Een escape room in een doosje

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter

Een escape room in een doosje

Bericht door Bordspeler.nl »

Afbeelding De Duitse uitgever Kosmos lanceert de komende herfst onder de naam ‘EXIT – Das Spiel’ een nieuwe spellenreeks met het thema ‘live escape games’ (ook bekend als escape room). Het principe van een escape room: een groep wordt in een ruimte ingesloten en heeft 60 minuten om te ontsnappen. Daartoe gaan ze gezamenlijk op zoek naar aanwijzingen en lossen ze puzzels op, om daarmee sleutels of cijfercombinaties voor de sloten te verdienen.

Voor EXIT – Das Spiel wist Kosmos het succesvolle auteursechtpaar Inka en Markus Brand te strikken. Zij hebben voor de aftrap drie spellen met verschillende thema’s bedacht, maar er zijn nog meer spellen in ontwikkeling. De eerste drie spellen zijn vanaf medio september verkrijgbaar. Ze zijn geschikt voor 1-6 spelers vanaf 12 jaar en hebben een adviesprijs van 12,99 euro.

Afbeelding

• EXIT – Das Spiel: Die verlassene Hütte. Tijdens een nachtelijke storm houdt de auto ermee op en zoeken de spelers beschutting in een verlaten blokhut. De volgende ochtend zijn alle ramen en deuren met cijfersloten vergrendeld.
  • EXIT – Das Spiel: Das geheime Labor. De spelers hebben zich aangemeld als proefpersonen in een laboratorium. Plotseling ontsnapt er damp uit een reageerbuis en valt iedereen in slaap. Wanneer de groep ontwaakt, is de deur van het laboratorium op slot.
  • EXIT – Das Spiel: Die Grabkammer des Pharao. Een groep toeristen bezoekt het graf van Toetanchamon. Ze raken gescheiden van de rest van het gezelschap en belanden in een mysterieuze grafkamer, waarvan de toegangsdeur plotseling sluit.
Aan het begin van het spel beschikken de spelers over een codeschijf en een boek met een afbeelding van de ruimte. Hierop zijn verschillende voorwerpen met allerlei symbolen afgebeeld. Door te combineren, samen te werken en creatief te denken, ontdekken de spelers gaandeweg nieuwe aanwijzingen, lossen ze raadsels op en kraken ze de codes. Ook de fans van ‘Legacy-systemen’ komen aan hun trekken, tijdens het spel wordt er van alles gevouwen, beschreven of verscheurd. Nadat het raadsel is opgelost, is het desbetreffende spel niet meer speelbaar.

Op de beurs Spiel 2016 presenteert de uitgever een heuse escape room, waarvoor via een online prijsvraag toegangskaarten zijn te verdienen.

Meer informatie:

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/06/06/een-esc ... en-doosje/

Labels:
Robertopellizini
Genius

Re: Een escape room in een doosje

Bericht door Robertopellizini »

Dit is echt dé hype momenteel.

Escape Rooms waren er al even, maar nu heb je ook Prison Escape, Break-in Rooms (oid), en ook al diverse spellen rondom dat idee.

Zo kwam ik al tegen:

https://boardgamegeek.com/boardgame/188 ... experiment
https://boardgamegeek.com/boardgame/193 ... zers-manor

en nu dus deze serie.

Interessant idee.
Er lijken steeds meer spellen (ook Legacy / T.I.M.E Stories, enz.) te komen die je maar 1 keer kunt spelen. Weet niet of ik dit zo'n goede trend vind..

Vooralsnog ben ik wel geïntrigeerd en zal dit zeker in de gaten houden!
Afbeelding
schaapje82
Jakkiebak!

Bericht door schaapje82 »

Ik heb zelf een escape room, dus vind dit erg interessant. Leuk om wachtende klanten te laten spelen. Hoop alleen wel op een vertaling, want mijn Duits (en wellicht ook dat van mijn klanten) is niet om over naar huis te schrijven. :)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

schaapje82 schreef:Ik heb zelf een escape room, dus vind dit erg interessant. Leuk om wachtende klanten te laten spelen. Hoop alleen wel op een vertaling, want mijn Duits (en wellicht ook dat van mijn klanten) is niet om over naar huis te schrijven. :)
Dat is de eerste puzzel die je moet oplossen met een woordenboek erbij :lol:
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

schaapje82 schreef:Ik heb zelf een escape room, dus vind dit erg interessant. Leuk om wachtende klanten te laten spelen. Hoop alleen wel op een vertaling, want mijn Duits (en wellicht ook dat van mijn klanten) is niet om over naar huis te schrijven. :)
999 Games of White Goblin Games zullen hier vast op inspringen.
jerodev
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: tabletopfinder.eu
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door jerodev »

Ik ben wel een grote fan van escape rooms, deze ga ik zeker in de gaten houden. :)
Spijtig dat nog geen foto's beschikbaar zijn.
https://www.anyfinder.eu/ - De beste prijs voor online producten
L en R
Jakkiebak!

Bericht door L en R »

Zijn er ondertussen mensen die hier al ervaringen over kunnen en willen delen?
Ik ben alvast benieuwd!