Bij het jonge volkje zijn de meest simpele spellen vaak de leukste. Weinig tot geen uitleg en in no-time kan je beginnen spelen.
Klik! Van 999 games valt ook onder deze categorie.
Klik! is een klein doosje met 40 schijven en twee dobbelstenen. Iedere schijf kan op een andere schijf ge’klik’t worden.
Eén speler gooit beide dobbelstenen. Deze worp bepaalt welke schijven genomen mogen worden. Bijvoorbeeld: alle schijven met een gele bloem. (zie afbeelding)
Vanaf dan breekt de chaos los. Iedere speler probeert zo vlug mogelijk alle schijven met het betreffende element in de juiste kleur op elkaar te klikken. Hierbij mag maar één hand gebruikt worden. Daarna dobbelt de volgende en start er een nieuwe klik-ronde.
Neem je een verkeerde schijf, dan moet je deze terugleggen, samen met één extra schijf uit je toren.
Van zodra alle schijven geklikt zijn, is het spel voorbij. De spelers houden hun toren van klikschijven naast elkaar en degene met de grootste toren wint het spel.
Zoals eerder gezegd, zit de sterkte in de eenvoud. Het kleinste kind snapt dit spel en zowat iedereen kan plezier beleven aan dit spelletje. Op de doos staat vanaf 4 jaar. Mijn kinderen zijn op het moment van schrijven 6 en 9. Aan hun gedrag was duidelijk te zien dat ze dit spel leuk vonden en er volledig in op gingen. Reactiespellen vond ik zelf “vroeger” leuker dan nu, maar dat zal wellicht met de leeftijd te maken hebben.
Ook al is het dan een spel voor alle leeftijden, een te groot leeftijdsverschil tussen de spelers is ook niet optimaal. Want hier won mijn dochter telkens met een ruime voorsprong – zelfs van haar papa. Wanneer mijn zoontje het speelde met een leeftijdsgenoot, ging het dan wel meer gelijk op.
Het spel gaat zeer vlug. Zo vlug zelfs dat je eigenlijk onmogelijk kan controleren of iemand een fout maakt of niet. De afbeeldingen zitten namelijk verstopt onder de andere schijven. Tenzij je natuurlijk na iedere beurt alle schijven weer losklikt om te controleren, maar dit komt de dynamiek van het spel niet ten goede. Zelf deden wij het dan ook niet en “hoop” ik dat mijn kinderen eerlijk spelen.
Het spelmateriaal is stevig en klikt ook echt. De speldoos zelf is van een heel dunne kartonsoort. Voor een kinderspel mocht dit iets steviger geweest zijn. Bovendien vraag ik mij af waarom er in de doos een tweede doos zit voor het spelmateriaal? Maar dit doet natuurlijk niets af van het spelplezier dat in het doosje zit.
Kortom, Klik! is een ideaal tussendoortje om even samen met de kinderen te spelen na een saai taakje, na het huiswerk of net voor het eten.
• Klik!
• 999 Games
• Auteur: Haim Shafir en Koby Ben-Aroush
• Artwork: Markus Wagner en Sandra Müller
• Vanaf 4 jaar
• 2-6 spelers
• 10 minuten
• Adviesprijs: 16,99 euro
• https://www.999games.nl/product/klik/8721184280966
Klik!
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.
Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
-
Spelmaecker Davy
- Garnaal
- Contacteer:
-
marcomarcomar
- Jakkiebak!
Re: Klik!
Erg leuk spelletje voor kids van 4-5 jaar !