Galgje Junior

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Galgje Junior

Bericht door Spelmaecker Davy »

Wanneer in het middelbaar – ondertussen toch al een goeie 25 jaar geleden – de lessen wat aan de saaie kant waren, zochten mijn buurman en ik in het geniep onze toevlucht tot 0X0 of galgje.
PXL_20260120_202023321.jpg
999 Games bracht van deze laatste een volwassen- en een juniorversie uit, in blocnotevorm. De vraag die iedereen zich meteen stelt, is: “Waarom zou je er geld aan uitgeven, als je zelf met een blaadje en een potlood het spel kan spelen?”

Van 999 mocht ik de junioreditie aan een test onderwerpen met mijn kinderen en zag toch wel de meerwaarde in van deze blocnote.
Mijn dochter van negen was meteen razend enthousiast bij het zien van het doosje/blocnote. Ze zit momenteel op een leeftijd waarbij ze meer en meer begint te lezen en ook graag bezig is met taal. Het spelen van Galgje Junior zie ik dan ook als een win-win. Want ten eerste speel je samen een spel en ten tweede ben je, zonder dat je kind het beseft, ook talig bezig.

Zo moest mijn dochter in één van onze eerste partijtjes op zoek naar het woord “Zwitserland”. Eerst zag ze het woord totaal niet, maar plots had ze door welk woord het was. En dan begon ze alle letters op te sommen die ze nog tekort had. Zo vroeg ze plots nogmaals de letter T. Haar verbazing was enorm, toen ze te horen kreeg dat ze die al had gevraagd en hij maar één keer voorkwam. Op zo’n moment is het zalig om die kleine hersentjes op volle toeren te zien draaien, zeker wanneer plots haar kwartje valt en ze beseft dat “land” niet eindigt met een “t”, maar met een “d”.
PXL_20260120_202146723.jpg
Qua speluitleg hoef ik hier waarschijnlijk geen uitleg meer te geven.
Bij aanvang van het spel mag de rader (of hangman) van het woord beslissen of hij zelf al wat ledematen doorstreept. Ieder doorstreepte ledemaat levert één punt extra op als het woord wordt geraden, maar indien het woord niet wordt geraden, gaan deze extra punten naar de andere speler (of de lettermeester).
De lettermeester kan kiezen uit twee verschillende woorden. Hij kan dat ongezien doen door de onderkant af te scheuren. Vervolgens raadt de hangman de verschillende letters. Bij een goede letter vertelt de lettermeester op welke positie deze staat. De foute letters worden doorgehaald op het overzicht en één van de ledematen worden ingekleurd.
De rader moet het woord vinden, vooraleer alle ledematen zijn ingekleurd.

Wat zijn de positieve punten van dit spel?
Het spel is zeer simpel, net als de blocnote.
Neemt zeer gemakkelijk mee en is werkelijk overal te spelen.
Zonder het zelf te merken is je kind talig bezig.
Het spel werkt verslavend, want voordat je het weet heb je tien spellen na elkaar gespeeld.
De termen zijn heel kindvriendelijk gekozen en zijn tegelijk woorden waar een kind zelf nooit zou aan denken. Bovendien bieden de termen voldoende uitdaging om het woord te vinden. Sommige zijn niet zo evident als je zou denken…
Het systeem waarbij je ledematen op voorhand kan schrappen, werkt perfect. Zeker als je als volwassene tegen een kind speelt, kan je het jezelf zo wat moeilijker maken. Dat maakt het extra spannend.

Misschien één puntje van kritiek: Op de cover spreekt men van 160 kindvriendelijke termen, maar slechts de helft ervan kan je gebruiken, want de antwoordvellen zijn niet dubbelzijdig. Beetje jammer.
PXL_20260120_202118049.jpg
Kortom: zit je kind ook tussen de woordpakketten in de klas? Dan kan ik Galgje Junior ten zeerste aanbevelen. Het is een plezier om dit samen met mijn dochter te spelen en er op een speelse manier wat competitie in te steken.

• Galgje Junior
• 999 Games
• Artwork: Alfredo Cáceres
• Vanaf 9 jaar
• Vanaf 2 spelers
• 20 minuten
• Adviesprijs: 9,99 euro

Labels:
Plaats reactie