Dixit Kids

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Spelmaecker Davy
Garnaal

Dixit Kids

Bericht door Spelmaecker Davy »

Achttien jaar geleden kwam Dixit op de markt. Zoveel jaar later heeft het ondertussen ruimschoots zijn strepen verdiend. Ook bij het ruime publiek scoort het spel en is het enorm geliefd.
Nu het spel letterlijk en figuurlijk volwassen is, moet men bij Asmodée gedacht hebben dat het tijd is voor een “kids-versie”.

91n2dpt1EmL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Het spel is al enorm toegankelijk en op menig school vind je het spel ondertussen in de spellenkast. Heeft een kinderversie dan nog een meerwaarde? En wat werd er gewijzigd aan het spelmechanisme?

Competitief vs. Coöperatief

Een eerste belangrijke wijziging is het coöperatieve element. In Dixit Kids spelen de kinderen samen en moet men voor het einde van de week (7 rondes) alle konijntjes een uitnodiging bezorgen voor een verjaardagsfeest. Statistisch gezien moet men in 4 rondes elkaar correct inschatten; er is dus ruimte voor 3 foutjes.

Een slimme zet van Asmodée, want het jonge volkje kan het beter verteren als men gezamenlijk verliest, dan wanneer er een strijd is tussen de verschillende spelers. Op deze manier kan het spel ook gespeeld worden met verschillende leeftijden aan tafel, want bij competitieve spellen hebben oudere kinderen vaak een voordeel.

Gelijk vs. Verschillend

Waar je in de gewone Dixit probeert kaarten te leggen die passen bij de omschrijving van de actieve speler, heeft men het hier nog wat duidelijker gemaakt. In plaats van een kaart te zoeken die past bij “het gevoel” van de actieve speler, moet je als andere speler een kaart zoeken die past bij de overgebleven optie. Dit zorgt voor minder verwarring.

PXL_20260503_121229250.jpg

Zo wordt het iets eenvoudiger om de kaart van de actieve speler te vinden. Zodra twee spelers achterhalen wat de kaart is van het actieve konijn, hebben ze deze ronde gewonnen. Beide konijntjes worden dan uit hun hol gehaald en rond de feesttafel geplaatst.

Vinden er onvoldoende medespelers de juiste kaart, dan krijgen ze later nog een herkansing. Uiteraard mag er tijdens het kiezen niet gebabbeld worden. Hier bij mij thuis verliep dat zonder problemen, maar ik kan me best inbeelden dat dit voor sommige kinderen toch wat moeilijk kan zijn om niets te verraden.

Zelf beschrijven vs. Emoties

In de gewone versie kozen jonge kinderen vaak voor iets wat ze zagen op de kaart of beschreven ze de kaart met een te voor de hand liggende tip. Dit wordt omzeild in de kids-versie met behulp van gevoelens.

Op de vier konijnenhollen worden willekeurig acht deurtjes geplaatst. Op ieder deurtje staat een konijn afgebeeld met een bepaalde emotie. In totaal zitten er 32 verschillende deurtjes in de doos, dus de combinaties zijn telkens anders.
In een ronde kiest de actieve speler één van zijn handkaarten die past bij één van de twee deurtjes bij dat hol. De overige spelers kiezen een handkaart die past bij de tweede emotie (de tweede deur).

De keuze om emoties te gebruiken in de kinderversie vind ik een topkeuze. Alleen al de discussie bij aanvang van de ronde over welke twee emoties in het spel zijn, vind ik een enorme meerwaarde. Veel ondersteuners in het onderwijs gebruikten reeds Dixit, maar door deze toevoeging tillen ze het naar een nog hoger niveau. Uiteraard komt het ook voor dat je in je hand geen enkele kaart hebt die past bij de beschikbare emoties, maar dat is net onderdeel van het spel: de best passende kaart kiezen.

Wat blijft hetzelfde?

De spelcomponenten zijn, net als in de basisdoos, zeer mooi en men gebruikt leuke, frisse kleurtjes. Ook de doos is opnieuw een belangrijk onderdeel van het spel. Zo klap je de deurtjes open zodra de uitnodigingen aan dat holletje bezorgd zijn. Dit alles oogt zeer mooi op tafel.

PXL_20260503_121142455.jpg

Net zoals bij alle Dixit-spellen zijn de kaarten zeer fantasievol en stuk voor stuk kleine kunstwerkjes. Uiteraard kun je de kaarten uit deze kinderversie combineren met kaarten uit eerdere versies.
Voor deze editie werd er een beroep gedaan op vier illustratoren. Het is misschien een puur nostalgische keuze, maar ergens hoop ik dat er ooit nog eens een setje uitkomt met kaarten van de oorspronkelijke illustrator, Marie Cardouat.
Ook deze kinderversie moet je met minstens drie personen spelen. Maar hoe meer mensen er meedoen, hoe leuker het wordt. Vier tot zes spelers lijkt me het leukste en meest uitdagende.

Kortom, Dixit Kids is een zeer leuke aanvulling op je Dixit-collectie. Zeker als je nog jonge kinderen hebt. Zodra ze wat ouder zijn, kun je overschakelen naar de gewone versie en de kaarten door elkaar gebruiken.

• Dixit Kids
• Ontwerp: Élodie Clément, Théo Rivière, Jean-Louis Roubira
• Illustraties: Mélanie Bardin, Lucie Dessertine, Seung Eun, Iris Wincker
• Uitgever: Libellud, Space Cow, Asmodée Kids
• Leeftijd: Vanaf 6 jaar
• Aantal spelers: 3-6 spelers
• Speelduur: 25 minuten
• Adviesprijs: 24,95 euro
https://www.asmodee.be/nl/product/dixit-kids/

Labels: