Badass Bunnies

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Badass Bunnies

Bericht door Spelmaecker Davy »

Badass Bunnies is een spelletje van “eigen kweek” bij de Nederlandstalige uitgever 999 Games. Meestal vertaalt 999 Games enkel titels die een succes bleken in het buitenland, maar heel af en toe wagen ze een sprongetje in het duister en brengen ze een eigen spel uit. Knap dat 999 Games dit durft en hier moeite en tijd in steekt. De ervaring leert echter dat deze titels doorgaans niet uitgroeien tot topspellen.

Is Badass Bunnies de uitzondering op de regel?

Badass-Bunnies-vlaggen.png

In Badass Bunnies start iedere speler met dezelfde set kaarten. Twee kaarten met een wortel op, twee kaarten met een konijn én een wortel op en ook twee kaarten met een vos erop.

In je beurt blijf je kaarten omdraaien van je eigen trekstapel tot je één vos openlegt. Vanaf dan moet je na iedere kaart overwegen om te stoppen of nog een kaart open te draaien. Draai je echter nog een vos, dan is je beurt meteen voorbij en krijg je een “slapende vos” als troostprijs. Heb je voldoende slapende vossen, dan kan je deze inruilen om een extra vos aan een medespeler te schenken of (later in het spel) een vos uit je eigen trekstapel weg te geven aan een andere speler.

Natuurlijk wil je liefst zo lang mogelijk kaarten opendraaien, want om het spel te winnen moet je kaarten kunnen open leggen tot er in totaal 10 konijnen zichtbaar zijn. Verder wil je ook zoveel mogelijk kaarten met wortels opendraaien, want met deze wortels kan je nieuwe kaarten kopen.

Ofwel koop je kaarten met wortels erop, ofwel koop je nieuwe konijnen. Sommige konijnen leveren je leuke acties op, maar deze zijn doorgaans duurder. Je moet dus een mooi evenwicht vinden tussen voldoende wortels en konijnen met speciale acties.

Voorbeelden van deze speciale acties zijn: een kaart stelen uit de stapel van een andere speler, je beschermen tegen de eerstvolgende vos-kaart, kijken naar de eerste kaart van je trekstapel en dan beslissen of je stopt of niet en een “verliefde konijnen”-kaart die je telkens een baby-konijn oplevert wanneer je deze opendraait.

De aandachtige lezer had het al door. Badass Bunnies is een combinatie van deckbuilding en push-your-luck. Wie zijn stapel het beste samenstelt en ook nog eens de nodige dosis geluk heeft onderweg, zal als eerste erin slagen tien konijnen open te draaien en daarmee zichzelf tot “badass bunny” kronen.

PXL_20260222_134145014.jpg

Dit spel bevat alle elementen om een echt topspel te zijn. Het speelt vlot, de regels zijn supersimpel en er is heel wat spelerinteractie door het stelen van kaarten en het doorgeven van de vossen.

Maar toch is er iets wat mij weerhoudt om dit spel meer te spelen. Men heeft van twee werkende spelmechanismen een combinatie proberen te maken, maar naar mijn aanvoelen is dat niet 100% gelukt. Wat is er dan mis aan dit spel?

Mogelijk is het het repetitieve karakter waardoor het spel toch eeuwig lijkt te duren – ook al speelt het vlot.
De illustraties op de kaarten spreken mij niet meteen aan. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Of misschien ligt het aan het feit dat je na verloop van tijd niet meer zeker weet wat in je stapel zit en wat niet. Want na een steelactie mag je niet kijken wat er werd gestolen.
Na werkelijk iedere beurt moet je je ganse stapel door elkaar schudden. Je bent dus meer bezig met kaarten schudden dan met spelen.

Alles bij elkaar wil ik dit spel zeker niet afbreken. Mijn kinderen hebben er een paar keer plezier uit gehaald. Tijdens speldemo’s zie ik ook telkens lachende gezichten aan de speltafel bij dit spel, maar er zijn volgens mij betere alternatieven op de spellenmarkt.

Kortom, Badass Bunnies is een typisch spel waaraan je voor een bepaalde tijd wat fun zal beleven, maar daarna zal het in de kast verdwijnen en er waarschijnlijk nooit meer uitkomen.

• Badass Bunnies
• 999 Games
• Auteur: Sjoerd Yska
• Artwork: Tom De Letter
• Vanaf 8 jaar
• 2-4 spelers
• 20 minuten
• Adviesprijs: 12,99 euro
https://www.999games.nl/product/badass- ... 1184283325

Labels:
Plaats reactie