Caballo
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
Spelmaecker Davy
- Garnaal
Caballo
De eerste twintig jaar van mijn leven bracht ik door in Waregem. Wie Waregem zegt, denkt automatisch aan Waregem Koerse. De festiviteiten rond dit evenement vond ik altijd erg leuk, al heeft de paardenkoers zelf me nooit echt kunnen boeien. En toch ligt er regelmatig een spel op tafel waarin paardenrennen centraal staan. Ook bij kinderspellen duikt dat thema vaak op. Vandaag nemen we Caballo van Djeco even onder de loep.
Spelers racen tegen elkaar en proberen als eerste de finish te bereiken. Wie als eerste de finish bereikt, wint de race.
Racen gebeurt met dobbelstenen. Spelers kiezen of ze met de rode of de blauwe dobbelstenen gooien. Met blauw ga je traag vooruit, maar verzamel je ‘energie’ in de vorm van wortels. Met rood ga je dubbel zo snel, maar kost het je ‘energie’ en loop je ook het risico dat je paard uitgeput raakt.
Na het dobbelen verplaats je je paard eerst naar het weergegeven symbool. Wie met een rode dobbelsteen gooit, mag zelf naar het tweede symbool galopperen.
Gooide je met blauw, dan mag je één, twee of drie wortels uit de voorraad nemen.
Gooide je met rood, dan moet je één of twee wortels afgeven. Heb je niet voldoende wortels, dan blijft je paard staan. Drie van de zes zijdes tonen een hindernis. Gooi je zo’n hindernis, dan kies je zelf hoeveel wortels je inzet en draai je de fiches om. Zit daar één galopperend paard bij, dan overwin je de hindernis en mag je je beurt verderzetten. Zijn het enkel slapende paardjes, dan moet je paard terugkeren naar de eerste waterplas.
Wie als eerste over de finish gaat, wint het spel. Mochten er meerdere spelers in de laatste ronde over de finish gaan, dan wint degene die het verst op de renbaan staat.
Bij het openen van de doos hield ik mijn hart vast. Want het artwork van het spelbord deed me meteen denken aan het ganzenbord. Het is functioneel en duidelijk, maar echt mooi kan je het niet noemen.
Gelukkig hechten mijn kinderen hier minder belang aan en wilden ze meteen beginnen spelen.
De gameplay is zeer vloeiend en de spelers moeten telkens inschatten of ze nog wat wortels zullen verzamelen met de blauwe dobbelstenen, of hun geluk beproeven en met de rode dobbelstenen gooien. Het aantal galopperende paarden ten opzichte van slapende paarden is ongeveer één op drie. Dus wortels inzetten is telkens een zeker risico en kan ervoor zorgen dat je paard toch blijft staan of je een paar zetten achteruit vliegt.
Het spelletje speelt vlot en blijft spannend, want door de geluksfactor maakt iedereen kans om te winnen. Ook al loopt er soms iemand uit, die moet vroeg of laat wat gas terugnemen, waardoor de finish meestal nek-aan-nek is.
Mijn kinderen hebben zich duidelijk geamuseerd tijdens dit spel, maar eerlijkheidshalve hebben ze tijdens de ganse kerstvakantie niet gevraagd om het spel nog eens te spelen.
Kortom, Caballo is een leuk paardenracespel voor jonge kinderen, waarbij ze al een klein beetje ‘risico’s’ moeten inschatten.
• Caballo
• Djeco
• Auteur: Erwan Morris, Thierry Saeys, Amaya Louis
• Artwork: Amélie Dufour
• Vanaf 5 jaar
• 2-4 spelers
• 15 minuten
• Adviesprijs: 21,95 euro
Labels: