Pirates 'n' Dice

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Pirates 'n' Dice

Bericht door Spelmaecker Davy »

Piraten en dobbelstenen

Piraten lijkt een zeer dankbaar thema voor dobbelspellen. Maar gooit dit spel ook hoge ogen en doorstaat het de test bij mijn kinderen?

PXL_20251214_193029226.jpg

Bij de start van het spel kiest iedere speler een boot en de bijpassende piraat. Bij ons thuis doen we graag gek en durven we af te wijken van dit principe en mogen de kinderen vrij hun boot en piraat kiezen. Wat soms tot een dubbele discussie leidt. Waarom zou je het makkelijk doen, als het ook moeilijk kan… (zucht).

Vervolgens neem je de bovenste kaart van de opdrachtenstapel. Daarop staat een combinatie die met de dobbelstenen gerold moet worden. Bijvoorbeeld: 1, 2, 3, 4 en een papegaai.
Voor de actieve speler (de kapitein) begint met dobbelen, moeten de andere spelers inschatten of hij de opdracht tot een goed einde zal brengen. Dit maken ze kenbaar door hun bootkaart op de kapotte of mooie zijde te leggen. Wie het juist kan inschatten, deelt mee in de punten.

Daarna moet de kapitein in drie dobbelworpen proberen de juiste combinatie dobbelstenen te verzamelen. Gelukkig staat er ook op iedere dobbelsteen een papegaai die dienst doet als joker.
Slaagt de kapitein hierin, dan mag hij twee schatkaarten nemen waarop 2 of 3 munten staan. De spelers die het goed hebben ingeschat, mogen ook één schatkaart nemen.
De speler die als eerste twintig munten weet te bemachtigen, wint het spel.

PXL_20251214_193332577.jpg

Het spel is mooi vormgegeven:
• Prachtige illustraties
• Kaarten van een dikke, goede kwaliteit
• Grote dobbelstenen
• Het doosje heeft een soort vilten afwerking, waardoor het uiterst geschikt is als dobbelbakje

Mijn zoon van zes was meteen aangetrokken tot het spelletje en hoewel er 7+ op de doos staat, hebben we ons er toch even aan geavonturierd. Het bleek een voltreffer.
De zeer eenvoudige regels en duidelijke iconen maken het ook voor een zesjarige toegankelijk. Het gegeven dat ze in de beurt van een andere speler punten kunnen pakken, maakt het extra spannend.

Voor veelspelers zal dit spelletje te weinig om het lijf hebben, vermoed ik. Maar als ik zie hoe leuk mijn zoon het vond, kan ik enkel concluderen dat dit een leuk spel is.

PXL_20251214_193237188.jpg

• Pirates ‘n’ Dice
• Djeco
• Auteur: Alexis Allard, Romaric Galonnier
• Artwork: Alfredo Cáceres
• Vanaf 7 jaar
• 2-6 spelers
• 15 minuten
• Adviesprijs: 12,95 euro

Labels:
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: Pirates 'n' Dice

Bericht door Piet »

Als ik het zo lees, zal het iets van mijn niveau zijn. Ik hap toe.
Plaats reactie