“Wij zijn bij de brandweer”, zongen Samson en Gert in het jaar 1995. Ondertussen zijn mijn eigen kinderen het Samsongedoe ook wat ontgroeid, maar toch moest ik bij het spelen van dit spel denken aan deze legendarische song.
Op tafel leg je zes brandkaarten waarop emmers water staan en zes dierenkaarten waarop dobbelsteenwaardes, klokken en emmers zijn afgebeeld.
Bovenaan liggen vier beloningskaarten waarmee je eerder verworven dier- of brandkaarten kan combineren om ze te verdienen.
In je beurt gooi je alle dobbelstenen. Dobbelstenen met een verbodsbord mag je voor de rest van de beurt niet meer gebruiken en leg je langs de kant. De overige dobbelstenen kan je inzetten op brand- of dierkaarten. Je mag zoveel herrollen als je wilt, maar na iedere dobbelpoging moet je minstens één dobbelsteen kunnen inzetten op één van de kaarten. Als dat niet kan, dan is je beurt meteen voorbij.
Wanneer je de nodige dobbelstenen op een kaart hebt gelegd, mag je deze brand- of dierkaart bij je nemen.
Heb je de juiste combinatie van soorten dieren of brand- en dierkaarten, zoals weergegeven op een beloningskaart, dan mag je deze kaart nemen op het einde van je beurt. Deze beloning levert twee extra punten op.
Het spel eindigt wanneer één van de rijen brand- of dierkaarten leeg is. Daarna telt iedereen zijn punten en de speler met de meeste punten wint het spel.
Eén ding is zeker: net als andere spellen van deze uitgever is het spel zeer mooi vormgegeven:
• Prachtige illustraties
• Kaarten van een dikke, goede kwaliteit
• Grote dobbelstenen
• Het doosje heeft een soort vilten afwerking, waardoor het uiterst geschikt is als dobbelbakje
Het spel is enorm toegankelijk voor het jonge volkje en ook voor een vijfjarige zeer speelbaar en begrijpelijk. Dit door de zeer eenvoudige regels en duidelijke beelden. Maar net in deze eenvoud zit een valkuil, waardoor het spel naar mijn aanvoelen te weinig uitdaging biedt. Na één keer spelen had ik het gezien en ook mijn kinderen hebben niet naar een tweede potje gevraagd.
Er zijn ook een aantal zaken in het spel waar ik mij vragen bij stel. Zo zijn de kaarten waar je één dobbelsteen moet voor inzetten, één punt waard. Kaarten met twee dobbelstenen zijn twee punten waard en kaarten met drie dobbelstenen leveren drie punten op. Dit klinkt misschien heel logisch, maar waarom zou je het risico lopen om voor een kaart van drie symbolen te spelen als je hetzelfde kan bereiken door drie kaarten van één symbool te nemen? Minder risico en je hebt gegarandeerd punten. Want speel je voor drie symbolen, dan bestaat de kans dat je de kaart niet kan afmaken en dus met lege handen naar huis gaat.
Bovendien bleef het spel op het einde eindeloos aanslepen, omdat we maar niet de juiste combinaties gooiden om die laatste kaarten te kunnen nemen. Dit zorgde er natuurlijk voor dat er niet kon worden afgesloten met een positief gevoel.
Kortom, mooi vormgegeven, maar hier thuis waren de kinderen er niet zo wild van. Verder durf ik de de herspeelbaarheid van dit spel in twijfel trekken.
• SOS Mission
• Djeco
• Auteur: Cédric Martinez
• Artwork: Clément Lefèvre
• Vanaf 5 jaar
• 2-6 spelers
• 15 minuten
• Adviesprijs: 12,95 euro
SOS Mission
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
Spelmaecker Davy
- Garnaal