Mega Civilization op het Spellenspektakel

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Dierik
Erelid

Re: Mega Civilization op het Spellenspektakel

Bericht door Dierik »

Gaaf hoor! :clap: :clap:

Afbeelding

Labels:
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Gisteren op het Spellenspektakel een proefronde gespeeld met de nieuwe uitgave van Civilization.
In vergelijk met de oude uitgave zijn er meer gebieden gemaakt in sommige regio's: Noord-Europa, Midden-Oosten. Ook het aantal ontwikkelingskaarten en handelskaarten is meer uitgebreid. Dit komt vooral naar voren in de handelsfase die, door groter het aantal spelers, lang kan duren. Hier kun je beter als huisregel een tijdslimiet op zetten.
We hebben gisteren met negen volkeren gespeeld op de westelijke helft van de kaart.
De startposities zijn zodanig gekozen dat je niet te snel in elkaars gebied zit. Het spelen van de rondes: taxatie, beweging, bevolkingsgroei speelt lekker vlot door. Mocht je ooit 18 spelers bij elkaar krijgen, dan is het belangrijk dat iedereen de regels kent om te lange discussies te voorkomen.

Al met al ben ik tevreden met de opzet. Gisteren hoorde ik van de ontwikkelaars dat er een gelimiteerde editie van het spel uit zal komen: in een houten doos welke rond de € 200,- zal gaan kosten.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ik heb zelf twee keer meegespeeld met mega civ in de testfase.

Ten eerste vind ik het top dat dit spel nu "officieel" uitgegeven wordt, het is echt een beleving om dit spel te spelen!! Je moet natuurlijk wel van lange spellen houden (maar ik heb ook de nodige sessies 18xx, Age of R, TI3 etc erop zitten)

Ik ben wel benieuwd hoe de uiteindelijke versie omgaat met rampen - niet de uitwerking die een ramp op je bordpositie heeft, want die middelt zich meestal wat uit, is te herstellen en kun je vaak nog wat doorgeven aan andere spelers. Nee, het ergste aan rampen in mijn beleving was eigenlijk de trade card die je dankzij de ramp niet krijgt. Daardoor mis je vaak flink aan inkoopwaarde op advances (ook na ruilen - je hebt immers minder ruilmateriaal te bieden en minder materiaal om sets mee te maken). Mijn ervaring was, zeker in mijn tweede sessie, dat pech in het begin (veel rampen gedeeld krijgen) je positie naar mijn gevoel onherstelbaar kan beschadigen, een achterstand op advances is moeilijk in te lopen, omdat je met de toenemende kortingen ook steeds net de boot mist. Hierdoor was voor mijn gevoel vrij vroeg duidelijk dat ik niet echt meer een kans maakte, wat met het aantal uren nog te gaan niet het beste vooruitzicht is (ben uiteraard wel serieus met het spel mee blijven doen).

Begrijp me niet verkeerd, ik wil het spel niet 'afkraken' door een keer een mindere ervaring gehad te hebben, het blijft een topper en ik kan mega civ (dwz ik heb het definitieve resultaat qua regels niet gezien) zeker aanbevelen als je van lange gamesessies houdt! Bij deze ook in elk geval mijn felicitaties aan Flo dat dit project nu een officiele release krijgt!
Flodehaan
PIONier

Bericht door Flodehaan »

Bedankt voor jullie positieve reacties.

Ik wil even reageren op de laatste twee posts. Natuurlijk hebben wij het spel tot in de puntjes getest, statistieken bijgehouden en steeds aanpassingen gemaakt.

Ik heb bij het demonstreren bewust GEEN tijdslimiet gesteld voor het handelen, om iedereen ruimte te geven het spel te ontdekken. Bij de handleiding wordt uiteindelijk WEL gesproken over een tijdslimiet. Of er een timer bij het spel geleverd gaat worden kan ik niet zeggen. Maar het is in ieder geval een officiele regel een limiet te stellen voor de handelsfase. De lengte stellen wij op 10 minuten, maar een ervaren groep zou zelfs 8 minuten kunnen aanhouden. Eventueel kun je met een onervaren groep deze limiet wat ruimer stellen.

Het is zeker zo dat wanneer je een 'calamity' trekt je geen handelskaart krijgt. Wanneer dit in de eerste beurt gebeurt is dat lastig, maar je hebt nog ongeveer 10 beurten die daarna komen waar je dat allemaal kunt goedmaken. De kans om een calamity te trekken is goed onder de loep genomen, en is zelfs lager dan bij het originele spel. Je wordt geacht later in het spel méér steden te hebben, en dan is een calamity in plaats van een handelskaart weer minder nadelig.

Daarnaast hebben we goed gekeken naar de zwaarte van iedere calamity. De calamities die je bij de eerste handelsronden kunt krijgen zijn te overzien. Het kost je hooguit een stad, maar meestal een paar mannetjes of treasury. Pas later in het spel komen de zwaardere rampen.

Groeten
Flo de Haan
Flodehaan
PIONier

Bericht door Flodehaan »

Ik heb hier drie foto's van afgelopen weekend.
[imgh=]
SpellenSpektakel_2014_01.JPG
(3.27 MiB) 328 keer gedownload
[/imgh]
SpellenSpektakel_2014_02.JPG
(3.57 MiB) 328 keer gedownload
SpellenSpektakel_2014_03.JPG
(4.09 MiB) 328 keer gedownload
larsje86
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door larsje86 »

Wat is de status van deze uitgave? Niets meer over gelezen...
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

larsje86 schreef:Wat is de status van deze uitgave? Niets meer over gelezen...
Gezien de geplande verschijning 'eind 2015' zal er nu niet veel te melden zijn, vermoed ik.
warlockbylandt
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Koldun Kommander

Bericht door warlockbylandt »

Zoveel goeie herinneringen aan dit spel (Avalon Hill versie dan toch), bij heruitgave koop ik dit zeker! :)
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!
Plaats reactie