieren’. Dit kunnen zowel andere schapen, wolven of andere dieren uit de strategische versie zijn.
Eenmaal een schaap in de weide staat is het veilig. Het spel eindigt wanneer alle schapen ofwel in de weide en/of opgepeuzeld zijn.
Sheep Hop! Is een simplistisch en zeer mooi vormgegeven spel. Het magnetisch, openvouwbaar speldoosje is tevens het spelbord. Enkel het uiterste flapje die blijft opveren, is soms wat vervelend bij het spelen van het spel.
Dit spel valt onder de noemer abstracte spellen en mijn kinderen bleken daar niet echt fan van te zijn. Dit spel ligt al ruim 3 maand in de kast en bij ontvangst werd het 1 keer gespeeld, 3 maand later heb ik mijn oudste dochter echt moeten overtuigen om het toch nog 1 keer te spelen.
Het spel zelf is een pittige uitdaging om je schapen veilig in de stal te krijgen. Mijn jongste is 5 en voor hem is het inzicht in het spel nog wat te moeilijk. Zonder hulp plaatst hij gewoon het juiste kleur een stapje vooruit en probeert hij zo ver mogelijk uit de buurt van de wolven te blijven. Bij mijn dochter van 7 begint wel dat tactisch inzicht te komen om het voordeel uit sprongen te halen. Kinderen die het helemaal onder de knie hebben, kunnen het spel nog wat ‘tactischer’ maken met een aantal speciale tegels om op het rooster te leggen.
Een serieuze meerwaarde is het coöperatieve aspect. Mijn beide kinderen kunnen (nog steeds) niet zo goed tegen hun verlies. Gedeelde smart, is maar halve smart gaat hier thuis zeker op!
Kortom, een aanrader voor wie fan is van het abstracte genre zoals dammen en schaken, maar op zoek is naar een coöperatief spel waarbij dezelfde inzichten nodig zijn.
• Sheep Hop!
• Space Cow
• Auteur: Maël & Florian Fay
• Artwork: Pauline Berdal
• 5+ jaar
• 1-4 spelers
• 15 minuten
• https://www.asmodee.be/nl/product/sheep-hop/
• Adviesprijs: 19,95 euro
Sheep Hop!
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
Spelmaecker Davy
- Garnaal
- Contacteer: