EXIT Kids Raadselplezier in de weide.

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

EXIT Kids Raadselplezier in de weide.

Bericht door Spelmaecker Davy »

De EXIT-reeks van Inka & Markus Brand bestaat reeds uit heel wat verschillende versies. Kleine speldoosjes waarbij je probeert alle raadsels op te lossen binnen het uur.
Ondertussen zijn er reeds twee “kinderversies” op de markt. De nieuwste telg “Raadselplezier in de weide” werd ondertussen uitvoerig getest door mijn kinderen (6 en 9 jaar).

EXIT-Kids-Weide_L.png

In tegenstelling tot de gewone EXIT-spellen is er geen tijdsdruk om de raadsels op te lossen. De kinderen kunnen op hun eigen tempo zes raadsels oplossen. Ieder raadsel dat ze tot een goed einde brengen, levert hen een “bloemenpol” op. Deze kunnen ze op het einde inzetten om de finaleopdracht tot een goed einde te brengen.

In de doos zitten 36 raadselkaarten (zes soorten raadsels met telkens zes kaarten).
Om te starten kies je van elk soort raadsel één kaart. Zo heb je zes verschillende raadsels.
Bij ieder raadsel moet je drie verschillende insecten vinden. De wijze waarop je deze insecten kan achterhalen is bij iedere raadselkaart anders. Hieronder geef ik een beknopte uitleg van ieder soort raadsel:

Blauw: Vind de juiste knoop door kleuren te mengen en de knoop te zoeken op de buitenkant van de doos.

Groen: Op de ommezijde van de raadselschijf staat een rondespoor waarop je een pion kan verplaatsen. Afhankelijk van de kleur waarop de pion staat, moet je een aantal stappen vooruit. Eindig je op een dier, dan is dit één van de dieren die je zoekt. Zo beweeg je verder tot je 3 dieren hebt.

Geel: Welke 3 patronen van dieren staan op deze gebruiksvoorwerpen?

Paars: Puzzel de bloemen correct en kijk welke gepixelde dieren tevoorschijn komen?

PXL_20260219_201606039.jpg

Rood: Zoek op de buitenkant van de doos het juiste motiefje van bloemen met behulp van het huisje. Aan de binnenkant van de doos verschijnt dan het gezochte dier in het deurgat van het huisje.

Oranje: Plaats de dieren in de juiste positie in de heg en kijk op de ommezijde welke dieren op de positie van de kruisjes zitten.

PXL_20260219_201358352.jpg

Na ieder raadsel bekom je drie insecten. Dit zijn de insecten die je moet invoeren op de oplossingsschijf. Zijn deze correct, dan verschijnt op de ommezijde een vinkje en verdien je een bloemenpol.

Na zes raadsels is het tijd voor de finaleopdracht. Bijtje Bert kan zijn bijenkorf niet meer bereiken. Hij heeft een zetje nodig om aan de andere kant van de heg te geraken. Per bloemenpol mag je hem één keer lanceren met de wip. Vliegt hij over de heg en belandt hij op de bloemenkorf dan is de overwinning binnen.

PXL_20260219_201741656.jpg

Mijn kinderen waren niet aan hun proefstuk toe, want het eerste spel uit deze kidsreeks werd hier al verschillende keren gespeeld. Ook het tweede spel werd hier al meerdere keren gespeeld door mijn beide kinderen.
Op de doos staat wel dat dit spel voor één tot vier spelers is, maar in de praktijk spelen mijn kinderen dit toch individueel.
Tijdens het schrijven van de review heeft mijn jongste zoon een potje afgewerkt. Quasi volledig zelfstandig. Af en toe liet hij wel duidelijk merken dat hij eventjes vastzat en wat hulp kon gebruiken, maar na een zetje in de goeie richting was hij weer vertrokken.

Volgens het verkoopspraatje kan je dit spel eindeloos blijven spelen en dat klopt ook wel, maar na zes speelbeurten heb je het ook wel gezien.
Het leuke is wel dat je dit spel nog perfect kan doorgeven aan vrienden. De gewone exit-spellen zijn doorgaans kapot gespeeld, omdat je zaken moet plooien of kapot knippen. Hier dus niet.

Telkens sta ik versteld hoe creatief de auteurs van deze reeks kunnen omgaan met het weinige materiaal dat in de doos zit. Alles wordt benut tijdens een spelletje. Zelfs de buitenkant van de doos heb je soms nodig om een raadsel op te lossen.

Bij dit spel heb je echter niet het gevoel dat je een verhaal aan het beleven bent. Het thema is er hier gewoon wat opgeplakt. Ben je eerder op zoek naar een verhalende escape ervaring met kinderen, dan zou ik deze niet aanraden.

Kortom, ben je op zoek naar een spel waarbij je kinderen puzzels en raadsels zelfstandig kunnen oplossen, dan is EXIT Kids zeker een aanrader.

• Auteur: Inka, Markus & Emely Brand
• Artwork: Maxine Metzger
• Vanaf 5 jaar
• 1-4 spelers
• 20 minuten
• Adviesprijs: 16,99 euro
https://www.999games.nl/product/exit-ki ... 1184282830

Labels:
Plaats reactie